رییس اجراییه: خشونت علیه زنان هنوزهم یک چالش جدی است

اطلاعات روز: مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که میزان خشونت علیه زنان هنوز هم بلند است و نهادهای عدلی و قضایی برای کاهش خشونت‌ علیه زنان بیشتر کار کنند.
دادستانی کل افغانستان امروز(شنبه، 15ثور) کنفرانس ملی منع خشونت علیه زنان را با شعار« تأمین عدالت، سلامت خانواده و کشور» را در کابل برگزار کرد.
رهبران حکومت افغانستان در آغاز و ختم این کنفرانس سخنرانی کردند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در این کنفرانس گفت که به‌رغم پیشرفت‌ها، هنوز هم آمار خشونت علیه زنان بلند است.
آقای عبدالله از پیشرفت‌ها در امر مبارزه با خشونت علیه زنان ابرازامیدواری کرد و افزود که خشونت علیه زنان هنوز هم یک چالش جدی است و مسوولیت همه به ویژه دستگاه‌های عدلی و قضایی کشور است که در زمینه‌ی کاهش خشونت علیه زنان اقدامات بیشتر کنند.
وی پیشرفت و توسعه کشور را پایان خشونت علیه زنان خواند و گفت که تأمین و گسترش عدالت از مسؤولیت‌های اصلی نهادهای عدلی و قضایی است.
از سوی هم محمد اشرف غنی رییس‌جمهور استقلال دادستانی کل را«کلید رفاه و امنیت» افغانستان عنوان کرد و گفت که دادستان‌ها مسوول تأمین عدالت و مواد قانون اساسی هستند.
آقای غنی افزود که نهادینه شدن عدالت اجتماعی و منع خشونت علیه زنان در اولویت کاری حکومت افغانستان قرار دارد.
فرید حمیدی، دادستان کل نیز در این کنفرانس نیز بر تطبیق قانوان و عدالت اجتماعی تأکید کرد.
او گفت که بدون تأمین عدالت اجتماعی، صلح و امنیت در هیچ کشوری تأمین نخواهد شد.
آقای حمیدی می‌گوید که مبارزه با خشونت تنها از راه محاکم ممکن نیست و باید با عوامل خشونت‌زا نیز مبارزه شود.
سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز بیان داشت که در سال گذشته سه هزار و ۴۵۰ قضیه‌ی خشونت علیه زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده است.
خانم سمر افزود که حکومت افغانستان اقدامات لازم را برای کاهش و پایان خشونت علیه زنان انجام نداده و این مسأله نیازمند کار بیشتر است.