تأمین امنیت انتخابات؛ عمده‌ترین هدف عملیات نصرت

نهادهای امنیتی و دفاعی کشور عملیات عمده‌یی را که قرار است سال روان انجام شود «نصرت» نام نهاده‌اند. هدف عمده‌ی این عملیات تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ و تأمین امینت مناطق پرجمعیت کشور خوانده شده است.
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به اطلاعات روز گفت عملیات نصرت در نخستین روز سال 1397 آغاز شد و عملا در ولایت‌های ننگرهار، فاریاب، بادغیس، فراه، هلمند و ارزگان جریان دارد.
تمرکز این عملیات بیشتر روی ولایت‌هایی است که با تهدیدات بلند امنیتی مواجه است. به گفته‌ی آقای رادمنش، هلمند، ارزگان، غزنی، زابل، بادغیس، فاریاب، کندز و ننگرهار از ولایت‌هایی‌اند که میزان تهدیدهای امنیتی در آن بیشتر است.
به باور او اما، تهدیدات امنیتی در افغانستان خیلی ثابت نیست و بیشتر به‌صورت ناگهانی به‌میان می‌‌آید و دشوار است که وزارت دفاع اعلام کند تمرکز این عملیات بیشتر روی کدام ولایت‌هاست: «این عملیات سرتاسری است. هرجا که تهدیدات افزایش می‌یابد، ما در آن‌جا عملیات راه‌اندازی می‌کنیم. همین اکنون هم در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و کندز این عملیات جریان دارد.»
پیش‌تر، آدم خان متین رییس ارکان قول‌اردوی شاهین واقع در شمال کشور به رادیو آزادی گفته بود که در عملیات نصرت، برای نخستین‌بار از چرخ‌بال‌های بلک‌هاک نیز استفاده خواهد شد. وی هم‌چنین گفت در حملات هوایی، قوای خارجی نیز نیروهای امنیتی افغان را حمایت خواهد کرد.
نیروهای خارجی مستقر در افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در بخش‌های آموزش، مشوره‌دهی، حمایت مالی و گاهی در راه‌اندازی عملیات‌های هوایی کمک می‌کنند.
براساس تقویم ترتیب‌شده از سوی کمسیون مستقل انتخابات، 16 سرطان سال 1397 تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی تعیین شد. اما بعدتر مسوولان کمسیون مستقل انتخابات اعلام کردند که به‌دلیل مشکلات امنیتی و تدارکاتی ممکن است انتخابات با سه چهار ماه تاخیر روبه‌رو شود.
ارزیابی‌یی که شش ماه قبل مجله‌ی لانگ‌وار جورنال، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها انجام داده بود، نشان می‌داد که تا ماه میزان سال 1396 41 ولسوالی در اختیار گروه طالبان قرار دارد و این گروه بر سر 118 ولسوالی دیگر با نیروهای امنیتی افغان در حال رقابت است. به‌طور کلی، ارزیابی مجله‌ی لانگ‌وار جورنال نشان می‌داد که ۴۵ درصد از ولسوالی‌های افغانستان توسط طالبان کنترل می‌شود یا طالبان بر سر اداره‌ی آن با دولت افغانستان در حال منازعه‌اند.
در همین حال، بی‌سی‌سی فارسی در ماه دلو سال گذشته با نشر یک گزارش تحقیقی مدعی شد که 70 درصد خاک افغانستان در معرض تهدید طالبان قرار دارد؛ اما دولت افغانستان این گزارش را بی‌اهمیت خواند و گفت که بیشتر مناطق در کنترل دولت است: «محاسبات نوسانی، به هیچ‌صورت نمایانگر واقعیت‌های موجود شده نمی‌تواند. وضاحت دارد که دشمنان مردم افغانستان به‌جز ایجاد تبلیغات واهی و تهدیدات، در جغرافیای کشور حاکمیت ندارند.»
در عین‌حال طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع کشور در پایان سال 1396 اعلام کرد که «دشمن» می‌خواست دهلیز اکمالاتی خود را از چترال پاکستان الی منطقه‌ی شاه‌سلیم در ولایت بدخشان وصل کند و با سقوط دادن برخی از ولسوالی‌های راهبردی در شمال و شمال‌شرق کشور ساحه‌ی فعالیت‌های خود را افزایش دهد، اما نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نگذاشت که آنان به اهداف خود برسد.
او اضافه کرد که سال گذشته اکثر جزوتام‌های قوای مسلح کشور حالت تدافعی داشتند، اما امسال بیشتر حملات تعرضی خواهد بود.
با شروع فصل بهار و گرم شدن آب و هوا فصل جنگ نیز آغاز می‌شود، جنگی که نزدیک به 17 سال است ادامه دارد. وزارت دفاع ملی هر سال با شروع فصل بهار که به فصل جنگی معروف است، عملیات‌ گسترده و عمده‌ی پلان‌شده را که قرار است طی یک سال انجام شود نام‌گذاری می‌کند. نهادهای دفاعی و امنیتی کشور عملیات عمده‌ی سال روان را «نصرت» نام نهاده‌اند.