عطامحمد نور: حق تصمیم گیری در مورد مرا تنها حزب جمعیت اسلامی دارد

اطلاعات روز: عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ در واکنش به منظوری استعفایش از سوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که او والی برحال بلخ است و تنها حق تصمیم‌گیری را در موردش حزب جمعیت اسلامی دارد.
عطامحمد نور، والی پیشین بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی امروز(شنبه، 2جدی) در مراسم گرامی داشت از سی‌وسومین سالگرد« عبدالقادر مشهور به ذبیح‌الله» یکی از فرمانده‌هان حزب جمعیت اسلامی در بلخ صحبت می‌کرد با انتقاد تنُد از منظوری استعفایش از سوی رییس‌جمهور غنی گفت که والی برحال ولایت بلخ است و او مثل یک مامور نیست که براساس مکتوب آقای غنی در بلخ گماشته شده باشد
آقای نور گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند وی را از مقام ولایت بلخ کنار بزند و تنها حزب جمعیت می‌تواند در مورد او تصمیم بگیرد.
وی با لحن تُند گفت که رییس‌جمهور غنی توافق‌نامه‌یی سیاسی که براساس آن حکومت وحدت ملی شکل گرفته، نقض کرده است.
آقای نور گفت« یک تعداد کسانی تبلیغ می‌کنند که والی بلخ برکنار شده و تغییر و تبدیل در حکومت یک اصل است، ولی از عمق قضیه بی‌خبر هستند که ما یک تیم و یک طرف هستیم که به دولت مشروعیت دادیم».
نور از جنجال‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2014 یاد کرد و گفت که حزب جمعیت به عنوان یک حزب بزرگ در تفاهم با دیگر حزب‌های سیاسی یک تیم برزگ را تشکیل دادند که این تیم برای شکست بن‌بست انتخابات کار کردند.
وی تاکید کرد که مقام ولایت بلخ برای او یک ماموریت«بسیار کوچک» است در حالی که او خودش را در سطح افغانستان در مسایل سیاسی دخیل می‌داند.
آقای نور می‌گوید که او به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی یک طرف مذاکره با حکومت بوده و حکومت فعلی یک حکومت توافقی است که یک طرف نمی‌تواند طرف دیگر را حذف کند.
نور افزود«من صلاحیت را به رهبری جمعیت داده‌ام به صلاح‌الدین خان ربانی فرزند ارشد رهبر شهید و به اعضای رهبری، هر فیصله و تصمیمی که می‌گیرند، صلاحیت دارند و برای من مرعی‌الاجرا است، چون بیعت شرعی دارم، مرا اگر می‌گوید که برآی از شهر مزار، من می‌برآیم، اگر می‌گوید برو خانه‌ات بنشین، می‌نشینم. اگر به من بگویند ترک کن، ترک میکنم، محکم کن، چنان مثل کوه هندوکش محکم کنم که پای هیچ کسی شور نخورد. چون ما یک طرف توافق هستیم، جمعیت صلاحیت دارد که کادر خود را پس و پیش کند، ریاست‌جمهوری در مورد من تصمیم گرفته نمی‌تواند».
وی گفت که برای ماندن در ولایت بلخ با رییس جمهور مذاکره نکرده بلکه برای افغانستان و خواست‌های حزبش مذاکره کرده است.
والی پیشین بلخ بیان داشت« من بارها گفته‌ام که مرا با مکتوب، کسی بر طرف نمی‌تواند، یک قدم پیش ماندند، ده قدم پیش می‌مانم، من مآمور باد آورده نیستم، من ماموری با کاغذ رییس‌جمهور تعین نشدم، در این‌جا لطفآ اشتباه نکنید».
والی پیشین بلخ، هشدار داد که اگر حکومت از طریق تفاهم با حزب جمعیت پیش نیاید، در آن صورت تا آخر عمر حکومت وحدت ملی، به عنوان والی بلخ به کارش ادامه خواهد داد.
او به هوادارانش توصیه کرد که از راه خویشتن‌داری به شکل صلح آمیز در صورت ضرورت به حرکت‌های مدنی شان اقدام نمایند.
نور گفت که هیچ‌گاه خواستار خشونت نیست و اگر حرکت‌های مدنی برای تحقق خواست‌های این حزب جواب ندهد در آن صورت در مشوره با اعضای رهبری حزب جمعیت گزینه‌های دیگر و نافرمانی‌های مدنی را در پیش خواهد گرفت.
او تاکید کرد که به دلایلی که یک تیم تشکیل دهنده‌ی حکومت وحدت ملی است و از پروژه سازی داعش و طالب در شمال جلوگیری می‌کند، به عنوان والی بلخ به کارش ادامه می‌دهد.
هشدار نور به عبدالله عبدالله، رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی


آقای نور از عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، به عنوان نماینده‌ی حزب جمعیت در حکومت به شدت انتقاد کرد و او را به «مارآستین» تشبیه کرد و گفت که در موضوع برکناری‌اش 80 درصد مقصر است.
عطامحمد نور تاکید کرد که آقای عبدالله به عنوان کسی که با حمایت حزب جمعیت به اریکه‌ی قدرت رسیده اما؛ اکنون به «همسنگرانش و خانواده‌ی احمد شاه مسعود، بی احترامی می‌کند».
او آقای عبدالله را «مانع» در برابر تطبیق برنامه‌های حزب جمعیت اسلامی خواند و گفت« این آقا وضعیت را طوری ساخته است که همه را در پرتگاه سقوط برابر کرده است».
نور رییس‌اجرایی کشور را شخص« عزت فروش و نمک نشناس» خطاب کرد و گفت که در مدت سه سال حکومت وحدت ملی شماری زیادی از بزرگان حزب جمعیت خانه نشین شده‌اند.
او دشمنی ارگ با خودش را یک امر معمول و طبیعی عنوان کرد و گفت که رییس‌جمهور حق دارد با او دشمنی کند زیرا او یک محور بزرگ را در برابر تیم انتخاباتی‌ آقای غنی رهبری کرده است.
آقای نور با اشاره به این که حزب جمعیت و شخص وی برای رساندن عبدالله عبدالله به کرسی قدرت تمام تلاش‌های شان را به خرج داده‌اند به عبدالله هشدار داده و گفت« دندانت به ما نمی‌خلد و دندانت را می‌شکنانم، عبدالله دندان‌های که سر مه تیز کرده به کمک خدا دندان‌هایشه می‌شکنم».
او حمایت از عبدالله عبدالله به عنوان نماینده حزب جمعیت را در انتخابات‌های 2009 و 2014 اشتباه خواند و گفت که حزب جمعیت حق دارد که آقای عبدالله را برکنار کند.
ارگ و سپیدار زور جامعه جهانی را به ما نشان ندهد؛ ما نمی‌ترسیم
آقای نور در بخش دیگر از سخنانش به ارگ و سپیدار هشدار داد که از حضور جامعه جهانی برای برآوردن خواست‌های شان سوء استفاده نکنند و به او زور جامعه جهانی را نشان ندهند.
او تاکید کرد که ارگ و سپیدار برای خواست‌های نامشروع، غیرموجه و غیر قانونی شان از حضور جامعه‌ی‌ جهانی استفاده می‌کنند، در حالی که جامعه‌ی بین المللی در بخش‌های مختلف دیگر کار می‌کنند و آنان هیچ‌گاه خودشان را در برابر ملت افغانستان قرار نمی‌دهند.
این اظهارات پس از آن مطرح شد که هفته‌ی گذشته ریاست‌جمهوری اعلام کرد که استعفای آقای عطامحمد نور از سوی رییس‌جمهور تایید شده است. آقای نور پس از آن گفت که استعفای او«منتفی» است و به عنوان والی بلخ به کارش ادامه می‌دهد.