وزارت مالیه اظهارات عبدالرزاق وحیدی را رد کرد

وزارت مالیه اظهارات عبدالرزاق وحیدی را رد کرد

اطلاعات روز: وزارت مالیه در واکنش به اظهارات دو روز پیش عبدالرزاق وحیدی، وزیر اسبق مخابرات که اکلیل حکیمی، وزیر پیشین مالیه را مسوول ایجاد نشدن سیستم ریال تایم خوانده بود، واکنش نشان داده و گفته‌های آقای وحیدی را رد می‌کند.

آقای وحیدی روز دوشنبه، 11 سرطان به اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی منجر به حیف و میل عواید دولت در محکمه خاص دادگاهی شد. اما آقای وحیدی مدعی شد که براساس قانون محصول خدمات مخابراتی، در قبال ایجاد سیستم ریال تایم مسوولیت نداشته و بلکه وزیر مالیه و اداره تنظیم مخابراتی (اترا) باید این سیستم را ایجاد می‌کرد.

اجمل عبدالرحیم‌زی، سخن‌‎گوی وزارت مالیه می‌گوید: «نظر به قانون و طرزالعمل جمع‌آوری فیس خدمات مخابراتی، وزارت محترم مخابرات و اداره محترم اترا که فعلاً از وزارت مخابرات جدا شده، مسوولیت محصول فیس خدامات مخابراتی و تطبیق سیستم متذکره را دارد. و نظر به طرزالعمل، مکلفیت وزارت مالیه تنها و تنها فراهم نمودن امکانات بودجه‌یی است که ما در این عرصه کدام مشکلی نداریم.»

وزارت ماليه در خبرنامه‌یی گفته که این وزارت با استناد به مواد قوانین نافذه و مصوبات شورای عالی اقتصادی، اظهارات وزیر سابق مخابرات را با قاطعيت رد می‌کند.

اما براساس ماده دهم قانون محصول خدمات مخابراتی که در ماه سرطان سال 1394 تعدیل و نافذ شد، باید اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) در همکاری نزدیک با وزارت مالیه سیستم تخنیکی دقیق و وقت‌سنج (ریال تایم) را ایجاد کند.

وزارت مالیه تأکید دارد که از ابتدای انفاذ قانون تا اکنون این وزارت به سهم خویش همکاری لازم نموده و امکانات مورد نیاز را طبق هدایات مصوبات و رهبری حکومت فراهم نموده است.

اما آقای وحیدی و وکیل مدافع وی در نشست محکمه خاص گفتند که اکلیل حکیمی، وزیر پیشین مالیه مانع اصلی عدم ایجاد سیستم ریال تایم بوده و همچنان تمام پول‌های جمع‌آوری شده به حساب وزارت مخابرات در بانک مرکزی افغانستان واریز شده که تنها اکلیل حکیمی به آن دسترسی داشته است.

در دفاعیه وکیل مدافع آقای وحیدی آمده که نصب و راه‌اندازی سیستم ریال تایم مطابق قانون محصول خدمات مخابراتی از وظایف وزارت مالیه و اداره اترا بوده که وزیر مخابرات در قبال آن هیچ‌گونه مسوولیت ندارد.

با این که از ماه میزان 1394 تاکنون شهروندان کشور از کریدت کارت‌های مصرفی خود 10 درصد مالیه پراخته‌اند، اما وزارت‌های ذیربط در رابطه به ایجاد سیستم که از جمع‌آوری دقیق این پول نظارت کند، مسوولیت نمی‌گیرد. قرار بود این سیستم موسوم به «ریال تایم» پس از شش ما از انفاذ قانون ایجاد شود، اما این سیستم تاکنون ایجاد نشده است.

در کنار اظهارت اخیر وزارت مالیه و وزیر پیشین مخابرات، چند روز پیش اکلیل حکیمی، وزیر  پیشین مالیه در آخرین روز کاری خود در گفت‌وگوی تلویزیونی با طلوع نیوز گفت که شرکت‌های مخابراتی مانع اصلی در برار ایجاد سیستم ریال تایم است.

آقای حکیمی افزود که شرکت‌های مخابراتی بخاطری مانع ایجاد می‌کنند که در صورت ایجاد سیستم ریال تایم، 10 درصد محصول مخابراتی شفاف جمع‌آوری می‌شود و نشان خواهد داد که شرکت‌های مخابراتی پیش از این پول جمع‌آوری شده از درک محصول 10 درصدی بر کریدت کارت‌ها را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *