عبدالله: قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد همکاری دولت‌ها در مبارزه با هراس‌افگنی نباید نادیده گرفته شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در پایان دومین نشست پروسه‌ی کابل بر همکاری دولت‌ها در راستای مبارزه با تروریزم تأکید کرده گفت که قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص نباید نادیده گرفته شود.
آقای عبدالله ناوقت عصر دیروز(9حوت) در پایان دومین نشست پروسه‌ی کابل گفت که اگر قرار است همکاری مشترک٬ ما را در این مسیر یاری کند٬ این سوال را باید کسانی‌که چنین اراده‌ی نداشتند یا به عنوان  افراد مخرب عمل کردند٬ پاسخ دهند.
آقای عبدالله افزود:« همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند شیوه‌های مختلفی داشته باشد و بازیگران متعددی را در برگیرد. قطع‌نامه‌های مربوط شورای امنیت سازمان ملل در این عرصه نباید نادیده گرفته شوند٬ به ویژه در بخش همکاری دولت‌های ملی در مبارزه با دهشت‌افگنی.»
آقای عبدالله تأکید کرد که افغانستان در ۲۵ سال گذشته میان‌جیگری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی مختلفی را برای دست یافتن به صلح تجربه کرده است، اما این تلاش‌ها تا هنوز نتیجه‌یی نداده‌اند.
وی در بخش دیگر از سخنانش هرچند از کشوری مشخصی نام نبرد اما گفت« که برای دوستان و همسایگان خود در منطقه می‌گوییم: ما گزین‌های جز کار مشترک٬ تبادله معلومات استخباراتی٬ همآهنگی و اقدام عملی علیه تروریزم در وقت نیاز٬ بدون در نظرداشت وابستگی‌ها و انگیزه‌های آنان٬ نداریم. »
رییس اجراییه افزود که حکومت افغانستان از اعلان حمایت جامعه جهانی و محکوم کردن حملات خونین که از غیرنظامی قربانی می‌گیرد استقبال کرده اما تنها محکوم کردن حملات را بسنده نمی‌داند.«ما نیازمند استفاده بهتر از قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی و نارم‌هایی پذیرفته شده هستیم تا جنایت‌کاران و عاملان این جرایم را در هرجایی که هستند و هرکی هستند محاکمه و مجازات کنیم.»
آقای عبدالله گفت که حکومت افغانستان در صحبت و مذاکره با طالبان بر اساس یک برنامه واقع‌بینانه‌ی مصالحه که به قضایای مورد اختلاف میان ما یا به قضایایی که باعث جنگ‌اند٬ بپردازد٬ پابند است.
وی افزود که حکومت طرفدار یک صلح با اعتبار بوده و خواستار عودت عزتمند مهاجرین به کشور است.
آقای عبدالله از حضور نمایندگان کشورهای بین‌المللی در پروسه‌ی کابل استقبال کرده و گفت که نقش آنان در راستای تامین صلح افغانستان با اهمیت است.