بیش از 30 هزار زندانی؛ زندان‌ها دیگر ظرفیت ندارند

اطلاعات روز: رییس زندان‌های کشور می‌گوید که هم اکنون 30554 نفر در 36 زندان کشور زندانی هستند، که زندان‌ها بیش از این گنجایش ندارند.
محمد علیم کوهستانی، رییس زندان‌های کشوردر نشست امروز( سه شنبه، 28 قوس) مجلس سنا گفت که هم اکنون 30554 زندانی به شمول 938 زن با 309 طفل و 238 اتباع خارجی در تمامی 36 زندان کشور به سر می برند و تمامی زندان‌های کشور شلوغ است.
آقای کوهستانی از زندان پلچرخی به عنوان نمونه یاد کرد و گفت که تنها در زندان پلچرخی که ظرفیت حد اکثر 5 هزار زندانی را دارد، 10 هزارنفر زندنی‌اند.
او هم‌چنین خاطر نشان کرد که انتقال تلفن و اشیای ممنوعه در 80 درصد زندان‌های کشور به صورت کامل منع شده است؛ اما ماموران زندان پلچرخی به دلیل شلوغی در این زندان و نبود امکانات نمی توانند از انتقال تلفن‌های همراه و بعضی مواد مخدر به داخل زندان جلوگیری کنند.
به گفته‌ی او، چندین زن از ملاقات کنندگان زندانیان به همین دلیل بازداشت شده و چندین مامور به دلیل غفلت زیر پیگرد قرار گرفته اند؛ اما انتقال اشیای ممنوعه به داخل زندان به صورت قطع جلوگیری نشده است.
آقای علیم در مورد اعتصاب زندانیان پلچرخی گفت که بخشی از آنان به خاطر انتقال به زندان‌های ولایتی و شماری هم به‌دلیل خواست‌های غیر قانونی، اعتصاب کرده بودند.
رییس زندان‌های کشور در مورد عرضه‌ی خدمات صحی در زندان‌های کشور نیز گفت که زندانیان از این لحاظ با مشکل جدی مواجه‌اند؛ زیرا وزارت صحت و بخش صحی وزارت داخله حاضر نیستند برای زندانیان خدمات صحی عرضه کنند.
عبدالفتاح عزیزی، معاون امور نظامی دادستانی کل نیز در مورد رسیدگی به موقع به پرونده‌های زندانیان در کشور گفت که در حال حاضر به پرونده‌های زندانیان به صورت فوری رسیدگی می‌شود؛ زیرا سیستم رسیدگی به پرونده‌های زندانیان تغییر کرده است.
آقای عزیزی گفت که رسیدگی به پرونده‌های زندانیان فقط در مواردی که از ولایات به مرکز انتقال می‌شوند، اندکی زمان‌گیر است؛ اما به تازگی صلاحیت تحقیق به دادستان‌های ولایتی نیز داده شده است.
معاون دادستانی کل کشور در مورد تطبیق حکم اعدام بالای زندانیانی که به اعدام محکوم شده‌اند، گفت حکم اعدام باید بر 750 زندانی تطبیق شود اما به‌دلیل دقت و غور بیشتر، تطبیق حکم اعدام آنان معطل قرار داده شده بخاطریکه در برخی موارد حکم اعدام به زندان طویل‌المدت تغییر کرده است.
آقای عزیزی در مورد شکنجه و آزار در زندان‌های کشور نیز گفت که بررسی‌های یک کمیسیون موظف دادستانی، هیچ مورد شکنجه را در زندان‌های کشور ثبت نکرده است.
عزیزی، در خصوص عدم رهایی زندانیان پس از تکمیل مدت زندان، افزود که به جز از مواردی که زندانی پرونده‌ی در حال پیگیری نداشته باشد، دیگر فوراً پس از تکمیل مدت زندانش رها می‌شوند.
در جریان همین سال جاری شماری از زندانیان در زندان پلچرخی کابل بیشتر از سه مرتبه به دلیل نارسایی به خواست‌های شان دست به اعتصاب زده‌اند و حتا در برخی موارد لب‌های شان را دوخته اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *