سفارت ایران در کابل اظهارات گلبدین حکمتیار را بی‌اساس خواند

اطلاعات روز: سفارت ایران در کابل به سخنان، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که آن کشور را متهم به گسترش نفوذ داعش در افغانستان کرده است، واکنش نشان داد.
این سفارت با نشر خبرنامه‌یی گفته است که ادعاهای مبنی بر نقش داشتن ایران در انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان را رد می‌کند.
در خبرنامه آمده است: «ادعاهای بی‌اساس مبنی بر نقش ایران در انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان مایه‌ی تعجب و تاسف شدید است».
در خبرنامه آمده است: «این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که همگان به مبارزه‌ی موثر، حقیقی و قاطع ایران با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه باور داشته و تاکنون هیچ کشور و یا هیچ سیاستمدار معقولی، ایران را به همکاری با داعش متهم نکرده است».
سفارت ایران در کابل بر مناسبات دوجانبه‌ی افغانستان با کشورش تاکید کرده وگفته است: «مطرح شدن چنین ادعاهای غیرواقعی» به روابط دوستانه‌ی دو کشور آسیب نمی‌رساند.
در خبرنامه آمده است که موضوع مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم میان هر دو کشور تعریف و روی آن توافق شده است.
این در حالی است که روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، در یک نشست خبری ایران را متهم به گسترش نفوذ داعش در افغانستان کرده بود.
وی گفت که جنگجویان گروه داعش از عراق و سوریه، از سوی ایران به افغانستان صادر می‌شوند.
حکمتیار گفت: «ایران می‌خواهد که همان بازی‌یی را که به‌نام داعش در عراق و سوریه کرد در افغانستان هم بازی کند».
آقای حکمتیار هم‌چنین گفت پاکستان و ایران هر دو بیشترین همکاری را در موضوع افغانستان با امریکا داشتند و موضع‌گیری‌های تازه‌ی امریکا در قبال این دو کشور به‌دلیل نگرانی امریکا از ایجاد یک جبهه‌ی جدید علیه‌ی خودش در منطقه است.
حکمتیار در بخش دیگری از سخنانش خواستار آزادی بدون قیدوشرط زندانیان این حزب از سوی حکومت شد.
او افزود که حکومت افغانستان با گذشت یک سال از امضای موافقت‌نامه‌ی صلح با این حزب هنوز هم اقدامی برای عملی شدن آن توافق‌نامه نکرده است.
هم‌چنین وی در واکنش به سخنان امرالله صالح، رییس‌ پیشین امنیت ملی که گفته بود 20 نفر از افراد حزب اسلامی که در زندان هستند با گروه داعش ارتباط دارند گفت: «برخی حلقه‌های شرور به دروازه‌ی سفارت‌های خارجی رفته و با دادن اطلاعات نادرست از هویت این زندانیان، می‌خواهند این روند را به تاخیر بیندازند».
وی ادعای آقای صالح را به‌شدت رد کرد.
قبل از این آقای صالح در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته بود که ۲۰ نفر از زندانیانی که آقای حکمتیار خواهان آزادی آن‌هاست، مربوط به گروه داعش هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *