رییس‌جمهور: صلح آرزوی ماست اما در جنگ قاطعانه از خود دفاع می‌کنیم

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید که نیروهای امنیتی کشور برای دفاع از مردم و خاک افغانستان آماده باشند و غفلت از سوی آنان قابل قبول نیست.
آقای غنی روز پنج‌شنبه، 10 حوت، در مراسم گرامی‌داشت از 9 حوت (روز ملی نیروهای امنیتی) گفت با آن‌که صلح آرزوی مردم افغانستان است، اما در جنگ قاطعانه از خود دفاع می‌کنیم.
رییس‌جمهور از کارکرد و تلاش نیروهای امنیتی در راستای تأمین امنیت افغانستان قدردانی کرده افزود: «در حالی‌که صلح آرزوی ما است، بدبختانه جنگ وضعیت فعلی ماست؛ بناً یک دقیقه تعلل در مدیریت دفاعی ما نباید وجود داشته باشد. قاطعانه از خود دفاع کنیم و همیشه باید آماده باشیم. ذره‌یی غفلت قابل تحمل نیست.»
آقای غنی تأکید کرد که حکومت وحدت ملی همواره تلاش کرده است که از نیروهای امنیتی به شکل درست و کامل حمایت کند.
رییس‌جمهور دستاوردهای نیروهای امنیتی را در پنج بخش توضیح داده و گفت که یکی از دستاوردهای مهم نیروهای امنیتی بقای افغانستان است.
وی افزود: «سه‌ونیم سال پیش بقای افغانستان مورد سوال قرار داشت اما شما امروز بقای افغانستان را تأمین کردید؛ امروز بقای افغانستان در شک نیست و این نتیجه‌ی قربانی‌های نیروهای امنیتی است.»
آقای غنی بر اصلاحات سرتاسری در امور نهادهای امنیتی تأکید کرده گفت که حکومت وحدت ملی یک نیروی دفاعی مسلکی، قوی و قدرت‌مند از خود به جا می‌گذارد.
رییس اجراییه: برای رسیدن به صلح راه دشواری در پیش داریم
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی در این مراسم گفت که مردم افغانستان در راستای تأمین امنیت و رسیدن به صلح راه دشواری در پیش دارند، چون به گفته‌ی او، کسانی که با مردم در جنگ هستند تاهنوز به ندای صلح جواب نداده‌اند.
آقای عبدالله تأکید کرد که در میان نیروهای امنیتی، در سطح رهبری و پایین‌تر از آن، هیچ سیاستی نباید به غیر از منافع ملی حاکم باشد.
او افزود که رهبری حکومت وحدت ملی یک‌پارچه و یک‌دست در حمایت از نیروهای امنیتی قرار دارد و برای پیش‌برد بهتر وظایف نیروهای دفاعی هرچه در توان دارد، دریغ نخواهد کرد.
آقای عبدالله با بیان این‌که جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده، گفت: «اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان صلح است و وظیفه‌ی مقدس نیروهای امنیتی برای تأمین صلح در کشور است. این جنگ به‌خاطر جنگ نیست و تحمیل شده است.»
استفاده‌ی تروریستان از شبکه‌های اجتماعی
از سویی هم رییس عمومی امنیت ملی گفت که گروه‌های تروریستی برای تحقق اهداف‌شان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
معصوم استانکزی افزود: «واقعیت‌های تلخ زندگی را در افغانستان می‌داند که چرا و چگونه از جوانان کشور سوءاستفاده شده و در شبکه‌های تروریستی استخدام می‌گردند و ریاست امنیت ملی به‌زودی این حقایق را افشا خواهد کرد.»
رییس امنیت ملی افغانستان تأکید کرد که شبکه‌های تروریستی در منطقه برای فریب جوانان تور گسترده‌‌اند و برای جلوگیری از نفوذ مخالفان بر اذهان جوانان، باید مبارزه از خانواده‌ها آغاز شود.
طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی نیز گفت که جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده و نیروهای امنیتی با قاطعیت علیه گروه‌های تروریستی می‌جنگند.
در مراسم گرامی‎داشت از روز ملی نیروهای امنیتی برای خانواده‌های 2760 عضو ارتش ملی، 3603 پولیس و ۱۵۱ کارمند امنیت ملی که در جنگ کشته شده اند، پول نقد کمک شد.
این اظهارات در مورد جنگ و صلح افغانستان در حالی‌ست که رییس‌جمهور غنی روز چهارشنبه در دومین دور «پروسه‌ی کابل» پیشنهاد صلح با گروه طالبان را پیش‌کش کرد.