مجلس نمایندگان دو کمیسیون را برای بررسی حمله‌ی هوایی ارتش در قندوز توظیف کرد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان به کمیسیون‌های امور دفاعی و امنیت داخلی این مجلس هدایت داد تا حمله‌ی هوایی نیروهای ارتش بر تجمع گروه طالبان در یک مدرسه دینی در ولسوالی دشت ارچی قندوز را بررسی کند.
شماری از این نمایندگان از این که این حمله بر مکان مقدس انجام شده و در آن غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند، از حکومت و نیروهای امنیتی انتقاد دارند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، 15حمل) این مجلس حمله هوایی نیروهای ارتش بالای یک مدرسه دینی را «غیرقابل قبول» خواند.
آقای ابراهیمی تأکید کرد که به‌منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان نباید این گونه حملات صورت گیرد.
او کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس را مؤظف کرد تا چگونگی انجام این حمله را به صورت همه‌جانبه بررسی کند.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که نمایندگان مجلس، حمله بر مدرسه دینی در دشت ارچی را «جنایت جنگی و خلاف اصول اسلامی و قرآنی» خواندند. اما وزارت دفاع می‌گوید که این حمله تجمع گروه طالبان را هدف قرار داده و غیرنظامیان نیز از اثر آن تلفات ندیده‌اند.
وزارت دفاع ملی ویدئویی قبل از حمله بر این محل را نیز منتشر کرده که نشان می‌دهد شماری از افراد مسلح در این مسجد و اطراف آن حضور دارند. سخن‌گوی این وزارت روز گذشته در نشست خبری گفت که 18 تن از فرماندهان طالب در این حمله کشته شده‌اند.
اظهارات نمایندگان مجلس در مورد این حمله
انجنیر کمال صافی، نماینده مردم قندوز در مجلس مدعی شد که این حمله برای سپوتاژ روند صلحی که از سوی والی جدید قندوز با طالبان محلی قندوز روی دست گرفته شده بود، انجام شده است.
آقای صافی افزود که تلاش‌های والی قندوز برای کشاندن طالبان محلی این ولایت به مذاکره به کامیابی نزدیک شده بود و حکومت به‌خاطر جلوگیری از صلح با طالبان به چنین عملی دست زده است.
او گفت که باشندگان ولسوالی دشت ارچی خواستار بررسی جدی این حمله شده‌اند و اگر این حمله بررسی جدی نشود، آنان به صفوف طالبان خواهند پیوست و بر علیه دولت دست به سلاح خواهند برد.
نذیر احمد حنفی، یک نماینده دیگر این حمله را به «عملکرد حکومت نجیب علیه مردم افغانستان در هفتم ثور 1357» تشبیه کرد و آن را «جنایت بزرگ» علیه مراکز دینی و علمی در کشور خواند.
عبدالرحیم ایوبی نیز این حمله را حمله بالای مقدسات اسلامی خواند و مقام‌های حکومتی را «تروریستان نیک‌تایی پوش» عنوان کرد.
آقای ایوبی تأکید کرد که این حمله باید مطابق به قوانین جنگی بررسی شود.
صالح محمد صالح نیز حمله نیروهای امنیتی بر مساجد و مدارس را خلاف ارزش‌های اسلامی و قوانین ملی کشور خواند و تأکید کرد که این حمله باید بررسی شود.
نمایندگان مجلس تأکید داشتند که عاملان این حمله باید زیر پیگرد قانون قرار گیرند.
دو روز پیش، مقام‌های وزارت دفاع خبر دادند که یک تجمع بزرگ طالبان را که برای برنامه‌ریزی برای کشتار مردم افغانستان در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز برگزار شده بود، هدف حمله هوایی قرار داده‌اند که در نتیجه 25 طالب مسلح به شمول 18 فرمانده این گروه کشته شده‌اند.
تاکنون از آمار تلفات این رویداد و این که غیرنظامیان نیز در این حمله قربانی شده‌اند یاخیر، گزارش‌ها متفاوت ارایه شده است.
پس از ادعای تلفات غیرنظامیان در این حمله، وزارت دفاع کشور اعلام کرد که نیروهای ارتش با استفاده از راکت‌های لیزری این حمله را با دقت انجام داده‌اند؛ اما طالبان پس از حمله به‌منظور بدنام کردن نیروهای ارتش، بالای افراد ملکی تیراندازی کرده‌اند.
ریاست‌جمهوری نیز کمیسیونی را برای بررسی این رویداد گماشته است.

بیشتر بخوانید

حمله‌ی هوایی ارتش بر گردهمایی طالبان در قندوز؛ کی‌ها کشته‌ شدند؟