علاقمندی بازرگانان ترک به سرمایه‌گذاری بیشتر در افغانستان

شماری از بازرگانان ترک برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش حجم داد و ستد تجاری میان افغانستان و ترکیه به کابل سفر کرده‌اند.
هیأت 25 نفره‌ی بازرگانان ترکیه به ریاست فاتح متین، معین وزارت اقتصاد آن کشور، به هدف گسترش روابط بازرگانی با افغانستان و سرمایه‌گذاری در کشور، سه روز قبل وارد کابل شد.
این هیأت در نشست مشترک با مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان که دیروز، یک‌شنبه، 26 حمل در کابل برگزار شد، بر گسترش روابط بازرگانی بین ترکیه و افغانستان تأکید کردند.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این نشست گفتند که این کشور در بخش‌های انرژی، کشاورزی، معدن و ساختمان ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. آنان از بازرگانان ترک خواستند که در این بخش‌ها به‌صورت مستقل یا مشترک با بازرگانان افغانستانی سرمایه‌گذاری کنند.
عتیق‌الله نصرت مدیر عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که در 16 سال گذشته ترکیه از بزرگترین شرکای افغانستان بوده است که در زمینه‌های مختلفی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.
او گفت که در بخش انرژی آبی، افغانستان ظرفیت تولید 23 هزار میگاوات برق را دارد، در حالی که نیاز افغانستان به انرژی چیزی نزدیک به 5000 میگاوات برق است.
وی در مورد انرژی قابل تجدید نیز گفت، هم‌اکنون افغانستان ظرفیت تولید 120 هزار میگاوات برق از انرژی آفتابی را دارد. با این حساب افغانستان می‌تواند به کشور صادر کننده‌ی انرژی تبدیل شود.
او خطاب به بازرگانانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در بخش برق را دارند، گفت که دولت افغانستان حاضر است که برق تولیدی آنان را خریداری و قرارداد آن را پیش از شروع سرمایه‌گذاری امضا کند.
آقای نصرت در مورد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان نیز گفت، بازرگانان ترک در 16 سال گذشته بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را در بخش ساختمانی و ساخت‌وساز در افغانستان داشته است.
وی افزود که فرصت خوب سرمايه‌گذارى دربخش صحت نيز موجود است؛ زيرا افغانها سالانه بیش از 300 میلیون دالر در کشورهای پاکستان و هندوستان صرف درمان مى‌کنند.
براساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، اکنون حجم تجارت بین ترکیه و افغانستان رقمی نزدیک به 120 میلیون دالر است. از این میان افغانستان سالانه به ارزش 32 میلیون دالر به ترکیه صادرات دارد. چند سال قبل این رقم به بیش از 300 میلیون دالر می‌رسید.
مقام‌های افغان و ترک بر گسترش روابط تجاری بین دو کشور تاکید کردند و این رقم را غیرقابل قبول خواندند.
عتیق‌الله نصرت مدیر عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که تا یک ماه آینده کالای تجاری افغانستان از طریق شرکت هواپیمایی ترکش-ایرلاین به استانبول صادر شود. او از هیأت ترکی خواست که شرایط گمرکی را برای کالای تجاری افغانستان سهل‌تر کند.
مقام‌های ترک به سرمایه‌گذاری در افغانستان و همکاری بخش خصوصی دو کشور تاکید کردند.
فاتح متین معین وزارت اقتصاد ترکیه گفت: بازرگانان ترکی که در بخش‌های ساختمانی، زیربنا، تکنالوژی و مشاورت تخنیکی فعالیت می‌کنند در ترکیب این هیأت به افغانستان آمده‌اند تا تجارب خود را با شرکای افغان خود شریک کنند.
او گفت که افغانستان و ترکیه در صورتی که از فرصت‌های تجاری خود استفاده بهینه کند، حجم تجاری دو کشور به میلیاردها دالر خواهد رسید.
خوشبینی از افزایش میزان دادوستد بین دو کشور در حالی مطرح می‌شود که بانک توسعه‌ی آسیایی در تازه‌ترین گزارش اقتصادی خود پیش‌بینی کرده که بنا بر چالش‌های امنیتی و سیاسی، رشد اقتصادی افغانستان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بدون تغییر و ثابت باقی می‌ماند. این نهاد گفته که رقم رشد اقتصادی افغانستان مانند سال گذشته میلادی در این دو سال ۲.۵ درصد خواهد ماند.