شماری از عاملان خشونت علیه زنان به اعدام محکوم شدند

اطلاعات روز: دادگاه عالی و وزارت امور زنان کشور دیروز در یک نشست خبری مشترک در کابل با نشر گزارش سالانه‌ی تطبيق «منع خشونت بر زنان» اعلام کردند که 3 عامل خشونت علیه زنان به اعدام محکوم شده‌‌اند. امرالله ابدالی، رییس عمومی قضایی دادگاه عالی گفت، عاملان خشونت بر زنان حتماً مجازات خواهند شد.
او هم‌چنان افزود، 543 قضیه در مورد خشونت بر زنان به محکمه ثبت شده‌اند. روی 431 قضیه‌ی آن فیصله جریان دارد و 110 قضیه‌ی دیگر زیر بررسی‌اند. ابدالی تأکید کرد که در اين قضايا ٢٠ تن شامل اعدام شده‌اند و اعدام 3 تن آنان نهايى است. به گفته‌ی او، پرونده‌ی اعدام 14 تن دیگر عاملان خشونت بر زنان زیر بررسی است.
هم‌چنان مژگان مصطفوی، معین وزارت امور زنان کشور که دیروز در نشر گزارش یاد شده حضور داشت، گفت، در سال گذشته در 5 ولایت کشور بیش‌ترین خشونت بر زنان کشور انجام شده‌اند. او افزود: «خشونت بر زنان کشور در سال گذشته در کابل با رقم 21.8 درصد، هرات با 14.9 درصد، تخار با 7.5 درصد، بلخ با 5.2 درصد و کاپیسا 4.8 درصد انجام شده است».
مصطفوی گفت، اين گزارش مربوط به قضاياى خشونت بر زنان ٣٢ ولايت کشور است و به گفته‌ی او، ولايت‌های پکتيکا و نورستان به علت مشکلات امنيتى در این گزارش داخل نیستند. او تأکید کرد، اين گزارش باعث تسريع در حل‌و‌فصل قضايا و نیز اعتماد مردم به نهادهای قضای و عدلی کشور زیاد می‌شود.
گزارش منشتر شده‌ی دیروز‌ در سال ١٣٩١ از سوی وزارت‌هاى امور زنان، داخله و دادستانی کل در سطح 32 ولايت کشور آماده شده است. در این گزارش در مجموع‌ ٤٥٠٥ قضيه بر زنان کشور به ثبت رسیده و ٢٢٢٩ آن در وزارت امور زنان، ١٦٣٨ مورد آن در دادستانی کل و ٦٣٨ مورد ديگر آن از سوی وزارت داخله ثبت شده‌اند.
براساس این گزارش، در سال گذشته‌ 25 نوع خشونت علیه زنان کشور صورت گرفته است. در گزارش آمده است، در سال 1391، ١٨٢٦ قضيه‌ی لت‌و‌کوب، ٣٢٧ قتل، ٢٤٢ قضيه‌ی دشنام و بدرفتارى، ٢٤٢ قضيه‌ی عدم پرداخت نفقه و ٢٣٠ قضيه‌ی ازدواج اجبارى بر زنان کشور انجام شده است. براساس این گزارش، بیش‌ترین قضیه‌ی خشونت بر زنان کشور در سال 1391‌ در ولایت‌های نیمروز و هرات صورت گرفته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *