حضور پررنگ نامزدان انتخاباتی زن در حوزه‌ی غرب افغانستان

نجیب‌الله سعادت-هرات
لیست ابتدایی نامزدان مجلس نمایندگان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه به گونه‌ی کامل اعلام شد.
تاخیر در اعلام فهرست نامزدان برخی ولایات و نبود عکس برخی از نامزدان در لیست منتشر شده از جمله مشکلات این لیست در ولایات حوزه غرب کشور عنوان می‌شود.
حضور گسترده زنان در هرات
به اساس لیست منتشر شدهی ابتدایی در ولایت هرات، زنان بیش‌تری نسبت به دورهای پیشین خود را نامزد کرده‌اند.
در این لیست اسامی ۱۸۴ تن دیده می شود که از این میان ۲۸ تن شان را زنان تشکیل می‌دهد.
حضور زنان در لیست ابتدایی نامزدان مجلس نمایندگان در این دوره نسبت به هر زمان دیگری بیش‌تر است و زنان هراتی در این انتخابات بیش‌تر از هر زمان دیگر برای رفتن به خانه‌ی ملت تلاش می‌کنند.
پنج تن از نمایندگان حال حاضر هرات در مجلس نمایندگان همراه با ۲۳ نامزد جدید‌الشمول لیست ۲۸ نفری نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان پیش رو را تشکیل می‌دهند. از میان این ۲۸ تن که در آینده احتمال حذف عده‌یی از آن‌ها در اعلام فهرست نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد، صرفا ۵ تن به خانه‌ی ملت راه خواهند یافت و متباقی از رفتن به مجلس نمایندگان باز می‌مانند.
این حضور گسترده‌ی زنان در لیست ابتدایی با استقبال فعالین حقوق زن و فعالین مدنی در این ولایت مواجه شده است. فعالین حقوق زن در هرات به این باور اند که حضور گسترده‌ی نامزدان زن در انتخابات مجلس نمایندگان باعث مشارکت بیش‌تر زنان این ولایت در انتخابات پیش رو می‌شود.
مریم جامی الاحمدی، یکی از فعالین حقوق زن در هرات به این باور است که حضور گسترده‌ی این نامزدان باعث علاقه‌مندی بیش‌تر زنان به انتخابات در این ولایت می‌شود.
وی گفت: «‌حضور این خانم‌های فعال در انتخابات باعث می‌شود که زنان بیش‌‌تر در انتخابات شرکت نمایند. این مسئله در سهم زنان در انتخابات پیش رو تاثیر‌گذار است. این یک واقعیت انکار‌ناپذیر است.»
این فعال حقوق زن در هرات ابراز امیدواری می‌کند که زنان و دخترانی بیش‌تری نسبت به انتخابات‌های گذشته در این دور انتخابات در هرات اشتراک نمایند.
اشتراک کم‌رنگ زنان در فراه
برخلاف ولایت هرات که تعداد زیادی از زنان خود را در انتخابات پیش‌رو مجلس نمایندگان نامزد کرده‌‌اند، در ولایت فراه تعداد خانم‌های متقاضی اما محدود اند و صرفا سه زن خود را برای به دست‌آوردن یک کرسی اختصاصی به زنان در این ولایت نامزد نموده‌اند.
حمیرا ایوبی، شریفه سادات و بلقیس روشن سه زنی اند که برای بدست آوردن تنها کرسی اختصاص داده شده به این ولایت در مجلس نمایندگان رقابت می‌کنند؛ البته از این میان حمیرا ایوبی در حال حاضر از مردم فراه در مجلس نمایندگان نمایندگی می‌کند.
از میان۴۳ نفری که از ولایت فراه خود را در مجلس نمایندگان نامزد کردند نام ۴۲ نفرشان در لیست ابتدایی آمده و تنها سیداحمد همدرد از این لیست حذف شده است. کمیسیون مستقل انتخابات کشور دلیل حذف آقای همدرد را وجود برخی مشکلات در اسناد این فرد عنوان نموده است.
نکته‌ی جالب در بین نامزدان فهرست ابتدایی، نداشتن عکس نامزدان در فهرست منتشر شده است. از میان ۴۲ فردی که خود را نامزد کرده‌اند و فهرست ابتدایی شان منتشر شده است ۶ تن آنها بدون عکس‌ اند‌.
عبدالستار حسینی، بهاالدین شهنوازی، شیراحمد سناتور، عبدالحمید سیار، نجیب‌الله عمر و همایون شهیدزاده ۶ نامزدی اند که از آنها عکسی وجود ندارد.
هرچند رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور علت تاخیر در انتشار فهرست ابتدایی نامزدان را دقت و جامع بودن این فهرست عنوان نمود؛ اما ظاهرا دقت لازم در این مورد صورت نگرفته است. عبدالستار حسینی،‌ یکی از نامزدان ولایت فراه است که عکس وی از سوی کمیسیون مستقل اتتخابات در فهرست ابتدایی منتشر نشده است. او به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که وی عکس خود را به کمیسیون ولایتی فراه همراه با تمام معلومات درج کرده است؛ اما در فهرست منتشر شده عکس وی درج نشده است.
حسینی افزود: «من تمام موارد لازم را به کمیسیون تحویل دادم. عکس و تمام مواردی که از من درخواست شد. وقتی فهرست منتشر شد عکس من وجود نداشت. امروز از کمیسیون به من زنگ زدند که دوباره عکس‌هایم را روان کنم.»
در کنار آقای حسینی ۵ تن دیگر نیز چنین وضعیتی را دارند و عکس‌های شان منتشر نشده است.
در دو ولایت دیگر حوزه غرب کشور مانند نیمروز و غور حضور زنان کم بوده؛ اما در ولایت محروم بادغیس حضور زنان نامزد در اتتخابات مجلس نمایندگان بی‌پیشینه بوده است.
در ولایت نیمروز ۱۲ تن خود را در انتخابات مجلس نمایندگان نامزد کرده‌اند که تنها نام ۳ زن در بین این نمایندگان دیده می‌شود.
در ولایت غور نیز ۲۹ نفر خود را نامزد کرده‌اند که ۲۴ تن شان را مردان تشکیل می‌دهد. اما این موضوع در ولایت بادغیس متفاوت است. از مجموع ۳۵ نامزد ۹ تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
حلیمه راهپیما یکی از فعالین حقوق زن در بادغیس در گفت‌وگو با اطلاعات روز از این امر استقبال می‌کند و به این باور است که شمار زیاد نامزدان انتخابات در بادغیس حق انتخاب درست را به مردم این ولایت می‌دهد.