انتقاد برخی نمایندگان از «تبعیض در سیاست کدری» حکومت

اطلاعات روز: رییس مجلس نمایندگان با انتقاد از بی‌عدالتی و تبعیض در سیاست کدری حکومت می‌گوید که این مسأله یک واقعیت تلخ در کشور است.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (دوشنبه، 20 حمل) این مجلس گفت که اقلیت‎های قومی در سیاست کدری حکومت به‌ویژه وزارت‌های دفاع و داخله جای ندارند.
آقای ابراهیمی افزود که تبعیض آشکار و بی‌عدالتی کاملاً در اجراآت مسوولان حکومتی وجود دارد و آنان شایسته‌سالاری را در نظر نمی‌گیرند.
او تأکید کرد که «تبعیض در سیاست کدری حکومت واقعیت تلخ و خلاف قانون اساسی کشور» است.
به گفته‌ی او، عدالت اجتماعی در قانون اساسی کشور یک اصل دانسته شده است، اما مسوولان با در نظر نگرفتن قانون اساسی، در حق مردم افغانستان «جفا» می‌کنند.
رییس مجلس نمایندگان به کمیسیون‌های مجلس هدایت داد تا سیاست کدری تمامی واحدهای مستقل بودجوی حکومت را در مدت یک ماه بررسی کرده و از نتایج آن به تالار عمومی مجلس گزارش دهند.
آقای ابراهیمی پس از آن از سیاست کدری حکومت انتقاد کرد که برخی نمایندگان مجلس از تبعیض آشکار در استخدام‌های وزارت دفاع و داخله را غیرقابل قبول خواندند.
عبدالقیوم سجادی، یک عضو مجلس در نشست امروز گفت که تبعیض آشکار در ادارات حکومت وجود دارد، اما هیچگاهی از سوی مجلس بررسی نشده است.
آقای سجادی افزود که فیصدی حضور برخی اقوام در بسیاری از ادارات کشور پنج درصد هم نیست و مجلس نمایندگان باید روی میکانیزمی کار کند تا جلو این تبعیض گرفته شود.
احمد بهزاد، عضو دیگر مجلس نیز برگزاری امتحان رقابتی در وزارت‌های دفاع و داخله را تبعیض‌آمیز خواند.
آقای بهزاد گفت که «در دانشگاه نظامی مارشال فهیم یک بچه هزاره با 250 نمره کامیاب نشده، ولی یک نفر دیگر از یک قوم دیگر با 150 نمره کامیاب شده است اگر حضور افراد در ادارات براساس سهمیه‌بندی است پس چرا در ادارات دیگر این مورد تطبیق نمی‌شود.»
به گفته‌ی او، مسوولان نهادهای امنیتی شایسته‌سالاری را در نظر نمی‌گیرند و در حق استعدادهای فرزندان این کشور ظلم می‌کنند.
جعفر مهدوی، نماینده مردم کابل در مجلس گفت که تبعیض در امتحان کانکور دانشگاه مارشال فهیم، علیه مردم هزاره به‌شدت جریان دارد و مردم از حکومت ناامید شده‌اند.
آقای مهدوی افزود که نگاه تبعیض‌آمیز در سکتورهای امنیتی وجود دارد و اصول شهروندی در این نهادها در نظر گرفته نمی‌شود.