عبدالله: اگر روی مسایل بزرگ کشور مشورت نداشته باشیم؛ از تاریخ درس نگرفته‌ایم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که حکومت، احزاب سیاسی و مردم افغانستان باید در مسایل بزرگ کشور مشورت داشته باشند. آقای عبدالله ‌امروز (‌یک‌شنبه، 14 اسد) در سیمینار گرامی داشت از «‌محمد‌ولی خان دروازی» که در قصر ستوری وزارت خارجه برگزار شده بود، سخنرانی کرد.
آقای عبدالله پیرامون شخصیت و کارکرد محمد‌ولی خان دروازی صحبت کرد و گفت که ‌او به تمام معنا یک مبارز و یک دانشمند بود و در راه آزادی کشور تلاش همه جانبه نمود. آقای عبدالله افزود: «‌اگرما هم مطابق خواست مردم و احزاب سیاسی کشور در مسایل بزرگ کشوری مشورت نداشته باشیم، به معنای این است که از تاریخ درس نگرفتیم‌.‌»
او افزود که‌ کسی‌که روزی بنام خائن ملی اعدام شد؛ اما امروز ما در محل محاکمه‌اش از او به عنوان یک شخصیت ملی تجلیل می‌کنیم و به کارنامه‌ها و دستاوردهایش ارج می‌گذاریم. آقای عبدالله افزود که جنبش مشروطیت بعد از چندین دهه مبارزه در زمان غازی امان‌الله خان به نتیجه رسید؛ اما باز هم قانون احزاب توشیح نگردید. از آن زمان تا حالا برای دست‌یافتن به ارزش‌ها مبارزه جریان دارد؛ چون، مبارزه یک سلسله‌ی دوام‌دار است. وی گفت که ‌فضای مردم‌سالاری نسبی امروز در افغانستان به آسانی به دست نیامده، بلکه تجربه‌ی سخت را پشت سر گذاشته است.‌
صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه نیز گفت که ما با درس گرفتن از شخصیت «محمد‌ولی خان دروازی» باید نقش علما را در جنگ نرم علیه تروریسم برجسته سازیم.
محمد‌ولی خان دروازی وزیر خارجه، وزیر حربیه، معرف استقلال افغانستان و نایب‌السلطنه‌ی غازی امان‌الله خان در زمان نادرشاه در مقر وزارت خارجه کشور محاکمه و سپس در زندان دهمزنگ اعدام شد.