کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تخطی سه نامزد را بررسی کرد

اطلاعات روز‌: مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز به تخطی سه نامزد ریاست جمهوری به گونه‌ی علنی رسیدگی کردند. داوود سلطان‌زوی‌ به دلیل تهدید دو خبرنگار‌، اشرف غنی احمد‌زی و عبدالرب رسول سیاف به خاطر استفاده از امکانات دولتی متهم و جریمه شدند. عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت، داوود سلطان‌زوی دو خبرنگار یک تلویزیون را تهدید کرده است. به گفته‌ی او، این خلاف قانونی اساسی کشور است و داوود سلطان‌زوی مرتکب جرم شده است. کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی پرونده‌ی تخطی داوود سلطان را به دادستانی ارسال کرد.
هم‌چنان اشرف غنی احمد‌زی، رییس پیشین کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی به استفاده از امکانات دولتی متهم و 50 هزار افغانی جریمه شد. عبدالستار سعادت گفت، اشرف غنی زمانی که از کمیسیون مسئولیت امنیتی استعفاد داده بود، دو عراده وسایط زرهی دولتی را تسلیم نکرده است. به گفته‌ی او، آقای غنی از آن در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش‌ استفاده کرده است.
قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار شود. مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری 13 دلو ماه جاری آغاز شد و مبارزات انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی در 13 ماه بعدی آغاز می‌شود.
چند هفته از مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری می‌گذرد و در جریان چند هفته‌ی گذشته‌ تعدادی از نامزدان از امکانات دولتی برای پیکارهای انتخاباتی‌شان استفاده کرده‌اند. این مسئله باعث نگرانی شهروندان کشور شده‌اند. هرچند کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز به تخطی چهار نامزد به گونه‌ی علنی رسیدگی کرد، اما شماری از نهادهای مدنی و شهروندان کشور تأکید می‌کنند، تعدادی از نامزدان دیگر نیز از امکانات دولتی استفاد می‌کنند.
عبدالرب رسول سیاف، از نامزدان ریاست جمهوری دیروز در استفاده از موترهای دولتی در پیکارهای انتخاباتی متهم شد و از این نامزد خواسته شد که دیگر از امکانات دولتی استفاده نکند. مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تصویری را ارائه کردند که از یک رنجر پولیس در پیکارهای انتخاباتی عبدالرب رسول سیاف‌ استفاده شده بود.
نادر محسنی، سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت، هیچ‌نامزدی حق ندار‌د از امکانات دولتی و حتا از رنجرهایی که برای تأمین امنیت آنان توزیع شده، استفاد کنند. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی هم‌چنان یک مکتوب رسمی را به رسوال سیاف به منظور جلوگیری از امکانات دولتی در پیکارهای انتخاباتی ارسال کرد.
یک نفر از عبدالرحیم وردک، نامزد ریاست جمهوری به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی شکایت کرده و گفته بود که 2 مسئول یک مکتب در ولایت پروان از امکانات مکتب برای پیکارهای انتخاباتی او استفاده می‌کنند. این فرد اما خواسته که نامش فاش نشود. مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت، در این مورد اسناد و مدارک روشنی وجود ندارند، اما عبدالرحیم وردک از استفاده از امکانات دولتی در پیکارهای انتخاباتی خود‌داری کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *