شبکه‌ی زنان افغان: حکومت باید از برخورد‌های زن ستیزانه جلوگیری کند

نعمت‌الله اورنگ
در کنفرانس خبری که شبکه‌ی زنان افغان به روز سه‌شنبه (14 قوس) برگزار کرده بود مسوولان این نهاد برخورد دولت به خصوص عدم کسب رای کافی نرگس نهان از سوی نمایندگان پارلمان افغانستان را زن ستیزانه خوانده تاکید کردند که خانم نهان باید به سرپرستی وزارت معادن و پطرولیم ادامه دهد.
مسوولان این نهاد می‌گویند که دولت به حمایت و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف تعهد کرده بود اما اکنون به نظر می‌رسد که آن تعهد با چالش‌های زیادی مواجه گردیده است. آنان می‌گویند که ادا‌مه‌ی این وضع سبب می‌شود که نقش زنان در سطوح رهبری و تصمیم گیری تضعیف و کم‌رنگ شود.
در اعلامیه‌ی این نهاد آمده است که نرگس نهان در هشت ماه گذشته که به حیث سرپرست در این وزارت فعالیت می‌کرد با برنامه‌های اصلاحی و مدیریت سالم شان زمینه رشد این وزارت و منابع طبعی افغانستان را مساعد ساخته و گام‌های مهم برای پیشرفت اقتصاد ملی کشور برداشته که از سوی پارلمان این کشور نادیده گرفته شده است.
مسوولان این نهاد تنها مورد اخیر را اقدام زن ستیزانه نمی‌دانند، آنان می‌گویند که بارهاست پارلمان افغانستان به نامزادان زن رای اعتماد نداده است. آنان از (پلوشه حسن، نجیبه ایوبی، انیسه رسولی، فریده مهمند و نسرین اوریاخیل) نام برده و می‌گویند که پارلمان افغانستان به این زنان نیز رای موافق نداده اند.
آنان می‌گویند که این اقدام پارلمان عمل زن ستیزانه شان را ثابت ساخته و این پیام را می‌رساند که پارلمان این کشور پیشرفت زنان را نادیده گرفته و رشد زنان در سطوح رهبری را نمی‌خواهد.
مسولان این نهاد در اعلامیه‌ی شان از حکومت خواستار اجرایی شدن مورد‌های زیر شده اند:
• ما زنان خواهان تداوم کار خانم نگرس نهان به حیث سرپرست وزارت معادن و پطرولیم مانند اعضای دیگر کابینه در گذشته هستیم. کارکرد‌های وی مورد تایید اکثریت زنان و مردان کشور که خواهان ختم فساد اداری و مدیریت کارا می باشند، است.
• ما خواهان برگزاری به وقت انتخابات شورای ملی هستیم تا نمایندگان واقعی مردم در خانه‌ی ملت از زنان و مردان کشور به شکل عادلانه عمل کنند.
• ما از حکومت وحدت ملی، شورای ملی و اتباع کشور خواهانیم تا از برخورد‌های سلیقوی و تبعیض‌آمیز علیه زنان جلوگیری کنند.
عبدالقادر زازی، منشی ولسی جرگه‌ی افغانستان اما می‌گوید که این دور انتخابات در پارلمان کشور شفاف ترین انتخابات بوده است. وی می‌افزاید که نمایندگان برنامه‌های کاری نامزد وزیران را شنیده و بر اساس آن تصمیم گرفته اند.
آقای زازی می‌گوید “دلیل اینکه اینبار تعداد زیاد نامزد وزیران رای اعتماد از سوی نمایندگان گرفته است همکاری با حکومت بوده.” وی می‌گوید نمایندگان پارلمان نیز تلاش کرده اند به سرپرستی در وزارت خانه‌ها خاتمه داده شود.
منشی ولسی جرگه علاوه بر برنامه‌های کاری در مورد وزارت معادن و پطرولیم نظر دیگر نیز دارد. وی قاچاق شدن معادن کشور از سوی زورمندان و مخالفان دولت و ایجاب فردی که بتواند به گونه‌ی بهتر با این چالش‌ها مبارزه کند را نیز در انتخابات اخیر نامزد وزیران تاثیرگذار می‌داند.
حسینا وردک، یکی از موسسان شبکه‎‌ی زنان از صد‌ها قرارداد اجرا نشده بر سر میز خانم نهان در طول سرپرستی وی نام می‌برد.
خانم وردک می‌گوید که این قرارداد‌ها از سوی افراد زورمند پشنهاد شده بود که خانم نهان به آنها توجه نکرده است.
ثمیرا حمیدی، رییس بورد شبکه‌ی زنان افغان در خطاب به پارلمان کشور می‌گوید پارلمان باید از 50 فیصد مردم این کشور در رابطه به انتخابات روز دوشنبه این نهاد معذرت بخواهد.
دوشنبه (13 قوس) 12 نامزد وزیر جهت گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی گردید. نرگس نهان تنها نامزد وزیری که با گرفتن 107 رای موافق 93 رای مخالف 15 رای سفید و هشت رای باطل موفق به گرفتن رای کافی از سوی نمایندگان پارلمان نشد.
خانم نهان تاکنون در خصوص رأی عدم اعتماد مجلس نمایندگان به وی، واکنشی نشان نداده است؛ به رغم تلاش‌های بسیار اما موفق نشدیم که دیدگاه وی را در این مورد بگیریم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *