حکمتیار: حکومت قصداً برخی مناطق را ناامن کرده تا در آنجا انتخابات برگزار نشود

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که حکومت برخی مناطق را قصداً ناامن کرده تا انتخابات در مناطق برگزار نشود.

آقای حکمتیار امروز (سه‌شنبه، 20 سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفت که ناامن‌سازی برخی مناطق و محروم کردن مردم از حق رأی‌دهی به نفع حکومت است، به همین دلیل این تصمیم از سوی حکومت گرفته شده و به برخی مناطق نیز شناس‌نامه‌های جدید توزیع نشده و برچسپ‌های ثبت نام فرستاده نشده است.

حکمتیار همچنان حکومت را متهم کرد که مخالفان سیاسی خود را از تصمیم‌گیری در مورد انتخابات محروم کرده است.

رهبر حزب اسلامی در این نشست خبری در مورد نقش احزاب سیاسی در انتخابات پیش‌رو تأکید کرد و گفت: «احزاب در انتخابات یک ضرورت است. انتخاباتی که احزاب در آن مطرح نشود، ارزش ندارد. حکومت قصداً جلو بایومتریک شدن رأی‌دهندگان در روز انتخابات را گرفته است. تمام روند انتخابات باید در مشوره با احزاب سیاسی پیش برده شود.»

حکمتیار از تقلب گسترده در انتخابات پیش‌رو سخن گفته و افزود که رهبران حکومت وحدت ملی تهداب تقلب را با گماشتن افراد خودشان در کمیسیون‌های انتخاباتی،‌ گذاشته‌اند.

او کمیسیون انتخابات را متهم به وقت کشی در مورد استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمانی کرده و افزود که حکومت نیز قصداً این خواست احزاب سیاسی را به بهانه‌ی نداشتن وقت کافی، رد کرده است.

به گفته‌ی او، شش میلیون مهاجر، دومیلیون بی‌جاه شده و در حدود چهار میلیون باشنده بخش‌های ناامن کشور به گونه عمدی از سوی حکومت و کمیسیون انتخابات از شرکت در انتخابات آینده، محروم شده‌اند.

رهبر حزب اسلامی علاوه کرد که کمیسیون انتخابات، انتخابات شورای ولسوالی‌ها را نیز به دلیل مقاصد سیاسی لغو کرده است.

گلبدین حکمتیار همچنان در مورد پروسه صلح نیز گفت که در حکومت وحدت ملی نه ظرفیت صلح وجود دارد و نه اراده برای صلح، «این‌ها منافع خود را در ادامه جنگ جست‌جو می‌کنند نه به مصالحه با احزاب باورمند است و نه به مصالحه با طالبان.»

این اولین باری نیست که از احتمال تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی پیش‌رو هشدار داده می‌شود، بیش از 35 حزب سیاسی همواره ادعا کرده‌اند که شناس‌نامه‌های جعلی توزیع و روند ثبت نام رأی‌دهندگان دستکاری شده است.