در هشت ماه گذشته بیش از یک‌هزار غیرنظامی در افغانستان کشته‌ شده‌اند

اطلاعات روز: گزارش تازه‌ی گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، نشان می‌دهد که در هشت ماه اخیر سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۳۷۴ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.
مصطفی کمال، عضو گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی امروز( چهارشنبه ۲۰ جدی) در جریان نشر این گزارش گفت:« یافته‌های ما نشان می‌دهد که در مدت هشت ماه اخیر سال 2017 میلادی 1374 غیرنظامی افغان کشته و 2362 تن دیگر زخمی شده اند».
وی تاکید کرد که این تلفات ناشی از« حمله‌های هوایی، حمله‌ی انتحاری، بمب‌گذاری و حمله‌های کورکورانه» گروه‌های تروریستی بوده است که در مسجد‌ها و مناطق مسکونی صورت گرفته است.
آقای کمال افزود:« این حمله‌ها بیشتر در ولایت‌های کابل، ننگرهار، هرات، غور، قندوز و هلمند رخ داده و کابل شاهد بیشترین آمار تلفات غیرنظامی و تخریب مکان‌های مذهبی، عملی و فرهنگی از سوی گروه داعش است».
بر بنیاد این گزارش، گروه داعش نسبت به سایر گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، بیشتر عامل تلفات غیرنظامیان بوده است که در نتیجه‌ی بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری این گروه در شهر کابل، ۳۲۷ نفر کشته و ۹۲۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
گروه دادخواهی برای حفاظت از افراد ملکی، قربانی‌شدن غیرنظامیان را «نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی»از سوی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خوانده و از حکومت افغانستان خواست که پالیسی ملی جلوگیری و کاهش تلفات افراد ملکی ترتیب بدهد.