شش روز مبارزات انتخاباتی نامزدان و نگرانی‌های شهروندان کابل

اطلاعات روز: مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری روز‌به‌روز بیش‌تر شده و در شش روز گذشته‌ شماری از احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نمایندگان شورای ملی حمایت‌شان را از بعضی نامزدان اعلان کردند. در چند روز گذشته، شبکه‌ی انسجام نهادهای مدنی از قیوم کرزی و کنگره‌ی نهضت اسلامی افغانستان از عبدالله عبدالله حمایت‌شان را اعلان کردند. هم‌چنان موج تحول افغانستان به رهبری فوزیه کوفی، حمایتش را از زلمی رسول اعلان کرده است. قرار است در روزهای آینده برخی از احزاب سیاسی و نهادهای مدنی نیز حمایت‌شان را از بعضی نامزدان دیگر اعلان کنند.
در همین حال، شماری از شهروندان کابل از این اقدام احزاب و نهادهای مدنی کشور ابراز خرسندی می‌کنند، اما در این مورد نگرانی‌هایی نیز دارند. شمس‌الله سروری، از باشندگان کابل گفت که حمایت احزاب و نهادهای مدنی از نامزدان مؤثر است، اما نباید حمایت آنان مثل انتخابات گذشته باشد. به گفته‌ی او، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی از نامزدانی حمایت کنند که برنامه‌ی دقیق و روشن داشته باشند.
تحلیل‌گران نیز می‌گویند، فصل شعارها به پایان رسیده و حالا نامزدان باید با ارائه‌ی طرح‌ها و برنامه‌های دقیق و حساب شده‌ به سراغ رای مردم بروند. پیکارهای انتخاباتی نامزدان 13 دلو ماه جاری آغاز شد و از آن روز به این‌سو، نامزدان و معاونان‌شان با راه‌اندازی کنفرانس‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خط‌‌‌‌‌‌‌مشی‌شان را برای مردم ارائه می‌کنند. آنان هم‌چنان وعده می‌دهند که در صورت‌ پیروزی، اصلاحات و تغییرات مؤثر را در حکومت‌شان به وجود می‌آورند.
مبارزه با فساد اداری، کاهش فقر و بیکاری، توجه به مشکلات مهاجران، آوردن صلح و امنیت، حمایت از قانون، حکومت پاسخ‌گو و تطبیق قانون بر همه‌ی شهروندان به شکل یک‌سان، وعده‌های اساسی یازده نامزد در شش روز گذشته بودند. هم‌چنان شماری از نامزدان ریاست جمهوری در هفته‌ی گذشته‌ برای رقابت‌های انتخاباتی‌شان به برخی ولایت‌های کشور سفر کردند.
با این حال، شماری از شهروندان کابل و کاربران فیس‌بوک از برنامه‌های نامزدان استقبال کرده، اما از طبیق آن نگران‌اند. غلام نادری، یک شهروند کابل گفت، برای تطبیق برنامه‌های نامزدان تضمینی وجود ندارد. نادری افزود که در انتخابات آینده به نامزدی رای خواهد داد که برای وحدت ملی، تأمین امنیت و آوردن صلح و ثبات در کشور برنامه‌ی دقیق داشته باشد.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ با دو دور انتخابات گذشته تفاوت‌های زیادی دارد و در این انتخابات آگاهی‌ شهروندان از روند انتخابات افزایش یافته است. رای دهند‌گان تأکید دارند که با دقت برنامه‌های نامزدان را از طریق رسانه‌ها می‌بینند و به کسی رای می‌دهند که متعهد به وحدت ملی بوده و نیز توانایی رهبری را دارا باشد.
قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار شود. مبارزات انتخاباتی نامزدان 13 دلو ماه جاری آغاز شد و تا چند هفته‌ی آینده پیکارهای انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی نیز آغاز خواهد شد. مطابق تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تا 48 ساعت پیش از برگزاری انتخابات به مبارزات انتخاباتی‌شان ادامه داده می‌توانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *