رسانه‌های اجتماعی در انتخابات آینده چه نقشی بازی خواهند کرد؟
رییس‌جمهور چین شی جین‌پینگ (از چپ سوم)، رهبران سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و نخست‌وزیران هند و پاکستان در هفدهمین نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه، قزاقستان.
June 9 2017
Xinhua/Ma Zhancheng

اجلاس چینگ‌دائو؛ فصل جدید همکاری و توسعه‌ی سازمان همکاری‌های شانگهای

شینهوا


اجلاس چینگ‌دائو که قرار است در ماه جون برگزار شود، اولین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای پس از عضویت هند و پاکستان در این سازمان است و قرار است نقش اساسی و قابل‌توجهی را در ارتقای امنیت، صلح و رفاه منطقه‌یی ایفا کند.

این رویداد مهم دیپلماتیک در شهر ساحلی چینگ‌دائو در شرق چین درست زمانی اتفاق می‌افتد که جهان نیازمند اقدام مشترک برای رسیدگی به چالش‌ها و تهدیدها، از درگیری‌های منطقه‌یی گرفته تا گسترش تروریسم و از پوپولیسم گرفته تا یک‌جانبه‌گرایی است. این رویداد باید به جهانی‌شدن اقتصاد کمک و حکومت‌داری جهانی را، طوری که به نفع همه باشد، بهبود دهد.

همکاری سازمانی مؤثر

سازمان همکاری‌های شانگهای که در سال 2001 در شانگهای ایجاد شد، اکنون به یک سازمان منطقه‌یی فراگیر توسعه یافته است؛ سازمانی که به طور فعال نقش سازنده‌یی در امور منطقه‌یی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

سازمان همکاری‌های شانگهای بیش از 60 درصد اوراسیا را در بر می‌گیرد. این مقدار تقریبا برابر با نیمی از جمعیت جهان و بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. پرجمعیت‌ترین سازمان منطقه‌یی هشت کشور عضو و علاوه برآن چهار کشور ناظر و شش شریک گفتگو دارد. چین، هند، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، تاجکستان و ازبیکستان هشت کشور عضو این سازمان اند.

کشورهای عضو پیوسته همکاری سازمانی پرباری را در زمینه‌هایی چون امنیت، اقتصاد و مبادلات مردم-به-مردم داشته‌اند و شمار زیادی از اسناد مهم را هم به تصویب رسانده‌اند.

«روحیه‌ی شانگهای» اعتماد متقابل، منافع متقابل، برابری، رایزنی، احترام به تنوع فرهنگی و پیگیری توسعه مشترک که در منشور سازمان همکاری‌های شانگهای بیان شده‌، همواره توسط تمامی اعضا برای پی‌گیری همکاری عملی مورد تایید و حمایت قرار گرفته‌ است.

یوگنی سیسویف رییس کمیته‌‌ی اجرایی سازمان منطقه‌یی ضدتروریسم (بدنه‌ی دایمی سازمان همکاری‌های شانگهای که در تاشکند موقعیت دارد) می‌گوید که در سال‌های اخیر در بخش امنیت، که اولویت کاری این سازمان است، همکاری‌های ضدتروریسم در میان کشورهای عضو افزایش یافته است.

شهر ساحلی چینگ‌دائو در استان شاندونگ در شرق چین،
شهر ساحلی چینگ‌دائو در استان شاندونگ در شرق چین، خانه‌ی غول‌های تولیدی همچون Tsingtao Beer و Haier است و برای میزبانی رویدادهای مهم چند جانبه‌ مکان جذاب‌تری است. در ماه جون این شهر میزبان هژدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای خواهد بود. May 4 2018
(Xinhua/Guo Xulei) (ry)

سیسویف می‌گوید که از 2013 تا 2017 نهادهای کشورهای عضو این سازمان بیش از 600 جرائم تروریستی را خنثا و حدود 2 هزار تن از اعضای گروه‌های تروریستی را دستگیر کرده‌اند و ساختار منطقه‌یی ضدتروریسم به یک جزء موثر سیستم امنیت منطقه‌یی تبدیل شده است.

در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای تمرین‌های دو جانبه و چندجانبه ضدتروریستی بسیاری سازمان یافته‌اند. در ماه دسامبر اولین تمرین ضدترویسم با حضور هشت عضو سازمان در شهر ساحلی Xiamen در جنوب‌شرق چین به منظور بهبود هماهنگی و تشریک تجربیات مبارزه با تروریسم سایبری برگزار شد.

پس از پیوستن هند و پاکستان در سال جاری، جلسات وزرای دفاع و وزرای خارجه‌ی اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای به منظور اجرای اجماع اجلاس‌های قبلی و آمادگی برای اجلاس آینده در چین برگزار شد.

همچنین از طریق نشست‌های متعدد پس از هفدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای که در ماه جون سال گذشته در آستانه برگزار شد، پیشرفت‌هایی در زمینه تسهیل تجارت، همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، عدالت، تکنالوژی و سایر زمینه‌ها صورت گرفته است.

در همین‌حال مبادلات مردم-به-مردم در چارچوب این سازمان فصل جدیدی را گشوده است چنانچه اولین مجمع مردمی سازمان همکاری‌های شانگهای که در ماه آپریل در شهر Xi’an در غرب چین برگزار شد، پیشنهاد داد که دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی فعالیت‌های مبادلاتی متنوع را در راستای ایجاد یک «جامعه با آینده‌ی مشترک برای بشریت» انجام دهند.

مقامات گردش‌گری کشورهای عضو سازمان‌ همکاری‌های شانگهای اولین بار در ماه مِی با هم ملاقات و در مورد یک طرح همکاری برای این بخش (گردش‌گری) گفت‌وگو کردند.

همکاری سازمان‌ همکاری‌های شانگهای به سود مردم کشورهای عضو تمام شده و به صلح، ثبات و امنیت منطقه‌یی کمک کرده است. این سازمان باعث ایجاد پتانسیل جدیدی برای همکاری خواهد شد و نفوذ بیشتری در آینده اعمال خواهد کرد.

انتظار می‌رودکه اجلاس چینگ‌دائو به تصویب طرح پنج‌ساله تطبیق «پیمان همسایگی خوب، دوستی و همکاری درازمدت» و تصویب طرح سه ساله برای همکاری در مبارزه با ترویسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی بینجامد.

این اجلاس با تلاش‌های مشترک همه‌ی طرف‌ها یک نشست مهم خواهد بود؛ نشستی که مسیرها و اهداف آینده را تعیین می‌کند و نقطه‌ عطفی در تاریخ سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شود.

دسته‌ی (موسیقی) نظامی ارتش آزادی بخش مردم چین،
دسته‌ی (موسیقی) نظامی ارتش آزادی بخش مردم چین، در پارک المپیک پکن در طی جشنواره‌‌ی سازمان همکاری شانگهای، پکن پایتخت چین. April 25 2018
(Xinhua/Ju Zhenhua)

جامعه‌یی با آینده‌ی مشترک

اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای پس از کنفرانس سالانه مجمع آسیایی بائو (که ماه آپریل در ایالت Hainan در جنوب چین برگزار شد) برگزار می‌شود. رییس‌جمهور شی جین‌پینگ در سخنرانی‌اش در این کنفرانس مجموعه‌یی از اصلاحات جدید و اقدامات جدید را در راستای برنامه اصلاحات اقتصادی چین اعلام کرد. سال 2018 میلادی چهلمین سالگرد اصلاحات و برنامه اصلاحات اقتصادی چین است؛ برنامه‌یی که رشد اقتصادی عظیمی را برای این کشور به ارمغان آورد.

اجلاس مجمع همکاری چین و آفریقا که قرار است در پکن در ماه  سپتامبر برگزار شود و اولین نمایشگاه واردات بین‌المللی چین که قرار است در شانگهای در ماه نوامبر برگزار شود، دو رویداد عمده جهانی دیگر اند که چین در اواخر سال جاری از آن‌ها میزبانی خواهد کرد.

این رویدادها «دیپلماسی عمده کشور با ویژگی‌های چینی» و محرک اصلاحاتی چین را به نمایش خواهندگذاشت.

چین از «یک جامعه‌ی با آینده‌ی مشترک برای بشریت» و نوع جدیدی از روابط بین‌الملل را که ویژگی آن احترام متقابل، انصاف و عدالت و همکاری برد-برد است، حمایت کرده است و ابتکار یک کمربند یک راه این کشور یا “پروژه‌ی قرن” از حمایت گسترده‌یی در سراسر جهان برخوردار شده است.

این ابتکار یکجا با «کمربند اقتصادی جاده‌ی ابریشم» و «جاده‌ی ابریشم دریایی قرن بیست‌ویکم» که توسط رییس‌جمهور شی جین‌پینگ در سال 2013 معرفی شد، اکنون به پلت‌فرمی برای ایجاد یک جامعه با آینده‌ی مشترک برای بشریت بدل شده است.

لی جیان‌مین پژوهش‌گر آکادمی علوم اجتماعی چین می‌گوید: «سازمان همکاری‌های شانگهای و ابتکار یک کمربند یک راه، حمایت و فرصت‌ها را در اختیار یک‌دیگر قرار می‌دهند. مفهوم ابتکار یک کمربند یک راه قبل‌ازقبل در سازمان‌ همکاری‌های شانگهای تعبیه شده و پیشرفت مثبت دارد.»

رییس‌جمهور شی در سخنرانی سال گذشته‌اش در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: «کشورهای عضو این سازمان با تعهد مستحکم به روحیه شانگهای، پیشرفت‌ جدی در راستای ایجاد یک جامعه با آینده‌ی مشترک داشته‌اند و در نتیجه به نمونه‌ی‌ خوبی از نوع جدیدی از روابط بین‌الملل با ویژگی همکاری برد-برد بدل شده‌اند.»

به گفته‌ی رشید آلیمف سرمنشی سازمان همکاری‌های شانگهای، یک جامعه با آینده‌ی مشترک برای بشریت نشان‌دهنده‌ چشم‌انداز جهانی است که در پشتیبانی چین از عدالت و در همان‌حال پیگیری منافع مشترک تعبیه شده است و این نشان می‌دهد که چین در پی توسعه صلح‌آمیز است.

لی یونگ‌کوان رییس جامعه چین برای مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی می‌گوید: «”روح شانگهای” عناصری را در بر دارد که مشابه آن در چشم‌انداز یک جامعه‌ی با آینده‌ی مشترک برای بشریت و اصل حکومت‌داری جهانی برای دست‌یابی به رشد مشترک از طریق بحث و همکاری، تعبیه شده‌اند و همچنان از اهمیت قوی برخوردار خواهد بود.»

رییس‌جمهور شی در نشست ماه آپریل با وزرای خارجه هفت کشور عضو، سرمنشی سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین رییس سازمان منطقه‌یی ضدتروریسم این سازمان در پکن گفت که  تحت شرایط جدید تمامی کشورهای عضو سازمان باید به آرمان‌های اصلی خود پابند باقی بمانند، از «روحیه‌ی شانگهای» سازمان همکاری‌های شانگهای با جدیت حمایت کنند، از مزایای آن استفاده کنند، پتانسیل گسترش سازمان را کاملا آزاد کنند و با همکاری همه‌جانبه به پیش بروند. او افزود که چین آماده است تا با کشورهای عضو برای ادامه حمایت سیاسی از یک‌دیگر، فراهم‌آوری طرح و فضیلت برای این سازمان، حفظ امنیت و ثبات منطقه‌یی، ارتقای سطح هماهنگی و قابلیت‌های اجرایی، تقویت همکاری در راستای ابتکار یک کمربند یک راه، ایجاد تدریجی تمهیدات نهادی همکاری اقتصادی منطقه‌یی، گسترش مبادلات مردم-به-مردم و گسترش همکاری‌های فرهنگی کار کند.

ذاکر و خواهرش زایره دو دانشجوی روسی دانشگاه پترولیم چین
ذاکر و خواهرش زایره دو دانشجوی روسی دانشگاه پترولیم چین با تخته‌ دست‌نوشت‌های «سلام چینگ‌دائو» و Hello SCO (سلام سازمان همکاری شانگهای) به زبان روسی و چینی؛ شهر چینگ‌دائو میزبان اجلاس سازمان همکاری شانگهای، استان شاندونگ شرق چین. May 3, 2018
Xinhua/Guo Xulei)

چینگ‌دائو؛ آغاز جدید سازمان همکاری‌های شانگهای

ژنوسبیکف میرویرت دانش‌جوی قزاقستانی که سال چهارم تحصیل‌اش در دانشگاه پترولیم چین در شهر چینگ‌دائو را می‌گذراند، می‌گوید: «چینگ‌دائو مدرن، بین‌المللی و دارای اماکن تاریخی غنی است.»

میرویرت می‌گوید که او پس از فارغ‌التحصیلی‌اش به کشور خودش برمی‌گردد و یک مرکز آموزشی را برای کمک به کسانی که قصد تحصیل در چین را دارند، باز می‌کند. او می‌گوید: «علاوه بر همکاری اقتصادی و تجاری، من انتظار مبادلات فرهنگی و آموزشی بیشتری را بین چین و قزاقستان دارم.»

همچنین چینگ‌دائو شاهد خواهد بود که سازمان همکاری‌های شانگهای سفر جدیدی را با همکاری‌های موثرتر و گسترده‌تر در حالی شروع می‌کند که کشورهای عضو آن به «روح شانگهای» وفادار باقی می‌مانند.

شهر پویای چینگ‌دائو که بندر اصلی و پایگاه تولید قطار سرعت بالا و لوازم خانگی است، همان‌طور که چین برای جهان بازتر می‌شود، از نزدیک نظاره‌گر همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای است.

در ماه آپریل وزارت تجارت چین تصمیم گرفت تا از چینگ‌دائو در ساخت اولین منطقه‌ی نمایش همکاری اقتصادی و تجاری منطقه‌یی چین-سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت کند.

این منطقه در پارک صنعتی اقتصادی و تجاری اوراسیا واقع شده که به ابتکار چینگ‌دائو و شورای کسب‌وکار سازمان همکاری‌های شانگهای در سال 2015 ایجاد شد. این پارک 21 پروژه را به ارزش مجموعی 2.8 میلیارد دالر به خود جذب کرده است.

سال گذشته حجم تجاری بین چینگ‌دائو و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با 9.8 درصد افزایش در سال به 4.6 میلیارد دالر رسید. همچنین ارزش واردات این شهر از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌ها با صعود 41 درصدی به 1.46 میلیارد دالر رسید.

شرکت Haier تولید‌کننده‌ی پیشرو تولید لوازم خانگی در جهان مستقر در چینگ‌دائو، کارخانه‌هایی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای همچون روسیه، هند و پاکستان دارد.

چینگ‌دائو دارای جاذبه‌های فرهنگی نیز است. یونسکو سال گذشته با توجه به تاریخ طولانی چینگ‌دائو در رابطه به سینما، آن را به‌عنوان «شهر فیلم» نام‌گذاری کرد. در ماه جون این شهر میزبان جشنواره‌ی فیلم سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود. در این جشنواره حدود 60 فیلم ساخت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به نمایش گذاشته خواهند شد.

سازمان همکاری‌های شانگهای با آغاز اجلاس چینگ‌دائو فاز جدیدی از همکاری و توسعه را به معرفی خواهد گرفت تا این سازمان با نفوذتر و پویاتر شود و نقش فعال‌تری را در ایجاد جامعه‌یی با آینده‌ی مشترک برای بشریت ایفا کند.