گروه طالبان مانع ورود کاروان صلح به دندغوری شد

اطلاعات روز: طالبان در ولایت بغلان به کاروان صلح خواهان هلمند اجازه ورود به منطقه« دندغوری» ندادند.

ولسوالی دندغوری ولایت بغلان از مناطقی است که به صورت کامل در اختیار گروه طالبان قرار دارد.

بسم‌الله وطندوست، سخن‌گوی کاروان صلح هلمند به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که دیروز(پنجشنبه، 8سنبله) آنان می‌خواستند که وارد منطقه تحت تسلط طالبان در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان شوند، اما گروه طالبان به آنان اجازه نداده است.

به گفته آقای وطندوست، طالبان به آنان دشنام داده و گفتند که حرکت مردمی برای صلح،« پروژه»  جنرال جان نیکلسن، فرمانده پیشین نیروهای ناتو در افغانستان است.

آقای وطندوست افزود که چند روز پیش آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی  متوجه شدند که گروه طالبان با صدور اعلامیه‌یی کاروان صلح را «پروژه‌ی امریکایی‌ها و جان نیکلسون» خوانده است.

وی گفت که پس از آن، آنان با گروه طالبان به تماس شده و قاری یوسف، از مقام‌های ارشد طالبان به آنان گفته است که منظور طالبان کاروان صلح هلمند نیست.

آقای وطندوست می‌گوید که این اعلامیه طالبان اذهان مردم را مخدوش  کرده که «واقعآ کاروان صلح هلمند پروژه امریکایی‌ها» است، به همین منظور آنان تصمیم گرفتند که به منطقه تحت تسلط طالبان به ولسوالی دندغوری بروند تا با بزرگان طالبان صحبت کنند.

او گفت:« می‌خواستیم به طالبان بگوییم که ما کاروان صلح هستیم از جنگ خسته شدیم ما صلح می‌خواهیم، اما به تعداد 20 طالب مسلح در مسیر راه در منطقه عطاخیل  مانع  ما شدند و گفتند که شما پیش از این رفته نمی‌توانید اگر پیش بیایید شما را می‌کشیم، ما گفتیم ما از کشته شدن نمی‌ترسیم ما می‌خواهیم با بزرگان شما صبحت کنیم که ما پروژه جان نیکلسون نیستیم، اگر هستیم باید ثابت کنید، اما آنان تأکید داشتند که شما نمی‌توانید وارد منطقه ما شوید، بلندگوی که در دست ما بود آن را گرفت و گفت که  بروید.»

این عضو حرکت مردمی  صلح گفت، پس از آن، آنان  تصمیم گرفتند  تا اختلافات بیشتر نشده دوباره به شهر پلخمری برگردند.

اعضای کاروان صلح هم اکنون در ولایت قندوز  رسیده‌اند. آنان می‌گویند که پس از دیدار و گفت‌وگو با مردم دوباره به سمت پلخمری می‌آیند و حرکت شان را به سمت مزارشریف ادامه می‌دهند.

کاروان صلح هلمند  پس از ۵۳ روز اقامت در شهر کابل تاریخ ۱۹ اسد از کابل به سوی شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ با پای برهنه و پیاده حرکت کردند.

آنان در کابل در مقابل دفتر معاونیت سازمان ملل(یوناما) سفارت امریکا، روسیه، پاکستان و ایران خیمه‌های اعتراضی برپا کرده بودند.

کابل تا بلخ ۴۳۰ کیلومتر فاصله دارد، آقای وطندوست گفت که 175کیلومتر راه تا شهر مزارشریف باقی مانده است.

این حرکت مردمی صلح خواه از تاریخ  ۲۳ جوزا از شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند با پای پیاده پس از 37روز به کابل رسیدند.

آنان تأکید دارند که بخاطر تأمین صلح در افغانستان، دست به چنین اقدامی زده‌اند.

آقای وطندوست گفت که آنان  پس از رسیدن به مزارشریف و چند روز اقامت در این شهر، به سوی هرات حرکت خواهند کرد.