ده‌ها مرکز ثبت‌نام در ولایات غربی کشور بسته است

نجیب‌الله سعادت-هرات
حوزه‌ی غرب کشور از زمان شروع رسمی پروسه‌ی ثبت‌نام رأی‌دهندگان شاهد بیشترین چالش‌های امنیتی بوده است. اختطاف کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، حمله به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان و تهدید مردم از سوی طالبان خبرسازترین خبرهای انتخاباتی ده روز گذشته‌ی حوزه‌ی غرب کشور را تشکیل می‌دهد.
اختطاف سه کارمند کمیسیون مستقل انتخابات و دو پولیس در حومه ی شهر فیروزکوه غور، حمله طالبان به مرکز ثبت‌نام رای دهند گان در منطقه‌ی «باغبان» ولایت بادغیس و تهدید مردم فراه به قطع دست در صورت اشتراک در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگانن از سوی طالبان، از مهم ترین چالش های سد راه پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگانن در حوزه غرب کشور می‌باشد.
حملات پی‌هم تروریستی در بادغیس
ولایت بادغیس در پایان هفته‌ی نخست روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان شاهد حمله‌ی طالبان به یک مرکز ثبت‌نام بود.
بامداد روز جمعه، زمانی‌که هنوز کسی برای ثبت‌نام در مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در منطقه‌ی باغبان بادغیس حاضر نشده و تنها سربازانی که وظیفه‌ی تأمین امنیت این مرکز را به عهده داشتند در این مرکز حضور داشتند، طالبان با راکت این محل را هدف قرار دادند که در نتیجه یک سرباز پولیس کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.
مصطفا مصدق، رییس کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که پس از این حمله اوضاع آرام شد و روند ثبت‌نام در این مرکز به روال عادی برگشت تا این‌که مجدداً گروه طالبان شب سه‌شنبه بار دیگر به این مرکز حمله کردند. در اثر زدوخورد بین طالبان و نیروهای امنیتی در این مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان ۶ سرباز ارتش ملی کشته شدند.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات در بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در شهر قلعه‌ی نو ۲۰ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان وجود دارد که چهار مرکز به دلایل تهدیدات بلند امنیتی در این ولایت مسدود است.
وی می گوید به‌دلیل حملات طالبان و ایجاد وحشت در بین مردم، در ده روز گذشته کم‌تر مردم این ولایت به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهر قلعه‌ی نو حاضر شده‌اند.
آن‌گونه که رییس کمیسیون مستقل انتخابات بادغیس می‌گوید از روز آغاز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت ۲۶۰۹ نفر در ۱۶ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت ثبت‌نام کرده‌اند.
مصطفا مصدق حضور زنان را در مرحله‌ی ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت نسبتاً قابل قبول می‌‌خواند.
به گفته‌ی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، بادغیس از مجموع ۲۶۰۹ نفر اشتراک‌کننده در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان، ۳۳ درصدشان را زنان تشکیل می‌دهد.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات بادغیس، تهدیدات طالبان را بزرگ‌ترین چالش سد راه این پروسه عنوان می‌کند و از نیروهای امنیتی می‌خواهد که امنیت مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را به‌صورت کامل تأمین کنند.
اختطاف پنج‌ نفر در غور
در هفته‌ی نخست آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در غور، گروه طالبان سه کارمند و دو پولیس را که وظیفه‌ی تأمین امنیت این مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را به عهده داشتند با خود به جای نامعلومی بردند و تمامی مواد انتخاباتی آن را نیز به آتش کشیدند.
کبرا رضایی عضو شورای ولایتی غور به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که این افراد با پادرمیانی بزرگان و متنفذان قومی در این ولایت رها شده‌اند. نبود امنیت، تهدیدات طالبان، عدم توزیع شناس‌نامه‌های کاغذی از جمله چالش‌هایی است که این عضو شورای ولایتی غور ب آن اشاره می‌کند.
فضل الله جلالی رییس کمیسیون مستقل انتخابات غور به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که ۷۴ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهر غور وجود دارد که از این میان، ۴۹ مرکز در حال حاضر فعال است و ۲۵ مرکز دیگر به‌دلیل تهدیدات امنیتی مسدود است.
طبق آمار ارائه‌شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات غور از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در غور تا حال ۲۵۰۰ تن در ولایت غور ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۱۹۵۰تن‌شان مردان و ۵۵۰ تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.
عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز دلیل اشتراک را عدم آگاهی مردم این ولایت و تهدیدات امنیتی می‌داند.
سخن‌گوی والی غور می‌گوید که آگاهی‌دهی در مورد انتخابات از مساجد و منابر به مردم این ولایت رسانده می‌شود و مردم این ولایت کم‌تر به رسانه ها و فضای مجازی دسترسی دارند.
حضور پررنگ زنان در نیمروز
ولایت نیمروز از جمله ولایات نسبتا امن حوزه‌ی جنوب‌غرب کشور است که چالش‌های امنیتی در این ولایت نسبت به ولایت‌های فراه، بادغیس و غور کم‌تر است.
عبدالحمید شریفی، رییس کمیسیون انتخابات نیمروز می‌گوید که در این ولایت تاکنون ۶۲۰۰ نفر اشتراک کرده‌اند که از این میان ۳۰۰۰ تن از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهد و ۳۲۰۰ تن دیگر را مردان تشکیل می‌دهد.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات نیمروز می‌گوید که در حال حاضر هیچ نوع تهدید امنیتی مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت را تهدید نمی‌کند.
آقای شریفی می‌گوید که در نیمروز ۱۷ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان وجود دارد که تمامی آن‌ها به روی مراجعان باز است.
بسته‌شدن مراکز ثبت‌نام در فراه
مسوولان محلی در ولایت فراه می‌گویند که به‌دلیل تهدیدات امنیتی بیش‌تر از ۲۰ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت مسدود است.
ناصر مهری، سخن‌گوی والی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که ۲۵ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت باز است و مراجعین می‌توانند در این مراکز خود را ثبت‌نام کنند.
هرچند مسوول کمیسیون انتخابات در فراه پاسخ نمی‌دهد، اما آماری که کمیسیون مستقل انتخابات ارایه نموده ۶۲۳۴ نفر تاکنون در مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان ثبت‌نام کردند.
از میان مجموع این ۶ هزار و ۲۳۴ تن ۳۷۷۱ تن را مردان و ۲۴۴۷ تن را زنان تشکیل می‌دهد.
جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که مرحله‌ی بعدی روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها و روستاهای فراه به‌گونه‌ی قطعی ناکام خواهد بود. این عضو شورای ولایتی فراه، چالش‌های امنیتی در ولسوالی‌های بکواه، بالابلوک، پشت‌کوه و پشت‌رود را سد محکم برای این روند می‌داند.
در همین حال گفته‌هایی وجود دارد که طالبان در ولایت فراه به مردم هشدار داده‌اند در صورتی‌که شناس‌نامه‌ی‌شان برچسپ ثبت‌نام در انتخابات را داشته باشد، آنان را خواهند کشت.
کم‌تر از ۲۰ هزار ثبت‌نام‌کننده در هرات
طبق آمار ارائه‌شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و اداره‌ی محلی هرات تا اول ثور ۱۳ هزار شهروند هراتی در ۵۲ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت ثبت‌نام کرده‌اند.
به اساس آماری که کمیسیون مستقل انتخابات کشور تاکنون منتشر کرده است ۱۹۵۰۸ نفر در شهر هرات ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۴۵۴ تن آنان را زنان تشکیل می‌دهد و ۱۲۰۲۳ تن نیز مردان‌اند.
غلام‌حسن مجروح آگاه سیاسی در هرات، مهم‌ترین دلیل اشتراک اندک مردم در این روند را عدم آگاهی‌دهی کمیسیون مستقل انتخابات می‌داند.
وی کمیسیون مستقل انتخابات را به بی‌توجهی و بی برنامگی متهم می‌کند.