جنگ طالبان در جدیدترین ولسوالی افغانستان

جنگ طالبان در جدیدترین ولسوالی افغانستان

در نتیجه‌ سه شبانه روز درگیری میان نیروهای امنیتی و خیزش مردمی بر علیه تهاجم مسلحانه گروه‌های طالبان در ولسوالی‌های کجران و پاتو‌ی دایکندی بیش از ۲۰ سرباز نیروی امنیتی کشته شده است.

در نتیجه درگیری دو شب پیش (یک‌شنبه،۳۱ سرطان) بین نیروهای امنیتی و گروپ‌های مخالف مسلح دولت، ۱۳ نفر از نیروهای امنیتی ولایت دایکندی کشته و زخمی شدند و همچنان ۱۲ نفر از گروه طالبان در این درگیری کشته و زخمی شدند.

مقامات امنیتی ولایت دایکندی، جنگ بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان را در ولسوالی پاتو این ولایت می‌پذیرند. جنرال غلام‌سخی غفوری، فرمانده امنیه ولایت دایکندی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که حوالی ساعت دوی ‌(یک‌شنبه،۳۱ سرطان)، طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی ولسوالی پاتوی این ولایت حمله کردند که در پی آن ۱۰ نفر از سربازان و خیزش‌های مردمی کشته و زخمی شدند.

آقای غفوری گفت: «‌در نتیجه‌ی این حمله، چهار پولیس کشته و ۶ سرباز دیگر به شمول چندین نیرویی خیزش مردمی زخمی شدند و همچنان در این حمله ۱۳ مخالف مسلح دولت نیز کشته شده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «‌جنگ در ولسوالی پاتو جریان دارد و نیروهای کمکی از مرکز این ولایت فرستاده شده است، ولی این سربازان کافی نمی‌باشد و نیاز به کمک از مرکز کشور دارند.»

غیرت‌علی جواهری عضو شورایی ولایتی دایکندی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که از تاریخ ۳۰ سرطان به این طرف جنگ بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان در ولسوالی پاتو و کجران ولایت دایکندی جریان دارد.

آقای جواهری گفت: «‌گروه طالبان دوشب قبل (یک‌شنبه، ۳۱ سرطان) بر چند پاسگاه امنیتی در ولسوالی تازه‌ تأسیس «پاتو» حمله کرده که چندین نفر از نیروهای امنیتی، خیزش‌های مردمی و گروه طالبان کشته و زخمی شدند.»

این عضو شورای ولایتی با انتقاد می‌گوید، که نیروهای امنیتی با تجهیزات و امکانات کم روبه‌رو اند و در صورت عدم توجه حکومت مرکزی، این ولسوالی به‌دست نیروهای مخالف دولتی سقوط خواهد نمود.

ولسوالی پاتو در جنوب غرب ولایت دایکندی موقعیت دارد که در حدود دو هفته از افتتاح این ولسوالی می‌گذرد. باشنده‌های محل با انتقاد می‌گوید که باید نیروهای کمکی از مرکز کشور در این محل برای دفاع و مقابله با گروه طالبان بیایند.

احسان مهدوی‌زاده یکی از باشنده‌های ولسوالی پاتو به روزنامه‌ی اطاعات روز گفت که از چند شب به این طرف در این ولسوالی درگیری ادامه داشته که شب گذشته جنگ شدید بین سربان امنیتی و خیزش‌های مردمی با گروه طالبان صورت گرفت.

وی افزود: «‌در این جنگ دو سرباز، ۵ نفر از خیزش‌های مردمی و چند نفر از گروه طالبان کشته شدند، اما جنگ جریان دارد و سربازان نیاز به کمک‌های هوائی و زمینی دارند». او گفت که تعداد سربازان امنیتی برای مقابله با گروپ‌های مخالف مسلح دولت کم می‌باشد ولی خیزش‌های مردمی با سربازان امنیتی همکار و هماهنگ هستند.

احسان در ادامه گفت، نیروهای مسلحی که در این ولسوالی از چند شب به این طرف با نیروی امنیتی و خیزیش مردمی در درگیری می‌باشند، از باشنده‌های قوم پشتون همین ولسوالی بوده که از چندی به این طرف نیز مسیر راه پاتو الی نیلی را به روی سایر اقوام بسته بودند.

غیرت‌علی جواهری در در رابطه به آغاز حملات طالبان از ولسوالی کجران و بعد ولسوالی پاتو گفت: «در نتیجه درگیری بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان به تاریخ ۳۰ سرطان ۷ نفر از نیروهای امنیتی کشته و ۷ نفر دیگر زخمی شدند و همچنان بیش از ۳۰ نفر از گروه طالبان کشته شدند.»

غلام‌سخی غفوری، فرمانده نیروهای امنیتی دایکندی می‌گوید که سه شب پیش (‌شب جمعه، ۳۰ سرطان) حوالی ساعت یک بجه، گروه طالبان که تعداد‌شان بیش‌تر از ۵۰۰ نفربودند، حملات گسترده‌یی را از چندین استقامت بالای ۱۵ پوسته‌ی نیروهای امنیتی ولسوالی کجران آغاز نمودند و هم‌زمان با درگیری گروه طالبان در ولسوالی کجران و ولسوالی نو تاسیس پاتو نیز آغاز گردیده بود.

آقایی غفاری افزود، ۷ تن از نیروهای امنیتی در ولسوالی کجران و یک تن دیگر در ولسوالی پاتو شهید و ۹ تن دیگر از نیروهای امنیتی در ولسوالی کجران زخمی شدند. غفوری در ادامه گفت: از گروه طالبان ۳۰ تن کشته و زخمی شدند.

وی افزود: با حملات گسترده و سلاح‌های سبک وسنگین گروه طالبان ۵ پوسته نیروهای امنیتی تخریب شدند، در این جنگ گروه طالبان از ولایات غور، هلمند و ارزگان اشتراک ورزیده بودند.

از تاریخ ۳۰ سرطان به این طرف، جنگ در ولسوالی‌های کجران و پاتو ولایت دایکندی بین دولت و گروپ‌های مخالف مسلح دولت جریان دارد که در روز نخست نبرد، بیش از ۴۰ نفر از گروه طالبان کشته و زخمی شدند و هم‌چنان از خیزش مردمی با همکاری‌های که همرای نیروهای امنیتی داشته بود نیز کشته و زخمی گردیدند.

چرا طالبان بالای ولسوالی‌های مرزی ( پاتو و کجران) ولایت دایکندی حمله می‌نمایند؟

این دو ولسوالی از جمله ولسوالی‌های هم‌مرز با ولایت‌های نا‌امن بوده که از چندی به این طرف مورد تجاوز افراد مسلح طالبان قرار می‌گیرد، و از طرفی هم فعالان مدنی ولایت دایکندی علت افزایش آمار معتادین را، قاچاق مواد مخدر از مرزهای ناامن به این ولایت می‌دانند.

اما غلام‌سخی غفوری قومندان امنیه ولایت دایکندی در مورد حمله طالبان بالای ولسوالی‌های مرزی مخصوصا ولسوالی پاتو به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «از آن‌جای که این ولسوالی نو‌ تاسیس بوده و طالبان با استفاده از این فرصت می‌خواستند این مکان را تحت تسلط خویش در بیاورند، زیرا در سابق طالبان از این ولسوالی مالیات جمع‌آوری می‌نمودند.»

آقای غفوری در ادامه گفت «بیش‌ترین انتقال مواد مخدر با این ولایت از مرزهای نا‌امن چون ولایت غزنی، هلمند و ارزگان به این ولایت از راه‌های قاچاق وارد گردیده که در این رابطه طی چند هفته قبل ما توانستیم ۱۸ تن از قاچاق‌بران مواد مخدر را دست‌گیر نماییم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *