مشکل‌آفرینی احزاب سیاسی در ولایت دایکندی

مشکل‌آفرینی احزاب سیاسی در ولایت دایکندی

مقامات اداره‌ی محلی دایکندی با ابراز نگرانی می‌گویند‌ که یکی از مشکلات جدی و اساسی فرا‌روی حکومت‌داری و اداره‌ی محلی در این ولایت، رقابت منفی بین احزاب سیاسی در این ولایت می‌باشد.

محمود بلیغ والی ولایت دایکندی در یک مصاحبه‌ی اختصاصی به اطلاعات روز گفت‌ که شاخه‌های احزاب سیاسی و تنظیم‌های گروهی از سه دهه‌ی گذشته به این طرف در دایکندی وجود و فعالیت داشته و اکنون نیز مصروف رقابت‌های منفی در این ولایت می‌باشند.

آقای بلیغ ‌‌افزود: «مشکل اساسی و مهم در ولایت دایکندی، رقابت منفی و مداخله‌ی احزاب سیاسی در این ولایت می‌باشد و آنان بیشتر در کار‌های اداری و حکومت‌داری خوب‌ مشکل خلق می‌کنند. ‌در حالی که برای رشد، ترقی و انکشاف این ولایت هیچ برنامه‌‌ی مفید و موثر ندارد.» آقای بلیغ در ادامه گفت: «تلاش‌های زیادی جریان دارد تا بین احزاب سیاسی‌ اتحاد، همبستگی و رقابت سالم را به وجود بیاورد.»

دایکندی یک ولایت دور‌افتاده و عقب‌مانده‌ی کشور است. این ولایت در مناطق مرکزی کشور موقعیت دارد. بیشتر باشنده‌های این ولایت را قوم هزاره تشکیل می‌دهد. بیش از ۵۰ درصد از مردم این ولایت زیر خط فقر قرار دارند. با وجود آن همه نا‌به‌سامانی، رقابت منفی شدید میان احزاب سیاسی در این ولایت نیز رونق دارد. موضوعی که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و هر از گاهی موجب جنگ و درگیری می‌شود.

رحمت‌الله شریعتی یکی از فعالین مدنی در ولایت دایکندی با تاکید به رقابت‌های منفی در ولایت دایکندی گفت‌: «حدود هشت حزبی که در این ولایت دفتر ساحوی دارند، به نحوی در اداراتی که بیشتر کار مردم در آنجا معطل می‌ماند، مداخله داشته و متاسفانه بیشترین نوع مداخللات تخریبی و تنش‌های منفی «رقابت منفی» را به بار می‌آورد.»

آقایی شریعتی در ادامه گفت: «درگیری‌های مسلحانه اخیر در ولسوالی اشترلی این ولایت، نیز ناشی از تنش‌های موجود بین احزاب بوده که روز گذشته نیز شاهد این درگیرها در این ولسولی بودیم.»

در دو دهه‌ی اخیر چندین درگیری‌ مسلحانه‌‌ در بعضی از ولسوالی‌های این ولایت از جمله «اشترلی» صورت گرفته که ده‌ها تن جان خویش را در این درگیری‌ها از دست داده است. احزاب که بیشترین مداخله‌ و مشکلات را ‌فرا‌روی اداره‌ی محلی این ولایت خلق کرده حزب ‌حرکت، حزب وحدت، حزب وحدت مردم و حزب انسجام اند. در طی سه دهه‌ی گذشته میان این احزاب رقابت منفی گرم و پر رونق است.

سخی سعادت مسئول دفتر ساحوی حزب انسجام واقع در ولایت دایکندی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «در حقیقت سیستم حاکم در دستگاه حکومتی مرکزی، بیشترین زمینه‌ی مداخلات سیاسی را در این ولایت ایجاد کرده که سبب تشنج بین مردم می‌شوند.»

وی گفت: «بیشترین درگیری‌های مسلحانه حاکم در ولسوالی اشترلی، بین حزب «وحدت» به رهبری آقای خلیلی و حزب «حرکت» به رهبری آقای انوری بوده که از طرف رهبران احزاب در کابل سازمان دهی شده و نه از طرف دفتر ساحوی در این ولایت که به نحوی مردم احترام مردم قرار گرفته و پالیسی خویش را به انجام برساند.»

عبدالملک جاوید مسئول دفتر ساحوی حزب وحدت در ولایت دایکندی با تاکید اختلاف احزاب در این ولایت گفت: «اختلاف بین احزاب در ولایت دایکندی مانند سایر ولایات افغانستان بوده که نمی‌شود آن را انکار کنیم.» وی در ادامه افزود: «اما در درگیری‌های ولسوالی اشترلی این حزب هیچ‌گونه دخالتی نداشته و فقط هواداران این حزب و مردم محل به خاطر سرکشی‌های بعضی از افراد زورگو و وابسته به حزب دیگری سکوت نکرده و از خود محافظت می‌نمایند.»

گفتنی است که در دایکندی چند گروه مسلحِ مخالف دولت وجود دارد که از سوی بعضی از احزاب سیاسی حمایت می‌گردد. این گروه‌ها هر از گاهی دست به تیر‌اندازی و اختتاف می‌زنند که تا به حال کشته شدن چندین تن شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *