مجلس نمایندگان احتمال تقلب در انتخابات پارلمانی را بررسی می‌کند

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان به کمیسیون عدلی این مجلس هدایت داد تا ادعاهای مبنی بر احتمال تقلب گسترده در انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را بررسی کند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس امروز (دوشنبه، هفتم جوزا) گفت که کمیسیون عدلی باید اسناد و شواهد در پیوند به احتمال جعل در انتخابات آینده را جمع‌آوری کرده و یکجا با کمیسیون انتخابات آن را با دقت ببرسی کنند.
رییس مجلس پس از آن به کمیسیون عدلی چنین هدایت داد که برخی نمایندگان از احتمال تقلب گسترده در انتخابات آینده ابراز نگرانی کردند.
محمد علی اخلاقی، نماینده مردم غزنی در مجلس گفت، شواهدی در اختیار دارد که انتخابات آینده پر از تقلب خواهد بود. آقای اخلاقی افزود که از یکی از مراکز توزیع شناس‌نامه در کابل به او تماس گرفته شده و گفته که دو نفر 100 شناس‌نامه جعلی را به کمک وکیل گذر از همان محل گرفته‌اند.
آقای اخلاقی هم‌چنین گفت که کسی دیگر نیز به او تماس گرفته و گفته که دو هزار شناس‌نامه فروشی دارد.
صفورا ایلخانی، نماینده مردم بامیان نیز گفت که احتمال تقلب گسترده در روند انتخابات وجود دارد.
خانم ایلخانی افزود که مسوولان حوزه‌های انتخاباتی در کابل از شناس‌نامه‌های که برچسب خورده‌اند عکس می‌گیرند و سپس پرنت شده آن را به نامزدان انتخابات به فروش می‌رسانند.
این در حالی است که پیش از این نیز چنین ادعاهای از سوی برخی اعضای شورای ملی مطرح شده بود؛ اما کمیسیون انتخابات این ادعاها را تایید نکرده است. روز گذشته برخی سناتوران گفتند که در خانه برخی نمایندگان مجلس شناس‌نامه‌های جعلی به شکل بسته‌ی خرید و فروش می‌شوند.
از سوی هم، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان بار دیگر خواستار تمدید مدت زمان ثبت نام رأی‎دهندگان در ولسوالی‌ها شد.
آقای ابراهیمی، تمدید زمان ثبت‌نام رأی‌دهندگان را یک نیاز اساسی خواند و گفت که پیشنهادات زیادی را در این مورد از مردم دریافت کرده است.
او تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات باید در مورد مدت زمان ثبت نام رأی‌دهندگان تجدید نظر کند تا مردم بتوانند در انتخابات سهم بگیرند.
اما اورنگ‌زیب جهانگیر، سرپرست دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات دو روز پیش در تالار مجلس نمایندگان گفت که تمدید زمان ثبت نام رأی‎دهندگان در ولسوالی‌ها هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ بودجه‌ی امکان‌پذیر نیست.