حملات خون‌بار در پایتخت؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

حملات خون‌بار در پایتخت؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

هفته‌ی گذشته، کابل پایتخت، گواه چندین حمله‌ی انفجاری بود. یک‌شنبه، 31 سرطان حین خارج شدن کاروان متعلق به عبدالرشید دوستم که پس از یک تبعید خودخواسته از ترکیه به کابل برگشته بود، یک مهاجم انتحاری در نزدیکی این کاروان و در چند قدمی ورودی میدان هوایی حامدکرزی جلیقه انتحاری‌اش را منفجر کرد. وزارت صحت یک روز پس از حمله شمار قربانیان را 14 کشته و 79 زخمی اعلام کرد. سایت اعماق متعلق به گروه دولت اسلامی (داعش) اعلام کرد که این حمله کار این گروه بوده است.

در عین حال صبح روز یک‌شنبه، 31 سرطان هفته‌ی گذشته در اثر یک ماین جاسازی شده در یک زباله‌دانی در منطقه لب جر خیرخانه دو کودک کشته و دو کودک دیگر زخمی شدند. حشمت‌الله ستانکزی به روزنامه اطلاعات روز گفت که ماین در داخله یک زباله‌دان جاسازی شده بود. به قول او کودکان در حال زباله‌گردی بودند که ماین منفجر شد.

سه‌شنبه، دوم اسد شش فیر راکت از جای نامعلومی بر قسمت‌های از منطقه افشار مربوط ناحیه پنجم شهر کابل فرود آمد‌ند. پولیس کابل اما فرود پنج راکت را تأیید کرد. در اثر این راکت‌پراکنی‌ها 7 تن زخمی شدند.

پنج‌شنبه، 4 اسد یک حمله‌‌کننده‌ی انتحاری کاروان نیروهای امنیتی ملی را در منطقه کمپنی مربوط حوزه پنجم امنیتی شهر کابل هدف قرار داد. حشمت‌ استانکزی، سخن‌گوی پولیس کابل گفت که در این رویداد چهار سرباز امنیتی ملی و یک غیرنظامی کشته و پنج سرباز امنیتی ولی و یک غیرنظامی زخمی شدند. به گفته‌‌ی وی مهاجم انتحاری با استفاده از مملو از مواد انفجاری این حمله را انجام داد. گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفت.

حملات انفجاری در دیگر ولایت‌ها

چهارشنبه، سوم اسد در یک انفجار در میمنه مرکز ولایت فاریاب دست کم هشت نفر زخمی شدند. فرماندهی پولیس فاریاب گفت که این انفجار صبح روز چهارشنبه، در چهارراهی سنایی شهر میمنه به وقوع پیوست.

چهارشنبه، سوم اسد، در یک انفجار دیگر در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار چهار غیرنظامی زخمی شدند. این انفجار صبح روز چهارشنبه، در منطقه «کچه‌گری» شهر جلال‌آباد رخ داد. عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار گفت که مواد انفجاری در یک گلدان جابه‌جا شده بود.

حملات طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی

یک‌شنبه، 31 سرطان، در درگیری طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی گیان ولایت پکتیا، 10 پولیس سرحدی و پنج سرباز اردوی ملی کشته شدند. خبرگزاری پژواک نوشت که این درگیری در منطقه‌ی «منی کندو» انجام شد. شاه‌محمود آرین، سخن‌گوی فرماندهی پولیس پکتیکا اما گفت که در این درگیری تنها یک سرباز پولیس جان باخته و دو تن دیگر زخمی شدند.

دوشنبه، اول اسد در حمله‌ی طالبان در ولسوالی تازه‌ تأسیس پاتوی ولایت دایکندی چهار سرباز پولیس کشته و شش نفر دیگر به شمول نیروهای خیزش مردمی زخمی شدند.

سه‌شنبه، 2 اسد، 10 سرباز ارتش در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه ارتش در ولسوالی اتغر ولایت زابل جان باختند و 12 سرباز دیگر زخمی شدند.

سه‌شنبه، دوم اسد ولسوالی‌ گیان ولایت پکتیکا به دست طالبان افتاد. خبرگزاری پژواک نوشت که طالبان چندین روز این ولسوالی را محاصره کرده بودند و صبح روز سه‌شنبه، دوم اسد این ولسوالی کاملا به دست طالبان سقوط کرد.

سه‌شنبه، دوم اسد منابع دولتی ولایت پنجشیر از کشته شدن دو تن در حمله طالبان در ولسوالی آبشار این ولایت خبر دادند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع حکومتی که نخواسته نامی از او گرفته شود، نوشت که صبح روز سه‌شنبه، یک گروه هفت نفری طالبان، از مرز ولایت نورستان وارد ولسوالی آبشار شده بودند و زمانی که مردم از دادن جای به آنان سر باز زدند، آنان به مردم شلیک کردند. به گفته این منبع در آن رویداد دو تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

درگیری میان گروهی طالبان

سه‌شنبه، دوم اسد، درگیری میان گروهی طالبان در ولسوالی خا‌ک سفید ولایت فراه، پنج طالب به شمول ولسوال نام‌نهاد طالبان برای این ولسوالی کشته و پنج طالب دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک از قول ناصر مهری سخن‌گوی والی فراه نوشت که این درگیری در روستای «ننگ‌آباد» ولسوالی خاک سفید میان افراد جاجی خیرو جان ولسوال نام‌نهاد طالبان برای خاک سفید و ملا محمد داوود یک فرمانده طالبان در این ولسوالی صورت گرفت.  به گفته‌ی وی در این درگیری، خیروجان و دو تن از افرادش کشته شدند. طالبان در این مورد چیزی نگفت.

تلفات غیرنظامیان

شنبه، 30 سرطان، در ولسوالی قلعه زال کندز در اثر فرود یک مرمی هاوان دو خانم کشته و هشت تن دیگر به شمول اطفال زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از سید اسدالله سادات، عضو شورای ولایتی کندز نوشت، که زنان و کودکان بر سر یک زمین در حال کار بودند که یک مرمی هاوان فرود آمد. وی افزود که هاوان از سوی نیروهای امنیتی فیر شده بود.‌

یک‌شنبه، 31 سرطان در اثر اصابت یک مرمی هاوان در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، چهار غیرنظامی به شمول دو کودک جان باختند. به نقل از خبرگزاری پژواک، خواجه سراج‌الدین، ولسوال شیرین‌تگاب گفت که این هاوان سهوا از سوی نیروهای امنیتی شلیک و به یک خانه مسکونی اصابت کرد.

حملاتی که به افراد مسلح ناشناس نسبت داده شده است

دوشنبه، اول اسد، افراد مسلح ناشناس چهار نمازگزار را در یک مسجد در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرها کشتند. عطاالله خوگیانی سخن‌گوی والی ننگرهار گفت این رویداد در منطقه «شمشپور» ولسوالی سرخرود روی داده است. وی افزود که در تیراندازی افراد ناشناس چهار نمازگزار کشته و سه تن دیگر به شمول ملا امام مسجد زخمی شدند. هیچ گروهی یا فردی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.

چهارشنبه، سوم اسد در ولایت پنجشیر چهار تن به شمول دو فرمانده پیشین جمعیت اسلامی در کمین افراد مسلح ناشناس کشته شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از نجم‌الدین رضایی، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت پنجشیر نوشت که این چهار تن در یک موتر متعلق به امنیت ملی به‌سوی مرکز ولایت پنجشیر در حرکت بودند که با کمین افراد مسلح ناشناس روبه‌رو شدند. وی افزود که این چهار نفر در پی دشمنی شخصی کشته شدند و برای بازداشت قاتلان آنها تلاش جریان دارد.

92 کشته و 41 زخمی؛ تلفات هراس‌افگنان در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (30 سرطان الی 5 اسد) نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، 75 عملیات تصفیه‌یی و 498 عملیات خاص کماندویی در 16 ولایت، 92 هراس‌افگن را کشته و 41 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، کنر، غزنی، لوگر، ارزگان، زابل، فراه، هرات، فاریاب، کندز، هلمند، پکتیا، غور، کاپیسا، پکتیکا و بلخ راه‌ندازی شده است. همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 66 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.