امریکا نام سه تسهیل‌کننده هراس‌افگنی مستقر در پاکستان را در فهرست سیاه درج کرد

اطلاعات روز: وزارت مالیه/ دارایی امریکا اعلام کرده است که نام سه تسهیل‌کننده هراس‌افگنی مستقر در پاکستان را شامل فهرست سیاه این کشور کرده است.
در خبرنامه‌ی وزارت مالیه امریکا که امروز (پنج‌شنبه، 19 دلو) منتشر شده، آمده است که نام‌های رحمان‌زیب، حزب‌الله و دلاورخان، سهیل‌کنندگان هراس‌افگنی مستقر در پاکستان را در فهرست سیاه این کشور افزوده است.
سیگال مندلکر، معاون وزیر مالیه امریکا در امور تروریسم و جرایم مالی در این خبرنامه گفته: «ما افرادی را هدف قرار می‌دهیم که خدمات لوژستیکی، مواد انفجاری و سایر کمک‌های تکنالوژیکی را به القاعده، لشکر طیبه، طالبان و سایر گروه‌های تروریستی فراهم می‌کنند.»
وزارت مالیه امریکا افزوده که تمام دارایی‌های و مفاد دارایی‌های این افراد زیر حاکمیت ایالات متحده امریکا، مسدود شده‌ است و شهروندان امریکایی به‌گونه‌ی کلی از انجام دادوستد با آنان، ممنوع‌اند.
گفته شده که این سه‌ تسهیل‌کننده‌ی هراس‌افگنان که در پاکستان مستقراند، با لشکر طیبه، گروه طالبان، شبکه‌ی حقانی و دیگر گروه‌های هراس‌افگن، پیوند دارند.
براساس معلومات وزارت مالیه امریکا، این سه تن به‌دلیل وابستگی‌شان با شیخ امین‌الله، حامی مشهور شبکه‌ی القاعده، لشکر طیبه و تحریک طالبان که از سال 2009 بدین‌سو در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد، تحریم شده‌اند.
رحمان‌زیب مسئول مالی لشکر طیبه در حوزه خلیج و همکار سفرهای خارجی شیخ امین‌الله گفته شده که تا نیمه‌ی سال 2014 میلادی با اعضای لشکر طیبه در افغانستان نیز ارتباط داشته است.
هم‌چنان حزب الله به‌حیث مسئول مالی یک مدرسه در شهر پشاور پاکستان که از سوی شیخ امین‌الله حمایت می‌شده، کار کرده است. پیش از آن او به‌عنوان متخصص بمب‌های انفجاری شیخ امین‌الله در ولایت کنر افغانستان به‌هدف آماج قراردادن نیروهای افغان و ائتلاف بین‌المللی، فعالیت داشته است. وی مسئول انتقال مواد انفجاری از پاکستان به گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان نیز بوده است.
دلاورخان، معاون شیخ امین‌الله بوده که بیشتر مسئولیت حساب‌های مالی و سفرهای شیخ امین‌الله به اطراف پاکستان را به‌عهده داشته است.
معاون وزارت مالیه امریکا در این خبرنامه گفته: «وزارت مالیه هم‌چنان به‌شدت دنبال شناسایی و افشای تندروانی ‌که از سازمان‌های هراس‌افگنی پشتیبانی می‌کنند و شبکه‌هایی غیرقانونی مالی را در سراسر جنوب آسیا اداره می‌کنند، است. ما کسانی‌ را که خدمات تدارکاتی، ابزارهای انفجاری دست‌ساز و دیگر کمک‌های فنی که به القاعده، لشکر طیبه، طالبان و دیگر گروه‌هایی هراس‌افگنی فراهم کرده‌اند، هدف قرار می‌دهیم.»
دو هفته پیش نیز وزارت مالیه امریکا، پنج‌تن به‌شمول افغان‌ها را به‌خاطر فراهم‌سازی منابع مالی به طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر در فهرست سیاه این کشور قرار داد.
امریکا از پاکستان خواسته تا گروه‌های تروریستی که از سال‌ها بدین‌سو در خاک آن کشور فعالیت دارند را هدف قرار دهد.