آیساف: مسئول 90 درصد قربانیان غیر‌نظامی‌ در افغانستان، طالبان است

اطلاعات روز: پس از نشر گزارش سازمان ملل متحد در مورد قربانیان غیر‌نظامی در کشور، آیساف با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که مسئول 95 درصد تلفات افراد ملکی در افغانستان گروه طالبا‌ن‌ است. براساس خبرنامه‌ی آسیاف، طالبان در سال 2013 بیش‌ترین حملات را بر مسجدها، مراکز بهداشتی، مکتب‌ها و محل‌های مسکونی افغانستان داشته است.
روز شنبه هفته‌ی جاری‌ سازمان ملل در گزارش سالانه‌اش اعلام کرد که تلفات غیر‌نظامیان در کشور نسبت به سال گذشته‌ 14 درصد افزایش یافته است. براساس گزارش این سازمان، آمار مجموع قربانیان جنگ در سال 2013 در کشور به 8615 رسیده و از این میان 2959 نفر کشته و 5656 تن دیگر زخمی شده‌اند. براساس گزارش این سازمان، 74 درصد مسئول قربانی‌ غیر‌نظامیان در کشور، مخالفان مسلح دولت، 3 درصد نیروهای بین‌المللی و هشت درصد نیروهای امنیتی بوده‌اند.
آیساف دیروز در واکنش به این گزارش خبرنامه‌ای منتشر کرد و در آن آمده است که در سال ۲۰۱۳ مسئول اکثریت تلفات غیرنظامیان در افغانستان گروه طالبان‌ است. براساس خبرنامه‌ی آیساف:‌ «طالبان مسئول تلفات نزدیک به ۹۰ درصد غیرنظامیان است». در خبرنامه تأکید شده که طالبان برای حملاتش در سال 2013 از خانه‌ها و محلات غیرنظامیان کار گرفته‌ است.
اما طالبان دیروز گزارش‌های سازمان ملل و ادعای آیساف را با نشر خبرنامه‌ای رد کرد. در خبرنامه‌ی طالبان آمده است که گزارش‌های یاد شده غیر‌منصانه آماده شده‌اند. اما مقام‌های امنیتی کشور گزارش سازمان ملل متحد را تأیید کرده‌اند. مسئولان سازمان ملل روز شنبه هفته‌ی جاری‌ هم‌چنان سال 2013 را بدترین سال برای زنان، دختران و کودکان افغان عنوان کرده و گفتند که در این سال بر اثر انفجار بمب‌های دست‌ساز و درگیری‌ها، 235 زن کشته و 511 تن دیگر زخمی شده‌اند. به گفته‌ی آنان، شورشیان بیش‌ترین نقش را در قربانی زنان و کودکان داشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *