آشوب در شمال کشور؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

جابه‌جایی جنگجویان الجزایری و فرانسوی گروه داعش و سقوط چند روستا در شمال افغانستان از رویدادهای عمده امنیتی هفته‌ی گذشته بود. رسانه‌های خارجی به‌نقل از مقام‌های محلی ولایت شمالی جوزجان گزارش دادند که تعدادی از جنگجویان الجزایری و فرانسوی گروه داعش در پی شکست از عراق و سوریه با یک ترجمان تاجیکستانی و برخی از شهروندان کشورهای آسیای میانه و چچن وارد ولسوالی درزاب ولایت جوزجان شدند.
بازمحمد داور ولسوال درزاب ولایت جوزجان به خبرگزاری فرانسه گفت که شماری از جنگجویان الجزایری و فرانسوی گروه داعش ماه گذشته با یک ترجمان تاجیکستانی و شماری از شهروندان تاجیکستانی، ازبکستانی و چچنی وابسته به این گروه، وارد مناطق تحت کنترل گروه داعش در ولسوالی درزاب شدند.
آقای داور به بی‌بی‌سی نیز گفته که در روستای بی‌بی مریم ولسوالی درزاب ولایت جوزجان نیروهای وابسته به گروه داعش مستقر شده‌اند که اکثر آنان فرانسوی، ازبکستانی، ترکمنستانی، تاجیکستان، الجزایری و چچنی هستند. او گفته که اکنون نزدیک به 12 تبعه‌ی الجزایری و چهار شهروند فرانسه، شامل دو زن و دو مرد در این ولسوالی حضور دارند. به‌گفته‌ی آقای داور این افراد آموزگاران حرفه‌یی هستند و اکنون به 150 کودک موضوعاتی چون حملات انتحاری را آموزش می‌دهند.
به‌قول آقای داور نزدیک به 300 جنگجوی خارجی در ولسوالی درزاب حضور دارند. اکثر آنان ازبکستانی هستند و با جمع‌آوری عشر و زکات بر مردم محل حکمروایی می‌کنند.
ولسوال درزاب افزوده که راه‌های زمینی به این ولسوالی بسته و مردم در محاصره‌ی افراد داعش قرار دارند و مجبورند که از دستور آنان اطاعت کنند.
وزارت دفاع افغانستان نیز حضور اتباع خارجی وابسته به گروه داعش در ولسوالی درزاب را تایید کرد. محمد رادمنش معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به اطلاعات روز گفت، تحرکی از سوی فرانسوی‌هایی که سنی‌مذهب و هم‌کیش مردم افغانستان هستند، دیده نشده است؛ اما برخی از تروریستان از شمال افریقا، جنوب آسیا، کشورهای عربی، کشورهای آسیای میانه مثل تاجیکستان و ازبکستان و حتا ایغورهای چین در فعالیت‌های تروریستی در افغانستان سهیم هستند: «تروریست‌ها شبکه‌های به‌هم پیوسته هستند. آنان هم در پی ناامن کردن کشورهای خودشان هستند و هم افغانستان را ناامن می‌کنند. این گرو‌ها به‌صورت شبکه‌یی کار می‌کنند و از طریق پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.»
وزارت دفاع ملی اعلام کرده که طی هفته‌ی گذشته (از 18 الی 24 ماه قوس) با راه‌اندازی 39 عملیات تصفیوی و 89 عملیات خاص در ۱۶ ولایت افغانستان 261 هراس‌افگن به‌شمول 36 جنگجوی داعش کشته و 107 هراس‌افگن به‌شمول 10 جنگجوی داعش زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 14 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.
تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، پکتیکا، کندهار، فراه، فاریاب، بغلان، جوزجان، هلمند، بادغیس، ارزگان، غزنی، کنر، نیمروز، لغمان، لوگر و کندز بوده است.
در همین حال وزارت دفاع ملی از راه‌اندازی عملیاتی گسترده برای سرکوب داعش در ولایت‌‌های شمالی خبر داد. محمد رادمنش معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به اطلاعات روز گفت نیروهای امنیتی با راه‌اندازی این عملیات می‌خواهند گروه داعش را مثل آن‌که در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار سرکوب کردند، سرکوب کنند.
آقای رادمنش افزود که تا حالا راه‌های مشرف به ولسوالی‌های درزاب در ولایت جوزجان و ولسوالی کوهستانات در ولایت سرپل باز شده است. این عملیات تا سرکوب کامل داعش ادامه خواهد یافت: «ما کوشش می‌کنیم با در نظرداشت استراتژی‌یی که در نظر داریم هراس‌افگنان و به‌ویژه گروه داعش را نابود کنیم.»
در هفته‌ی گذشته ولایت‌های شمالی افغانستان شاهد درگیری‌های زیادی بود. به‌تاریخ 22 قوس روستای تبر ولسوالی سانچارک ولایت سرپل که نزدیک به شش هزار جمعیت دارد پس از پیوستن یک فرمانده خیزش مردمی با طالبان، در اختیار طالبان قرار گرفت.
به‌گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت سرپل چهار روز قبل پس از آن‌که جنگ بین نیروهای خیزش مردمی و طالبان در روستای تبر ولسوالی سانچارک ولایت سرپل رخ داد، یک فرمانده به‌نام رییس‌کریم با 15 تن از افرادش به طالبان پیوست و سپس با طالبان یکجا به روستا حمله کردند و این‌طوری روستا به دست طالبان سقوط کرد.
ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل به اطلاعات روز گفت که در نتیجه‌ی این درگیری صدها خانواده از منطقه بیجا شده‌اند. به گفته‌ی وی بیجاشدگان که تعدادشان به 1070 خانواده می‌رسند، به مرکز ولسوالی سانچارک آواره شده‌اند. او افزود که یک‌صد خانواده‌ی دیگر به مرکز ولایت سرپل پناهنده شده‌اند.
در عین‌حال منابع محلی ولایت فاریاب، از سقوط منطقه‌ی بلوچ و دو پاسگاه نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی شیرین‌تگاب این ولایت خبر دادند.
براساس گزارش خبرگزاری پژواک، طالبان مسلح پنج‌شنبه شب، 24 قوس بر پاسگاه‌های نیروهای خیزش مردمی حمله کردند و پس از چند ساعت درگیری دو پاسگاه و یک روستا را تصرف کردند. به‌گفته‌ی سمنوال محمدنعیم اندرابی آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی ولایت فاریاب، در این درگیری طالبان یک فرمانده نیروهای خیزش مردمی را کشتند و خودشان را تا 500 متری ساختمان ولسوالی شیرین‌تگاب رساندند.
روستای بلوچ و دو پاسگاه نیروهای امنیتی در حالی به دست طالبان سقوط کرد که نيروهای امنيتی سه روز قبل عملياتی را زیر نام نويد ۸، از طريق زمين و هوا به‌منظور بازگشايی شاهراه ميمنه – مزار ، سر کوب طالبان و ايجاد پايگاه‌های امنيتی در امتداد شاهراه ولسوالی‌های خواجه‌سبزپوش، شيرين‌تگاب و دولت‌آباد راه‌اندازی کرده‌اند. به‌تاریخ 22 قوس در نخستین روز این عملیات، دست‌کم چهار طالب مسلح کشته شدند. دگروال امیرمحمد افضلی رییس ارکان لوای قول اردوی 209 شاهین گفت: «در نخستین روز عملیات، چهار طالب که با سلاح‌های ثقیله ساحات دولتی را زیر آتش قرار می‌دادند، با هاوان و راکت‌شان از بین رفتند.»
افزون بر این، مسوولان کمسیون حقوق بشر در ولایت شمال‌شرقی بدخشان می‌گویند که پاسگاه‌های امنیتی در بدخشان به مخالفان مسلح دولت فروخته می‌شود. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، عارفه نوید مسوول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر هفته‌ی گذشته در مراسمی که به‌مناسبت 10 دسامبر (روز جهانی حقوق بشر) در ولایت بدخشان برگزار شده بود، گفته که افراد با استفاده از موقف‌های دولتی پاسگاه‌های امنیتی را به مخالفان مسلح فروخته‌اند.
کاهش حملات انفجاری
دو هفته می‌شود که حملات انتحاری و انفجاری در کشور کاهش یافته است؛ طوری‌که طی هفته‌ی گذشته (از 18 الی 24 قوس) تنها یک حمله‌ی خفیف انفجاری ناشی از ماین کنار جاده‌یی در کشور روی داد. به‌نقل از رسانه‌های محلی ولایت فراه ناصر مهری سخن‌گوی والی فراه گفت قبل از ظهر پنج‌شنبه، 23 قوس موتر حامل محمدابراهیم فرمانده امنیه‌ی ولسوالی پشت‌رود در منطقه‌ی «گجگین» این ولسوالی با ماین کنار جاده‌یی برخورد کرد که تلفاتی در پی نداشت.