رئیس اجراییه از رفع قریب الوقوع تنش میان ارگ و بلخ خبر داد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی می‌گوید که تنش‌ها میان ارگ و عطامحمد نور بر سر کرسی ولایت بلخ «در حال حل شدن» است.
آقای عبدالله دیروز (دوشنبه، ۲۱حوت) در نشست شورای وزیران گفت: «در روزهای آخر سال بسیار خوشحال هستیم. مسایلی که در ارتباط به ولایت بلخ و ارگ بود در حال حل شدن است.»
این در حالی است که قبل از این معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی و سلام رحیمی، رییس دفتر آقای غنی در رأس یک هیأت از کابل برای حل موضوع و گفت‌وگو با عطامحمد نور، والی مستعفی بلخ به مزار شریف رفته بودند.
هرچند از نتایج این گفت‌وگوها به رسانه‌ها جزئیات داده نشد اما این نخستین بار است که یک مقام بلندرتبه‌ی دولتی از حل قریب‌الوقوع این تنش‌ها حرف می‌زند.
آقای عبدالله در بخش دیگری از سخنانش در مورد بسته‌ی پیشنهادی صلح افغانستان به طالبان اشاره کرده گفت که گروه طالبان تاکنون در این مورد پاسخ نداده است.
وی افزود: «پیام صلح حکومت افغانستان که در نشست دوم پروسه‌ی کابل اعلام شد، مورد استقبال مردم و جامعه‌ی جهانی قرار گرفت در واقع این پیام صلح، تعهد همیشگی حکومت افغانستان را در راستای تحقق آرزوهای مردم نشان می‌دهد اما مردم پاسخی را که از سوی طالبان توقع داشتند، به‌دست نیاورده‌اند.»
آقای عبدالله افزود کسانی که پیام صلح را رد کرده و همواره مرتکب جنایت می‌شوند نام‌های‌شان در صفحه‌ی «تاریک تاریخ» جا خواهد داشت.
حکومت افغانستان در دومین نشست پروسه‌ی کابل، بسته‌ی پیشنهادی‌یی صلح را به طالبان ارایه کرد و در آن آمده است که اگر گروه طالبان به مذاکره‌ی صلح حاضر شود، این گروه به‌عنوان حزب سیاسی شناخته خواهد شد.
ایجاد چوکات سیاسی و حقوقی برای بازنگری قانون اساسی، رهایی زندانیان طالبان و حذف نام افراد این گروه از لیست سیاه سازمان ملل از دیگر موارد این بسته‌ی پیشنهادی به طالبان است.
اما طالبان تاکنون در این مورد پاسخ نداده‌اند.