انتقال پرسش‌‌برانگیز معتادان از ولایات دیگر به بامیان

مسوولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت بامیان از انتقال و جابه‌جایی معتادان از سایر ولایات به ولایت بامیان، توسط افراد ناشناس خبر می‌دهد. آقاحسین نظری رییس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت بامیان با ابراز نگرانی از انتقال و افزایش معتادین در این ولایت خبر داده می‌گوید، از سال گذشته به این طرف افراد معتاد از ولایت‌های مختلفی چون فراه، کابل، غور، بغلان، سمنگان، قندوز، غزنی و دایکندی به مرکز ولایت بامیان انتقال یافته، که هرازگاهی موجب آزار، اذیت و سلب آرامش مردم می‌شوند.
به گفته‌ی مقامات محلی بامیان، این ولایت عاری از کشت کوکنار بوده ولی با آن‌هم طبق سروی که حدود سه سال پیش در ولایت بامیان صورت گرفته بود، بیش از ۵۰ هزار تن در این ولایت معتاد به مواد مخدر بوده‌اند. آقای نظری در این رابطه به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، از آن‌جایی که ولایت بامیان در سر راه ترانزیتی و انتقال مواد مخدر به سایر ولایات قرار دارد لذا تحت تأثیر استفاده‌ی مواد مخدر قرار گرفته است. وی افزود، در سال‌های جاری به‌صورت چشم‌گیری معتادین در این ولایت افزایش یافته به‌نحوی که قبلاً در اطراف کوچه و بازار دیده نمی‌شد ولی اکنون به‌صورت چشم‌گیری حضورشان افزایش یافته است.
در ولایت بامیان دو شفاخانه‌ی ۲۰ بستر وجود دارد که به هیچ‌وجه نمی‌تواند مشکلات معتادین را رفع کند زیرا آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تنها در ولسوالی ورس ۴۰ هزار معتاد وجود دارند.
محمدجواد حسن‌زاده مدیر اداری شفاخانه‌ی معتادین ولایت بامیان می‌گوید که زنان، اطفال و مردان بیشتر در ولسوالی ورس، پنجاب و مرکز بامیان معتاد شده‌اند. وی گفت که در ولایت بامیان، از هر صد نفری که جهت تداوی به این شفاخانه مراجعه می‌کنند حدود ۲۰ تن از آن‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و از این‌که هیچ شفاخانه‌یی مخصوص زنان وجود ندارد تا آنان مورد تداوی و حفاظت قرار گیرند، به‌صورت فردی در خانه‌های‌شان تحت مراقبت و تداوی قرار می‌گیرند. وی دلیل روی‌آرودن زنان، اطفال و مردان را به اعتیاد «مهاجرت به کشورهای همسایه، استفاده به‌خاطر تسکین درد، فقر، بیکاری، دسترسی باشنده‌های محل به مواد مخدر و قاچاق آن» از دلایل عمده و اساسی می‌باشد.
یکی از کسانی‌که مواد مخدر مصرف می‌کند و در این واخر به بامیان آمده، جوانی حدود ۲۲ ساله بود که از کابل به این ولایت آورده شده بود. وی از این‌که چگونه به بامیان آورده شد گفت: زمانی‌که درکابل زیر پل‌سوخته بودیم موادفروشانی که به ما مواد می‌فروختند، یک روز چند تن از ما را یکجا جمع کرد و از آن‌جا در یک حویلی انتقال دادند. بعد مارا به حمام برده و برای‌مان لباس‌های نو دادند تا بپوشیم، و بعد از یک شب، همه‌ی مارا در یک موترمسافربری سوار کردند و به بامیان آوردند. آنان برای ما می‌گفتند: در ولایت بامیان کسی به شما کار نداشته و مواد هم زیاد پیدا می‌شود، هم ارزان هست.
آقای نظری رییس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت بامیان در این باره به اطلاعات روز گفت: در قبال چنین فاجعه‌ی باید مردم، پولیس، فعالین مدنی با ریاست مبارزه علیه مواد مخدر همکاری نموده زیرا به‌تنهایی نمی‌تواند با این مشکل مقابله نماید.
این در حالی است که هفته‌ی گذشته، دو نفر همراه با بیش از ۵۰ گرام مواد مخدر از نوع «هیروئین» در مسیر راه ورس الی بامیان، در حال انتقال به ولایت بامیان از سوی نیروی امنیتی دستگیر شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *