حمزه بن لادن با دختر هواپیمارُبای اصلی حملات 11 سپتامبر عروسی کرده است

حمزه بن لادن با دختر هواپیمارُبای اصلی حملات 11 سپتامبر عروسی کرده است

گاردین مارتین چولوف


حمزه بن لادن پسر رهبر القاعده، به گفته‌ی خانواده‌اش با دختر محمد عطا، هواپیمارُبای اصلی حملات تروریستی 11 سپتامبر ازدواج کرده است.

خبر این وصلت را برادران ناتنی اسامه بن لادن به گاردین گفته‌اند. احمد و حسن ال-اتاس گفته‌اند که آن‌ها معتقدند حمزه از مقام ارشدی در سازمان القاعده برخوردار است و قصد دارد تا انتقام مرگ پدرش را بگیرد که هفت سال پیش طی حمله ارتش امریکا در پاکستان کشته شد.

حمزه بن لادن پسر خیریه صابر یکی از سه همسر بازمانده اسامه بن لادن  است که موقع کشته‌شدن اسامه با وی در ایبت‌آباد پاکستان در نزدیکی یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان زندگی می‌کرد. حمزه از آن زمان تا کنون در بیانیه‌هایش از پیروانش خواسته تا در واشنگتن، لندن، پاریس و تل‌ابیب جنگ برپا کنند. او به عنوان معاون ایمن الظواهری رهبر فعلی این گروه تروریستی دانسته می‌شود.

احمد ال‌-اتاس به گاردین گفته است: «ما شنیده‌ایم که او با دختر محمد عطا ازدواج کرده است. مطمئن نیستیم که او در کجا است، اما احتمال دارد در افغانستان باشد.»

تمرکز سازمان‌های اطلاعاتی غربی در طول دو سال گذشته به طور فزاینده‌یی بر محل اقامت حمزه بن لادن بوده است. او به عنوان فردی دانسته می‌شودکه بیش‌تر از هرکسی احتمال دارد پیروان خود را برانگیزد. ازدواج حمزه با دختر عطا، یک تبعه مصری، به نظر می‌رسد که مهر تاییدی بر این مسأله است که بازماندگان یازدهم سپتامبر هنوز هم کانون مرکزی القاعده را شکل می‌دهند و میراث اسامه بن لادن محوریت سازمان‌دهی این گروه را تشکیل می‌دهد.

خالد یکی دیگر از پسران بن لادن در حمله‌ی ایالات متحده در ایبت‌آباد کشته شد. سعد پسر دیگر بن لادن در سال 2009 در حمله هواپیمای بدون سرنشین در افغانستان کشته شده است. نامه‌هایی که ظاهرا توسط اسامه بن لادن نوشته شده و از اقامت‌گاه وی به دست آمده‌اند، نشان می‌دهند که او حمزه را آماده می‌کرد تا جایگزین سعد شود. گفته می‌شود این تصمیم بن لادن تا حدی برای تلافی مرگ سعد بوده است.

همسران بن لادن و کودکان بازمانده‌ به عربستان سعودی بازگشته‌اند و محمد بن نایف ولی‌عهد سابق عربستان به آن‌ها پناه داده است. زنان و کودکان با مادر بن لادن، عالیه غانم از نزدیک در ارتباط اند. مادر بن لادن در مصاحبه با گاردین گفته است که او با اعضای بازمانده خانواده‌ی پسرش مرتب در تماس است.

حسن ال‌-اتاس به گاردین گفته است: «وقتی که فکر کردیم همه از این کار برحذر اند، متوجه شدم که حمزه می‌گوید می‌خواهد انتقام پدرش را بگیرد… من نمی‌خواهم دوباره به آن فکر کنم. اگر حمزه هم اکنون در مقابلم می‌بود، به او می‌گفتم: خدا تو را هدایت کند. در مورد کاری که می‌خواهی انجام دهی دوباره فکر کن. راهی را که پدرت رفت، تو دنبال نکن. تو در حال واردشدن به بخش بسیار منفی و وحشتناک روحت هستی.»

این خانواده ادعا می‌کنندکه آن‌ها از سال 1999 تا سال 2011، ارتباطی با اسامه بن لادن نداشته‌اند. آن‌ها می‌گویند که هیچ اطلاعی از حمزه بن لادن ندارند و هیچ پیامی از او دریافت نکرده‌اند.

در جنوری 2017 ایالات متحده با به رسمیت شناختن نقش ظاهری حمزه در درون القاعده از او به عنوان تروریست جهانی نام برد. این به این معنی است که دارایی‌های وی مسدود و هرکسی که با او سر و کار داشته باشد، دست‌گیر می‌شود.

تایید ادعای خانواده که برای بسیاری‌ها مایه‌ی حیرت است، غیرممکن است. پیش از این تصور می‌شدکه عطا قبل از این‌که هوایپیمای پرواز شماره 11 امریکن ایرلاینز را به برج شمالی مرکز تجارت جهانی بکوبد و بمیرد، ازدواج نکرده و فرزندی نداشته است. برخی گزارش‌ها در مورد زندگی بزرگ‌سالی وی، او را به عنوان «باکره قسم‌خورده» توصیف می‌کنند.

وصیت‌نامه‌ی به جا مانده از عطا که پنج سال پیش از حمله نوشته شده است، هیچ اشاره‌یی به وابستگان وی نمی‌کند. هرچند احتمال دارد که اگر کودکی در کار بوده به احتمال زیاد حوالی سال 2001 متولد شده است. باورها بر این است که او در سال 2000 چندین ماه را در افغانستان در جریان لحظات سرنوشت‌ساز برنامه‌ریزی حملات به نیویورک و واشنگتن گذرانده است. اطلاعات بسیار اندکی در مورد حرکات او در طی این زمان در دسترس قرار دارد.

گفته می‌شود که حمزه بن لادن پس از حملات 11 سپتامبر چندین سال در ایران زندگی کرده است. در این جریان مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی ایران مامور محافظت از حمزه و ده‌ها تن از اعضای خانواده‌های برنامه‌ریزان حمله یازدهم سپتامبر بوده‌اند. در آن زمان این گروه بارها در معرض بازداشت خانگی قرار گرفته و در مواقعی هم اجازه‌ی گشت‌وگذار آزادانه داشته‌اند. مربی حمزه در ایران ابو ‌الخیر المصری بوده است. او پس از مرگ اسامه بن لادن معاون ایمن الظواهری بود. المصری از سوی دولت ایران آزاد و به مرز ترکیه برده شد. او بعدتر به سوریه رفت و در فبروری 2017 توسط حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در ولایت ادلِب کشته شد.

در همان زمان برخی از گزارش‌های حاکی از این بودند که حمزه نیز به سوریه سفر کرده است. با این‌حال باورها بر این است که او به جای سوریه به سرزمین‌های قبایلی در مرز افغانستان و پاکستان رفته است.