وزیر امور داخله: پولیس در برخی قضایای جرمی دست دارد

اطلاعات روز: ویس احمد برمک، وزیر امور داخله می‌گوید که نیروهای پولیس در برخی قضایای جرمی دست دارند و اخیراً دو پولیس و سه شریک جرمی شان بازداشت و از به «سرقت» رفتن 900 هزار دالر جلوگیری شد.
آقای برمک امروز (سه‌شنبه، 26 جدی) در نشستی در کابل گفت مردم شکایت دارند که پولیس هم در بعضی قضایای جرمی دست دارند، «بله! من اعتراف می‌کنم.»
برمک افزود بررسی‌های او به‌عنوان وزیر داخله نشان می‌دهد که، چون نیروهای پولیس «آلوده» هستند و روی شان کار نشده در برخی قضایای جرمی دست دارند.
وزیر داخله گفت که به ریاست استخبارات این وزارت وظیفه داده تا افراد فاسد، استفاده‌جو و افرادی که با دشمن ارتباط دارند را در چوکات پولیس هم در مرکز و هم در ولایات شناسایی کند تا در موردشان تصمیم گرفته شود.
آقای برمک یادآور شد که سه هفته پیش یک گروپ شامل دو پولیس و سه شریک جرمی‌شان بازداشت شدند که تصمیم داشتند با هزینه‌ی 900 هزار دالر با استفاده از وسایط و کارت پولیس عملیاتی راه اندازی کنند تا «نام پولیس را بد کنند.»
او افزود که خوشبخانه این پلان عملیاتی بررسی و تعدیل شد، از سرقط پول جلوگیری و اعضای گروپ بازداشت شدند.
شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته با شبکه‌های تروریستی ارتباط قوی دارند
از سوی دیگر وزیر امور داخله با اشاره به حمله‌ی انتحاری اخیر در میان پولیس ضد شورش در منطقه‌ی بنایی کابل، گفت که میان شبکه‌های جرایم سازمان یافته و شبکه‌های تروریستی ارتباط بسیار قوی و منظم وجود دارد و این شبکه‌ها یک دیگرشان را از نظر معلومات و پلان‌های عملیاتی حمایت می‌کنند.
آقای برمک افزود که بررسی‌های استخباراتی نشان داد که در این منطقه شراب فروخته می‌شود و متهمان جرایم در آنجا حضور دارند.
به گفته‌ی او، از نیروهای امنیتی و پولیس خواسته شد که در این بازار عملیات راه اندازی و دکان‌ها را بررسی کنند. پس از کشته شدن برادر یکی از کسانی که 9 پرونده آن نزد دادستانی و پولیس ثبت است، آنان مردم را علیه پولیس به راه‌اندازی تظاهرات مدنی تحریک کردند.
آقای برمک رویداد در منطقه‌ی بنایی را «توطئه» خواند و گفت یک هیأت از سوی ریاست‌جمهوری مؤظف شده تا آن را به صورت دقیق بررسی کند.
پس از عملیات پولیس در بازار منطقه‌ی بنایی کابل و سپس تظاهرات مردم، فرد انتحاری خود را در میان پولیس ضد شورش منفجر کرد و جان 13 پولیس را گرفت. هرچند داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت، اما معلوم نیست فرد انتحاری عضو داعش بود یا از سوی مافیا در این منطقه به انجام حمله‌ی انتحاری مؤظف شده بود.