شهیره؛ ستاره‌یی در جست‌وجوی دانایی

زینب پیرزاد
بالای دروازه، «صنف یازدهم ب» نوشته است. داخل صنف مملو از شور و هیجانِ دانش‌آموزانِ نوجوان است، صنفی که شصت دانش‌آموز دارد و یک ستاره. شهیره عبیدی صنف یازدهم مکتب عبدالاحمد جاوید در شهر کابل است که با سپری نمودن یک آزمون 16 مرحله‌یی وزارت معارف از شروع سال جاری در میان 150هزارتن دانش‌آموز صنف یازدهم، مقام دوم ستاره‌ی معارف را از آن خود کرد.
تلاش و زحمت‌های یک‌ساله‌ی شهیره برای راه‌یابی و کامیابی در برنامه‌ی (ستاره معارف)، او را تا مرحله‌ی طلایی این برنامه رساند. با این وصف شهیره شکایت‌هایی نیز دارد: «در مرحله‌ی نهایی بی‌عدالتی شد و داورها در داوری‌شان قاطع نبودند؛ حتا به من اجازه‌ی صحبت کردن ندادند». شهیره دختر تیزهوشی است که موفقیت را مربوط به تلاش و پشت‌کارش می‌داند. او به این باور است که اگر واقعاً زحمت کشیده شود، همیشه موفقیتی در برخواهد داشت. استادانش می‌گویند که شهیره علاوه بر این‌که در درسش لایق و زحمت‌کش است، یک دختر اصولی و بااخلاق نیز است.
هم‌صنفی‌های شهیره می‌گویند که شهیره یک دختر مهربان و بادرک است که همیشه مشکل آن‌ها را به‌عنوان کسی که نماینده‌ی صنف است، در نظر می‌گیرد. شهیره موفقیتش را مدیون تشویق و علاقه‌مندی خانواده‌اش و کوشش‌های اداره‌ی‌ مکتب (عبدالاحمد جاوید) و زحمات استادانش می‌داند. او پس از این می‌افزاید که این شروع دستاورد‌هایم است و باید به کامیابی‌های بیشتری دست‌یابم. شهیره آرزو دارد پس از ختم مکتب، وارد دانشکده‌ی طب شود. او می‌خواهد تحصیلاتش را در خارج از کشور تمام کرده و به کشورش برگردد، تا دینش را در برابر مردم و وطنش ادا کند. شهیره می‌گوید که چالش خاصی سد راه درسم وجود ندارد، اما از مشکلاتی که دختران افغان با آن روبه‌رویند، آگاهم و می‌خواهم بعد از دوره‌ی دانشجویی یک نهاد بسازم که فعالیت آن فقط «تشویق و انگیزه‌دهی» باشد و با این کار تا حدی از دل‌سرد شدن دانش‌آموزان در سطح ابتدایی جلوگیری کنیم.
شهیره در سال 1379 در کابل متولد شده و از صنف اول تاکنون دانش‌آموز مکتب عبدالاحمد جاوید است. او می‌گوید که «تلاش‌هایم بی‌جواب نماند و در مقابلش موفقیتی به‌دست آوردم که می‌توانم یک دانش‌آموز تاثیرگذار در مکتب و خانواده‌ام باشم. این تاثیرگذاری همیشه نتیجه‌ی مثبت دارد و خانواده، اجتماع، مکتب و… را امیدوار می‌سازد.» شهیره هنگامی که در صنف هفتم بود، تصمیم گرفت که فرد موثری در جامعه باشد. او می گوید: «تنها کاری که در دوره‌ی دانش‌آموزی انجام داده می‌توانم، همین درس‌خواندن است؛ پس چرا دریغ کنم؟» او در صنف هفت تمام ریاضیات را در نهادهای آموزشی شخصی تمام کرده و علاقه‌مند فیزیک است. تمایل خاصی به هنر خطاطی نیز دارد؛ گاهی خطاطی می‌کند و دوست دارد در این زمینه حرفه‌یی بیاموزد. شهیره در برنامه‌ی ستاره‌ی معارف سال 1396 مقام دوم را کسب کرده که یک کمپیوتر لپ‌تاب جایزه‌ی آن است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *