کشته شدن 279 تروریست؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

کشته شدن 279 تروریست؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (2 الی 8 سرطان)، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، 68 عملیات تصفیه‌یی، 622 عملیات کماندویی و سه عملیات خاص در 18 ولایت، 279 شورشی به شمول یک فرمانده گروه داعش و پنج جنگ‌جوی این گروه و ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان را کشته و 141 شورشی دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، کنر، نورستان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، میدان وردک، فراه، بادغیس، فاریاب، کندز، سمنگان، هلمند، تخار، لغمان، زابل، جوزجان و پروان راه‌ندازی شده است.

همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 8 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

وزارت دفاع ملی در حالی از کشته شدن این تعداد شورشیان خبر می‌دهد که حکومت افغانستان از 27 ماه رمضان تا دیروز (جمعه، 8 سرطان) را آتش‌بس اعلام کرده بود.

در مهم‌ترین عملیات نیروهای کماندوی اردوی ملی به‌روز سه‌شنبه، 5 سرطان در ولسوای جلریز ولایت میدان وردک 35 شورشی طالب کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. این عملیات پس از آن راه‌اندازی شد که گروه طالبان با حمله بر پاسگاه‌های امن و نظم عامه در مسیر شاه‌راه نمبر دو (شاه‌راه کابل_ بامیان) شماری از این پاسگاه‌ها را تصرف کردند. براساس اطلاعات وزارت دفاع ملی تا روز سه‌شنبه، نیروهای کماندو ساحات «ملاخیل» و «زیولات» را از وجود طالبان پاکسازی کرده بود.

پیشتر عبدالرحمن منگل سخن‌گوی والی میدان وردک به اطلاعات روز گفته بود که طالبان با استفاده از افراد ملکی مشخصا، کودکان و افراد مسن خود را تا نزدیکی پاسگاه‌های نیروهای امنیتی رسانیدند و سپس پاسگاه‌ها را زیر آتش گرفتند. به گفته‌ی آقای منگل نیروهای امنیتی برای این که به غیرنظامیان تلفات وارد نشود، با طالبان درگیر نشدند و طالبان توانستند شش پاسگاه را تصرف کنند. اقای منگل افزود که در این درگیری سه سرباز امنیتی کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.

در یک عملیات دیگر به روز یک‌شنبه، 3 سرطان در ولایت ننگرهار، قطعه‌ی خاص نیروهای امنیت ملی یک فرمانده مشهور داعش، به‌نام آدم‌خان را کشتند. خبرگزاری پژواک به نقل از عطاالله خوگیانی سخن‌گوی والی ننگرهار نوشت که این فرمانده داعش در ولسوالی چپرهار این ولایت، کشته شده است. به قول سخن‌گوی والی ننگرهار فرد کشته شده، طراح چندین حمله‌ی خونین انتحاری در این ولایت بوده است. ریاست امنیت ملی نیز اعلام کرد که این شخص حملات میدان کرکت شهر جلال‌آباد، مستوفیت، دانشکده طب، ریاست معارف و چهارراهی پشتونستان را طراحی و رهبری کرده بود.

حملات طالبان

در سوی دیگر شورشیان نیز با انفجار و راه‌اندازی حلمات تهاجمی از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفتند.

چهارشنبه، ششم سرطان، در حمله طالبان بر یک پاسگاه پولیس سرحدی در ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار دست کم 14 پولیس کشته شدند. بی‌بی‌سی فارسی به نقل از سنت‌الله تیمور، سخن‌گوی والی تخار نوشت که طالبان شب‌هنگام به این پاسگاه که در روستای نوآباد ولسوالی چاه‌آب و در نزدیکی مرز تاجیکستان موقعیت دارد حمله کردند. به گفته‌ی وی در این حمله دست کم چهارده پولیس کشته و شش پولیس دیگر ناپدید شدند.

پیشتر به تاریح 4 سرطان جنگ‌جویان طالب در یک کمین در مسیر «شاهراه منگجک-آقچه» ولایت جوزجان چهار تن از نیروهای خیزش مردمی را کشتند. خبرگزاری پژواک به نقل از سمنوال محمد ایوب فرمانده پولیس ولسوالی آقچه نوشت که چهار نیروی خیزش مردمی والسوالی منگک، ظهر روز دوشنبه، زمانی با کمین طالبان برخوردند که از مرکز ولسوالی منگجک به سوی آقچه در حرکت بودند.

در همین حال در یک حمله‌ی دیگر طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در منطقه چهارراهی ولسوالی امام صاحب ولایت کندز هفت سرباز پولیس کشته شدند.

در پنجم سرطان در ولایت سمنگان در حمله‌ی طالبان، یک تن از نیروهای خیزش مردمی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از یکی از فرماندهان خیزش مردمی نوشت که درگیری زمانی شروع شد که جمعی از نیروهای خیزش مردمی در روستای «زیرکی» با کمین طالبان برخوردند. آنان قصد داشتند در یک مراسم شیرینی خوری اشتراک کنند. در همین حال در ولایت سرپل نیز یک فرمانده نیروهای خیزش مردمی کشته شد. ذبیح‌الله امانی سخن‌گوی والی سرپل گفت این فرمانده در کمین طالبان در ولسوالی سانچارک این ولایت کشته شده است.

ترور افراد وابسته به دولت در چندین ولایت

چهارشنبه، 6 سرطان، مقام‌های محلی ولایت پکتیکا از کشته شدن ولسوال جانی‌خیل این ولایت در حمله‌ی طالبان خبر دادند. محمد رحمان، سخن‌گوی والی پکتیکا به رسانه‌ها گفت که طالبان مسلح سوار بر موترسایکل به موتر حاجی نعیم کتوازی، ولسوالی جانی‌خیل حمله کردند و او را کشتند.

یک روز بعد، پنج‌شنبه‌شب هفتم سرطان، عزیزالله کاروان، فرمانده نیروهای ویژه پولیس در ولایت پکتیکا همراه با یک محافظش در منطقه مکروریان در قلب شهر کابل کشته شد. در این رویداد سه تن دیگر زخمی شدند. طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

پیشتر به روز یک‌شنبه سوم سرطان یک کارمند زن امنیت ملی در شهر فراه توسط افراد ناشناس ترور شد. خبرگزاری پژواک به نقل از شهلا ابوبکر، یک عضو شورای ولایتی فراه نوشت که مهتاب، کارمند امنیت ملی در حالی کشته شد که همراه با مادرش از بازار به سوی خانه می‌رفت. وی افزود که مادر مهتاب در این رویداد زخمی شد. هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را نپذیرفت.

در عین حال به رزو سه‌شنبه پنجم سرطان در یک رویداد دیگر در ولایت فراه، مسوول مدریت شهری این ولایت تررو شد. ناصر مهری سخن‌گوی والی فراه، با تایید این رویداد گفت که  مسوول مديريت شهری ریاست امنیت ملی فراه توسط افراد مسلح ناشناس سوار بر موتر نوع فیلدر در ناحیه سوم مرکز فراه کشته شده است. مسوولیت این رویداد را هیچ گروهی نپذیرفت.

حملات انفجاری و تلفات غیرنظامیان

پنج‌شنبه، 7 سرطان، انفجاری در ولسوالی چرخ ولایت لوگر جان دست کم هشت تن به شمول یک کودک را گرفت. همه قربانیان غیرنظامی بودند. قول اردوی 203 تندر با نشر خبرنامه‌یی گفت این انفجار در گردهمایی که برای حمایت از روند صلح برگزار شده بود روی داد. هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفت.

روز شنبه دوم سرطان در اثر اصابت چندین فیر راکت در میدان‌شهر مرکز ولایت میدان، 11 غیرنظامی کشته و زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از فرید هوتک، عضو شورای ولایتی این ولایت نوشت که این راکت‌ها از سوی طالبان شلیک شده بود و در نتیجه آن دو تن کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.

روز یک‌شنبه سوم سرطان در ولسوالی راغستان ولایت کندهار اصابت یک فیر هاوان بر یک خانه مسکونی چهار کشته و زخمی برجای گذاشت. ضیا درانی سخن‌گوی پولیس کندهار گفت یکی از مرمی‌های هاوان که به مقصد هدف قرار دادن پاسگا‌‌ه‌های نیروهای امنیتی شلیک شده بود، بر یک خانه مسکونی فرود آمد و در نتیجه‌ی آن یک زن و یک مرد کشته و دو زن دیگر زخمی شدند.