نی: در حکومت وحدت ملی دسترسی به اطلاعات بسیار محدود شده است

اطلاعات روز: نی (نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان) می‌گوید از بدو تأسیس حکومت وحدت ملی تا اکنون دسترسی خبرنگاران به اطلاعات بسیار محدود شده است.
مجیب خلوتگر رییس اجرایی این نهاد، امروز چهارشنبه، 25 دلو در یک نشست خبری گفت، شماری از خبرنگاران و مدیران ارشد رسانه‌ها در تماس با دفتر نی از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت کرده‌ و مدعی شده‌اند که در حکومت وحدت ملی دسترسی خبرنگاران به اطلاعات خیلی محدود شده است.
به گفته‌ وی، تبعیض بین خبرنگاران داخلی و خارجی، طوری که به خبرنگاران خارجی اولویت داده می‌شود، هراس مقام‌های امنیتی از خبرنگاران، تعلل در اعلام آمار دقیق تلفات حملات تروریستی، سرباز زدن کارمندان نهادهای دولتی از ارایه معلومات، شرکت نکردن مقام‌های مسئول در بحث‌های تلویزیونی و رادیویی، عدم‌آگاهی نهاد‌های دولتی از حق دسترسی به اطلاعات و خاموش بودن شماره‌های شماری از سخنگویان از مواردی اند که خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها از آن شاکی‌اند.
دفتر نی تا پایان سال جاری به حکومت وحدت ملی فرصت داده که به تمام سخنگویانش در مرکز و ولایت‌ها دستور دهد که مطابق قانون دسترسی به اطلاعات، اطلاعات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.
این نهاد از شهروندان عادی و خبرنگاران نیز خواسته، هرگاه به مشکل دسترسی به اطلاعات روبرو می‌شوند، به کمسیون نظارت بر حق دسترسی به اطلاعات مراجعه و شکایت درج کنند.
هم‌چنین این نهاد از کمسیون نظارت بر حق دسترسی به اطلاعات خواسته که به شکایت‌های تمام شهروندان و خبرنگاران به‌صورت جدی رسیدگی و ناقضان قانون را به دادگاه معرفی کند.
این نهاد هشدار داده که اگر حکومت به مشکل محدودیت دسترسی به اطلاعات توجه نکند، رسانه‌ها ناگزیراند بی‌توجه به اطلاعات و معلوماتی که از سوی حکومت اعلام می‌شود، به اطلاعات غیررسمی رو آورند.