سوءاستفاده طالبان از شهروندان عادی؛ پاسگاه‌های پولیس در جلریز چگونه سقوط کرد؟

سوءاستفاده طالبان از شهروندان عادی؛ پاسگاه‌های پولیس در جلریز چگونه سقوط کرد؟

جنگ‌جویان طالب پس از ختم زمان سه روزه‌ی آتش‌بس این گروه در ایام عید، حملات شان را در بسیاری از مناطق از سر گرفتند. بر اساس گفته‌های شاهدان عینی، جنگ‌جویان این گروه از روز جمعه (اول ماه سرطان) حملاتی را بر پاسگاه‌های پولیس محلی و نظم عامه در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک شروع کرده‌اند.

احمد جعفری، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که پنج‌شنبه شب (30سرطان) حوالی ساعت دو بجه‌ی شب، گروه طالبان حملات شان را بر پاسگاه‌های پولیس نظم‌ عامه و پولیس محلی آغاز کردند که پس از چند ساعت درگیری تمامی پاسگاه‌های پولیس به دست طالبان سقوط کرد.

آقای جعفری می‌گوید که  براساس آماری که اعضای شورای ولایتی در اختیار دارند، 16 پاسگاه مربوط به پولیس نظم عامه و پولیس محلی به واسطه‌ی طالبان سقوط کرده و تمامی امکانات و تجهیزات نیروهای امنیتی بدست طالبان افتاده است. وی تأکید کرد که گروه طالبان بخش‌هایی از مسیر شاه‌راه نمبر دو (شاهراه کابل_ بامیان) را ماین فرش کرده است و هم اکنون این مسیر به روی ترافیک بسته است.

این عضو شورای ولایتی میدان‌وردک مدعی است که گروه طالبان به بهانه‌ی  سه روز آتش‌بس در ایام عید روی این که چگونه کنترل پاسگاه‌های امنیتی را به دست بیاروند ، کار کردند و در «تبانی» با نیروهای پولیس نظم عامه، موفق به سقوط این پاسگاه‌ها شده‌اند.

استدلال این عضو شورای ولایتی ولایت میدان‌وردک این است که علی‌رغم سقوط تمامی پاسگاه‌های نیروهای امنیتی به دست طالبان، اما نیروهای کمکی بسیار ناوقت به محل رسیدند.

نقیب‌الله حیدری، ولسوال جلریز نیز به اطلاعات روز می‌گوید که گروه طالبان از آتش‌بس سه روزه‌اش سوء استفاده کرده است‌. آقای حیدری گفت: «جنگ میان دو طرف به شدت جریان دارد. نیروهای امنیتی حملات هوایی و زمینی شان را علیه طالبان آغاز کرده‌اند، عملیات تصفیوی نیز شروع شده، هرچند که آتش‌بس از طرف حکومت ده روز تمدید شده، ولی دشمن ازاین موضوع سوء استفاده کرده و اقدام به سقوط پاسگاه‌های پولیس و ولسوالی جلریز کردند.»

این در حالی است که حکومت افغانستان آتش‌بس هشت روزه‌اش را در برابر طالبان به ده روز دیگر تمدید کرده است.
بر اساس گفته‌های ولسوال جلریز شاه‌راه نمبر دو (مسیر کابل_ بامیان) به دلیل شدت جنگ بسته است. اما او از این که چه تعداد از پاسگاه‌های پولیس بدست طالبان سقوط کرده جزئیات ارائه نکرد.

بر اساس گفته‌های مقامات شورای ولایتی این ولایت، سقوط پاسگاه‌های پولیس با سهل‌انگاری نیروهای پولیس نظم عامه همراه بوده است. محمدسردار بختیاری، عضو شورای ولایتی میدان وردک، دلیل سقوط پاسگاه‌های پولیس را به دست طالبان «بی‌کفایتی» نیروهای نظم عامه خوانده می‌گوید که اعضای شورای ولایتی در گذشته نیز از بی‌تفاوتی این نیروها در قسمت تأمین امنیت منطقه نگرانی خود را با حکومت محلی آن ولایت درمیان گذاشته‌ بود.

او می‌گوید در مسیر شاه‌راه نمبر دو که پاسگاه‌های امنیتی آن بدست طالبان سقوط کرده 120 نفر از نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت موظف شده بودند.

آقای بختیاری می‌گوید که براساس آماری که از منطقه به دست آورده 90 نفر از نیروهای پولیس نظم عامه و پولیس محلی به گروه طالبان تسلیم شده‌اند.

احمد جعفری دیگر عضو شورای ولایتی نیز این مسأله را تأیید کرد و گفت که گروه طالبان 90 نفر از نیروهای امنیتی که اکثریت آنان پولیس نظم عامه بودند را خلغ سلاح کرده و آنان را به خانه‌های شان فرستاده‌اند. اما عبدالرحمن منگل، سخن‌گوی والی میدان‌وردک می‌گوید که گروه طالبان با یک روش جدید موفق شده‌اند که کنترل شش پاسگاه پولیس را در ولسوالی جلریز بدست بگیرند. او گفت که صبح روز جمعه (اول سرطان) گروه طالبان یک تعداد از کودکان و موسفیدان روستا را با خود شان گرفته و به طرف پاسگاه‌های پولیس حرکت کرده و نیروهای امنیتی را غافل‌گیر کرده‌اند. پیش از این نیز طالبان به استفاده‌ی غیرنظامیان، خاصه کودکان، به عنوان سپر دفاعی متهم شده بودند.

منگل می‌گوید؛ در نخست نیروهای امنیتی به این فکر بودند که کودکان و ریش سفیدان روستا به دیدن آنان به پاسگاه‌های شان آمده‌اند؛ غافل از این که طالبان از آنان استفاده‌ی ابزاری کردند.

آقای منگل می‌گوید که وقتی گروه طالبان به نزدیکی پاسگاه‌های امنیتی رسیدند، به نیروهای امنیتی حمله کردند و نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان با آن گروه درگیر نشدند و شش پاسگاه پولیس بدست طالبان سقوط کرد.

سخن‌گوی والی میدان‌وردک می‌گوید که نیروهای کمکی به منطقه آمده و عملیات زمینی و هوایی علیه گروه طالبان جریان دارد. او گفت که درجریان  این حملات 25 تن از گروه طالبان به شمول دو فرمانده مشهور این گروه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

آقای منگل افزود که در جریان جنگ 3 سرباز امنیتی کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.

او گفت که طالبان با استفاده از خانه‌ها و مزارع مردم به جنگ با نیروهای امنیتی ادامه داده‌اند. اما نیروهای کماندو با احتیاط  به عملیات شان علیه این گروه ادامه می‌دهند.

 اما ذبیح‌الله مجاهد که خودش  را سخن‌گوی طالبان معرفی می‌کند، گفته است که طالبان 20 پاسگاه پولیس را در ولسوالی جلریز تصرف کرده‌اند.

وزارت دفاع کشور نیز جریان جنگ در ولایت میدان‌وردک را تأیید کرده اما از اظهار نظر درباره‌ی سقوط پاسگاه‌های پولیس خودداری کرده است. محمد رادمنش، سخن‌گوی وزارت دفاع گفت که نیروهای امنیتی از مردم خواسته‌اند که رفت و آمد شان را از مسیر شاهراه نمبر دو متوقف کنند تا غیرنظامیان آسیب نبینند.

آقای رادمنش گفت که هفت پاسگاه پولیس زیر تهدیدات بلند امنیتی قرار دارد که نیروهای امنیتی از طریق هوا و زمین تلاش دارند وضعیت را در کنترل داشته باشند.

ولسوالی جلریز یکی از مناطق ناامن ولایت میدان‌وردک است. سه سال پیش اتفاق فجیع‌تر از این رویداد در ولسوالی جلریز رخ داده بود. در آن حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی جلریز بیشتر از ۳۰ پولیس اربکی کشته شدند. پس از چند روز مقاومت‌ نیروهای اربکی، گروه طالبان به گونه‌ی فجیعانه دست به کشتار این نیروها زدند.