عبدالله: کسی نمی‌تواند با زور خواست‌هایش را بر مردم تحمیل کند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی می‌گوید که افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند با زور خواست‌هایش را بر مردم تحمیل کند.
آقای عبدلله که دیروز (شنبه، ۲۸ دلو) در مراسم گرامی‌داشت از بیست‌ونهمین سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که سیاست‌مداران افغانستان باید «از گذشته‌ی افغانستان عبرت بگیرند تا محکوم به تکرار تاریخ نشوند».
وی تأکید کرد که جهاد مردم افغانستان در مقابل نیروهای شوروی سابق یک مسأله را ثابت کرد و این‌که هیچ‌کسی نمی‌تواند با زور خواست‌هایش را بر مردم تحمیل کند.
آقای عبدالله افزود: «وقتی ابرقدرتی چون شوروی سابق در برابر اراده و خواست مردم ایستادگی نتوانست، پس هیچ خواب پریشان دیگری هم نباید ما را غافل بسازد که اراده‌ و خواست مردم را نادیده بگیریم. پس هرگونه اقدام خلاف میل و خواست مردم پیامد ناگواری دارد».
او بیان داشت، زمانی‌که مردم افغانستان جهاد را آغاز کردند، رژیم‌ها و حکومت‌هایی وقت بی‌خبر از خواست مردم، فرمان صادر می‌کردند. «فکر می‌کردند چون در ارگ هستند، هر فرمانی که صادر کنند، غیر قابل برگشت است؛ اما جهاد مردم افغانستان واضح ساخت که خواست‌های یک‌جانبه و تمامیت‌خواهانه نمی‌تواند قابل تطبیق باشد و ما نباید این اصل روشن را نادیده بگیریم».
آقای عبدالله با اشاره به اوضاع امنیتی گفت که در افغانستان هم‌اکنون بحران امنیتی وجود دارد و مقام‌های حکومتی در بیرون از ساحه‌ی سبز با مردم ملاقات کرده نمی‌توانند.
او افزود: «امروز کشور در وضعیت حساسی قرار دارد. ما در منطقه‌ی سبز در امنیت نیستیم. کشور با بحران سیاسی، بحران امنیتی، مشکل بیکاری، فقر و ده‌ها چالش دیگر روبه‌رو است. در این وضعیت حساس یک حرف ناسنجیده، یک اقدام ناسنجیده‌شده و خلاف میل مردم، می‌تواند چالش بزرگ دیگری خلق کند. ما نباید تلاش کنیم که از بحران به طرف بحران برویم. اگر کسی یا کسانی فکر کرده‌اند با خلق بحران دیگر می‌توانیم بر کاستی‌‌های‌مان سرپوش بگذاریم، اشتباه بزرگی است».
آقای عبدالله یادآور شد که ما باید کاری کنیم که در آن خیر مردم باشد و باید تصمیمی بگیریم که مردم را یکپارچه کند نه این‌که میان آنان نفاق و تفرقه بیندازد.
او گفت که بازی‌کردن با اراده‌ی مردم و نادیده گرفتن خواسته‌های مشروع آن‌ها، به صلاح کشور نیست و همه‌ی مقام‌های حکومتی باید متحدانه در کنار مردم و نیروهای امنیتی قرار بگیرند.