افزایش نگران‌کننده‌ی معتادان مواد مخدر در دایکندی و بامیان

با وصف آن‌که کشت تریاک در ولایت بامیان در پایین‌ترین سطح است و در دایکندی نیز تقریباً کشت نمی‌شود، اما مقام‌های محلی این دو ولایت می‌گویند که شمار معتادان به مواد مخدر به‌صورت نگران‌کننده‌یی افزایش یافته است.
در حال حاضر بامیان عاری از کشت کوکنار است، اما شمار معتادان در این ولایت نسبت به سه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.
آقاحسین نظری، رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان در صحبت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که در این ولایت از سال ۲۰۰۸ به این‌سو تریاک کشت نمی‌شود، اما به‎دلیل موقعیت این ولایت که در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته است، شمار معتادان آن افزایش یافته است.
آقای نظری این موضوع را نگران‌کننده خواند و گفت که اگر از سوی حکومت مرکزی و مؤسسات خارجی توجه نشود، زمینه‌ی کشت تریاک نیز در این ولایت فراهم خواهد شد.
آقای نظری افزود که روستاهای «شیوقول، لیگان و پجندور» ولسوالی ورس بیشترین معتادان مواد مخدر را در خوی داده‌اند.
رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان گفت که در مورد شمار دقیق معتادان در این ولایت به‌تاز‌گی تحقیق و سروی‌یی صورت نگرفته، اما براساس آماری که سه سال قبل در این نهاد به ثبت رسیده، شمار معتادان ۵۰ هزار نفر گزارش شده بود. اکنون این رقم دو برابر افزایش یافته است. با این‌حساب رقم افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت بامیان به صدهزار نفر رسیده است.
وی با ابراز نگرانی از افزایش روزافزون معتادان در این ولایت می‌گوید که در مناطق دوردست ولایت بامیان نشانه‌هایی از کشت دوباره‌ی تریاک دیده می‌شود.
او گفت که مناطق هم‌مرز با ولسوالی میرامور ولایت دایکندی که در آن مافیای مواد مخدر حضور دارند، سبب شده است که باشندگان ولسوالی ورس از آن متأثر شوند.
با این‌که شمار معتادان مواد مخدر در بامیان به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافته است، اما به‌گفته‌ی آقای نظری شفاخانه برای تداوی معتادان بسیار کم است. در این ولایت دو شفاخانه‌ی تداوی معتادان یکی با ظرفیت ۲۰ بستر در ولسوالی ورس و دیگری همچنان با ظرفیت ۲۰ بستر در مرکز بامیان وجود دارد.
افزایش ۳۰۰درصدی کشت کوکنار و ۳۰ هزار معتاد در دایکندی
دایکندی ولایتی امن اما فقیر در مرکز کشور است که چند سال پیش کشت کوکنار در آن صفر بود، اما اکنون ۱۵۰۰ هکتار زمین مزرعه‌ی تریاک است.
ابراهیم اخلاقی، سرپرست ریاست مبارزه علیه مواد مخدر دایکندی در گفت‌گویی با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، طبق سروی وزارت مبازره علیه مواد مخدر، بیشتر از ۱۵۰۰ هکتار زمین در ولایت دایکندی تحت کشت مواد مخدر قرار داشته که این آمار نسبت به سال ۱۳۹۵ سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.
اخلاقی دلایل افزایش کشت کوکنار در دایکندی را به افزایش بی‌کاری و ضعف اقتصادی مردم، ملحق شدن ولسوالی ناوه‌میش ولایت هلمند به دایکندی، مشخص نبودن برخی سرحدات با ولایات ناامن هلمند، ارزگان، غور و غزنی مرتبط می‌داند.
اخلاقی برای از بین بردن کوکنار جایگزین دیگری را پیشنهاد می‌کند: «توزیع پیاز زغفران به قیمت ۸۶ لک افغانی برای دهاقین ولسوالی ناوه‌میش، ساخت یک باب تعمیر مکتب در ولسوالی شهرستان، احداث شبکه‌ی آبرسانی به‌طول ۱۶۰ متر در ولسوالی کجران و برگزاری کمپاین آگاهی‌دهی برای مردم ولسوالی‌های مرکز، کیتی، کجران، سنگ‌تخت بندر وخدیر در راستای کاهش و جای‌گزینی مواد مخدر انجام داده‌ایم.»
مسوولان محلی دایکندی در سال‌های قبل کشت مواد مخدر در این ولایت را «صفر» عنوان می‌کردند، اما حالا افزایش کشت کوکنار از یک طرف و افزایش اعتیاد به مواد مخدر از طرف دیگر، دو مشکل عمده‌‌اند که باعث نگرانی باشندگان و مسوولان محلی این ولایت شده است.
در همین حال، مسوولان صحت عامه‌ی ولایت دایکندی می‌گویند که طبق آمارهای تخمینی، نزدیک به ۳۰ هزار نفر در دایکندی به مواد مخدر معتاد اند. اکثر این معتادان را جوانان تشکیل می‌دهند که این مسأله نگرانی جدی‌یی را برای مردم دایکندی و مسوولان صحت خلق کرده است.
اسحاق‌علی درمان، رییس صحت عامه‌ی دایکندی با ابراز نگرانی می‎گوید: «بیشترین معتادان به مواد مخدر در ولسوالی‌های میرامور، شهرستان، سنگ‌تخت و بندر، اشترلی و کیتی می‌باشند.»
در این ولایت یک شفاخانه‌ی ۲۰ بستر برای تداوی معتادان وجود دارد که سالانه ظرفیت تداوی ۱۶۰ معتاد را دارد.
غیرت‌علی جواهری، یک عضو شورای ولایتی دایکندی می‌گوید دولت باید برای جلوگیری از کشت کوکنار در بودجه‌ی انکشافی ولایات توازن را مدنظر بگیرد تا اداره‌ی ارگان‌های محلی بتواند در این امر مهم قدم‌های استوارتری بردارد.