شروع فعالیت رادیو صدای شریعت پس از 17 سال خاموشی

زهرا جویا
برای نخستین‌بار پس از سقوط رژیم طالبان، رادیو شریعت مربوط به این گروه، روی امواج رادیویی 99.2 اف- ام در ولایت غزنی نشراتش را شروع کرده است.
به گفته‌ی اعضای شورای ولایتی غزنی، این دستگاه رادیویی از یک‌ ماه به این‌سو همه‌روزه در این ولایت فعال است.
رادیو به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌ها‌ در جامعه‌ی سنتی افغانستان بسیار تأثیرگذار بوده است. نزدیک به 100 سال است که مردم به این یگانه منبع اطلاع‌رسانی در سراسر افغانستان دسترسی دارند و به‌دلیل نبود برق و فقر حاکم بر جامعه، هنوز هم شهروندان افغانستان از رادیو استفاده می‌کنند. طالبان و داعش هر دو از این امر به‌خوبی مطلع‌اند.
حداقل در سه سال اخیر ،گروه‌های تروریستی داعش و طالب علاوه بر استفاده از شبکه‌های ارتباطی و ویب‌سایت‌ها، در ولایت‌های ننگرهار و غزنی اقدام به آغاز نشرات رادیویی کرده‌اند. سال 1394 گروه داعش در ولایت ننگرهار دستگاه رادیویی‌اش را فعال کرد. رادیوی گروه داعش زیر نام «صدای خلافت» به زبان‌های عربی و پنجابی در ولایت ننگرهار به نشر می‌رسید، اما نیروهای امنیتی چهار روز پس از آغاز فعالیت این رادیو اعلام کردند که آنان دستگاه رادیویی داعش را در ننگرهار منهدم کردند.
با این‌هم، امسال گروه طالبان رادیویی را زیر نام «شریعت اسلامی» در ولایت غزنی فعال کرده و از آن به ضد حکومت افغانستان استفاد می‌کنند.
گروه طالبان با استفاده از این دستگاه رادیویی در وصف جنگجویان این گروه، آهنگ‎ها و ترانه‌هایی به زبان پشتو منتشر می‌کند.
مسوولان محلی ولایت غزنی در صحبت با روزنامه‌ی اطلاعات روز، با تأیید فعالیت این رادیو می‌گویند که تلاش‌ها برای متوقف ساختن رادیوی شریعت طالبان جریان دارد.
عارف واحدی، معاون والی غزنی گفت که این دستگاه رادیویی یک دستگاه سیار بوده و پایگاه ثابتی ندارد.
آقای واحدی افزود که این رادیو در شهر ولایت غزنی روی خط نیست، اما در مناطق ناامن (ولسوالی‌های گیرو و ناوه) در 24 ساعت یک بار فعال می‌شود. او افزود که تلاش‌ها برای تثبیت این دستگاه رادیویی و متوقف کردن نشرات آن جریان دارد.
عبدالجامع جامع، عضو شورای ولایتی غزنی گفت که این رادیو از یک ماه به این‌سو در این ولایت فعالیت دارد. او تأکید کرد که برنامه‌های این دستگاه رادیویی به ضد حکومت افغانستان بوده ونشرات آن روحیه‌ی سربازان را تضعیف می‌کند.
آقای جامع افزود که اعضای شورای ولایتی غزنی از ادامه‌ی نشرات این رادیو نگران‌اند و این موضوع را با مقام‌های امنیتی غزنی و کابل در میان گذاشته‌اند.
استفاده‌ی گروه‌های شورشی از رسانه‌های جمعی و ارتباطی در افغانستان
گروه طالبان از چند سال به این‌سو ویب‎سایت انترنتی‌یی زیرنام «امارات اسلامی افغانستان/الاماره» را فعال کرده‎ است و از این طریق مطالب و اخبار مربوط به جنگجویان این گروه را منتشر می‌کند.
در کنار این ویب‌سایت، شمار زیادی از اعضای طالبان به‌ویژه ذبیح‌الله مجاهد که خودش را سخن‌گوی این گروه معرفی کرده است، از اکونت‌های فیسبوک و تویتر همه‌روزه بیشترین مطالب مربوط به طالبان را منتشر می‌کنند.
من به‌عنوان یک خبرنگار که همواره صفحه‌های سخن‌گویان و مسوولان حکومت افغانستان را دنبال می‌کنم، می‌توانم بگویم که صفحه‌ی تویتر ذبیح‌الله مجاهد، فعال‌تر از صفحات تویتر سخن‌گویان حکومت افغانستان است. طوری‌که او دیروز (یک‌شنبه، 23 ثور) از ساعت 8 صبح تا چهار بعد از ظهر 38 مطلب را از فعالیت‌ گروه طالبان در مناطق مختلف افغانستان به زبان‌های انگلیسی، پشتو و فارسی در صفحه‌ی تویترش منتشر کرده است. در حالی‌که، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور از تاریخ (10 ماه می) میلادی تاکنون هیچ موضوعی را مربوط به فعالیت نیروهای امنیتی و مقام‌های حکومتی در صفحه‌ی تویترش منتشر نکرده است.
خبرگزاری «اعماق» نیز از سوی گروه داعش مدیریت می‌شود. این گروه پس از انجام حملات خونین، در این ویب‌سایت با نشر عکس‌هایی از رویدادهای خونینی که گفته می‌شود از سوی اعضای آن گروه انجام شده، مسوولیت خونین‌ترین و مرگ‌بارترین حملات را در کشور به عهده می‌گیرد.
با این حال، کارشناسان ارتباطات عامه نیز در این زمینه گفتنی‌هایی دارند. سید ابراهیم درویشیان، استاد ارتباطات عامه در دانشگاه کابل به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که حکومت افغانستان باید جلو گسترش فعالیت‌های رسانه‌یی گروه‌های تروریستی را بگیرد. به گفت‌ی وی، رادیو یک رسانه‌ی بسیار تاثیرگذار در زندگی مردم است و به همین دلیل تبلیغات گروه‌های شورشی به‌شکل موثر آن انجام می‌شود.
آقای درویشیان می‌گوید، فعالیت فریکانسی رادیوهای داعش و طالب در ولایت‌های ننگرهار و غزنی پرسش برانگیز است و وزارت مخابرات و تکنالوژی باید این موضوع را به‌شکل جدی بررسی کند.
اما وزارت مخابرات و تکنالوژی از نگاه تخنیکی در راستای ایجاد رسانه‌های جمعی فعالیت دارد و مطابق قانون رسانه‌های همگانی حق دارد جلوی نشرات رسانه‌هایی را بگیرد که علیه نظام و حکومت افغانستان فعالیت می‌کنند. این وزارت اکنون می‌گوید در هماهنگی با نهادهای ذیربط تلاش دارد که نشرات این دستگاه رادیویی را متوقف کند.
فاضل سانچارکی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز فعالیت رادیو شریعت طالبان را در غزنی تأیید کرد و گفت که این دستگاه سیار است و پایگاه آن تاهنوز مشخص نشده است.