درماندگی مقام‌های امنیتی دربادغیس؛ از سقوط پی‌هم پاسگاه‌ها تا افزایش تلفات نیروهای امنیتی

درماندگی مقام‌های امنیتی در بادغیس؛ از سقوط پی‌هم پاسگاه‌ها تا افزایش تلفات نیروهای امنیتی

نجیب‌الله سعادت- هرات


برخی از اعضای شورای ولایتی بادغیس می‌گویند، بیش از یک ماه می‌شود که وضعیت امنیتی این ولایت به‌گونه‌ی بی‌پیشینه‌ وخیم شده است.

به گفته‌ی آنان، سقوط ‌پی‌درپی پاسگاهای امنیتی، اسارت گرفته‌شدن نیروهای امنیتی توسط طالبان، پیوستن نیروهای خیزش مردمی به گروه طالبان، افزایش ترورها، عملیات اشتباهی نیروهای خارجی و هدف قراردادن نیروهای خیزش مردمی، وضعیت امنیتی بادغیس را شکننده‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

همچنان نمایندگان مردم بادغیس در شورای ولایتی و مجلس نمایندگان، می‌گویند که بیش از ۷۰ درصد از مناطق بادغیس در اختیار طالبان مسلح قرار دارد و دولت تنها در مرکز شهر قلعه‌ نو و تا فاصله‌ی ۶ تا ۱۰ کیلومتری این شهر و مرکز ولسوالی‌ها حاکمیت دارد.

رییس شورای ولایتی بادغیس، می‌گوید که گروه طالبان مجهز به سلاح دوربین‌دار و شب‌بین است و افراد این گروه در نهادهای امنیتی بادغیس نفوذ کرده که شبانه در گروه‌های 500 – 700 نفری حملات‌شان را آغاز می‌کند.

عبدالعزیز بیگ می‌گوید که در یک ماه گذشته، نزدیک به صد تن از نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های این ولایت کشته و زخمی شده‌اند.

قادس، آب‌کمری و مقر از ولسوالی‌های‌ اند که گواه شدیدترین نبردها بین نیروهای امنیتی و طالبان بوده که  در این نبردها، نیروهای امنیتی قربانی بیش‌تری داده‌اند.

وی مدعی است که نیروهای امنیتی از لحاظ کمیت و داشتن جنگ‌افزار با طالبان در یک سطح قرار ندارد. این مساله وضعیت امنیتی بادغیس را به وخامت کشانده است.

هم‌دستی برخی از سربازان پولیس با مخالفان و کمک به سقوط پاسگاهای امنیتی توسط طالبان از دیگر موضوعاتی است که رییس شورای ولایتی بادغیس از آن به‌عنوان بخشی از نا امنی‌های این ولایت یاد می‌کند: «هر سرباز پولیس یک قوم یا فامیل طالب دارد و متاسفانه در بعضی موارد این سربازان با طالبان همکاری می‌کنند و در سقوط پاسگاها کمک می‌کنند. این واقعا نگران‌کننده است.»

در سوی دیگر، عبدالله افضلی عضو شورای ولایتی بادغیس نیز ‌وضعیت امنیتی این ولایت را نگران‌کننده می‌خواند. او می‌گوید که در ماه گذشته تلفات نیروهای امنیتی افزایش یافته است و یکی از دلایل آن ناهماهنگی میان نیروهای امنیتی است.

آقای افضلی می‌افزاید که نرسیدن به‌موقع نیروهای کمکی از موارد دیگریست که سبب سقوط پاسگاهای امنیتی در این ولایت می‌شود.

«ما شاهد بودیم که دوبار نیروی هوایی خارجی، نیروهای خیزش مردمی را هدف قرار داده‌اند. یک بار هفت نفر را در ولسوالی مقر کشتند و بار دیگر نیز در مربوطات قلعه‌ نو بمباران کردند و نزدیک بود که شاهد فاجعه‌ی دیگری باشیم.»

همچنان این عضو شورای ولایتی بادغیس افزود که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳۰ تن از نیروهای خیزش مردمی به‌دست طالبان اسیر شده‌اند.

تغییرات بی‌تاثیر

حدود ۴ ماه پیش بود که عبدالغفور ملک‌زی از سوی ریاست‌جمهوری به جای انور اسحق‌زی به عنوان والی بادغیس انتخاب شد و احمد‌فهیم قایم به حیث فرمانده پولیس این ولایت.

 انتخاب آقای ملک‌زی از همان ابتدا با انتقادهایی مواجه بود. منتقدانش وی را فرد کم‌تجربه و ناآشنا با امورات اداری و مدیریتی معرفی کرده‌اند و از همان ابتدا به این نظر بودند که حضور وی در بادغیس باعث تغییر در اوضاع ناآرام این ولایت نخواهد شد.

حکم رسمی ‌رییس‌جمهور غنی پیرامون معرفی احمد‌فهیم قایم به حیث فرمانده جدید پولیس ولایت بادغیس
حکم رسمی ‌رییس‌جمهور غنی پیرامون معرفی احمد‌فهیم قایم به حیث فرمانده جدید پولیس ولایت بادغیس
عکس: Social Media

آقای ملک‌زی بعد از معرفی‌اش به عنوان والی جدید بادغیس از مردم این ولایت خواست تا با نیروهای امنیتی در این ولایت هم‌کاری کنند. مبارزه با فساد و قاچاق مواد مخدر از دیگر برنامه‌های وی بود؛ برنامه‌هایی که به گفته‌ی برخی از اعضای شورای ولایتی بادغیس هیچ‌گاه عملی نشده است. نبود اراده و عدم توانایی از دلایل عمده‌ی عدم عملی‌سازی این برنامه‌ها عنوان می‌شود.

به باور عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس تغییرات در سطح اداره‌ی محلی این ولایت نیز ‌نه تنها از شدت نبردها در این ولایت کاسته بلکه آتش جنگ را در این ولایت شعله‌ورتر کرده است

عبدالغفور ملک‌زی، در هنگام سخنرانی در مقام ولایت بادغیس بعد از معرفی رسمی به‌عنوان والی جدید بادغیس
عبدالغفور ملک‌زی، در هنگام سخنرانی در مقام ولایت بادغیس بعد از معرفی رسمی به‌عنوان والی جدید بادغیس
عکس: Social Media

احمد‌فهیم قایم نیز که به‌عنوان فرمانده پولیس بادغیس جای‌گزین عبدالرئوف تاج شده بود، از دید برخی از اعضای شورای ولایتی و نمانیدگان مردم بادغیس در مجلس نمایندگان، نتوانسته کارایی لازم را در این ولایت داشته باشد.

آقای قایم هرچند در روزهای نخست کاری‌اش دست به یک‌سری اصلاحات در درون ساختار پولیس این ولایت زد ‌‌و مواردی از فساد در قراردادی‌های اعاشه‌ی پولیس را رسانه‌یی ساخت اما از دید اعضای شورای ولایتی بادغیس وی در تامین امنیت و بازپس‌گیری مناطق  از دست‌رفته از نزد طالبان و کاهش تلفات نیروهای امنیتی، ناکام بوده است.

عبدالرحیم رهین، نماینده‌ مردم باغیس در مجلس نمایندگان کشور در صحبت با روزنامه‌ اطلاعات روز عدم هماهنگی و تجهیز نشدن نیروهای دولتی را دلیل شکست این نیروها در جبهات جنگ می‌داند.

این عضو مجلس نمایندگان کشور ضمن بحرانی خواندن وضعیت امنیتی بادغیس مدعی است که طالبان با استفاده از سلاح‌های دوربین‌دار و شب‌بین نیروهای امنیتی این ولایت را ‌هدف قرار می‌دهند.

«این توازن جنگی نیست‌. نیروهای پولیس ما در جبهات جنگ از سلاح‌های قدیمی استفاده می‌کنند و طالبان با سلاح‌های پیش‌رفته و دوربین‌دار مجهزند. مشخص است که تلفات نیروهای امنیتی ما زیاد است.»

دروغ‌گویی و عمل‌نکردن مقام‌های وزارت داخله و دفاع ملی به وعدهای‌شان از دیگر موضوعاتی است که آقای رهین از آن به‌عنوان عوامل تلفات بلند نیروهای امنیتی در جبهات جنگ در بادغیس عنوان می‌کند.

وی مدی است که بارها موضوع تمویل و تجهیز نیروهای پولیس را  با مسوولان وزارت داخله و دفاع ملی در میان گذاشته و هر بار این مسوولان از تمویل این نیروها سخن گفته اما این گفته‌ها هیچ‌گاه جنبه عملی به خود نگرفته است.

وی قسمتی از این مشکلات را به‌ضعف رهبری این ولایت و رییس شورای نظامی این ولایت مرتبط می‌داند. وی عبدالغفور ملک‌زی والی این ولایت را فردی کم‌تجربه و فاقد شناحت از جغرافیای این ولایت  وناتوان در موارد مدیریتی می‌داند.

عزیز بیگ‌، رییس شورای ولایتی بادغیس نیز تلفات نیروهای امنیتی در این ولایت را بسیار نگران‌کننده می‌خواند و مدعی است که انگیزه‌ی نیروهای امنیتی در ماهای اخیر و پس از  افزایش تلفات و سقوط پاسگاهای‌شان در این ولایت بسیار ضعیف شده است.

رییس شورای ولایتی بادغیس حملات طالبان با گروهای ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفری را در این ولایت نگران‌کننده می‌خوانند و مدعی است در صورتی‌که دولت مرکزی با انجام عملیات وسیع پاک‌سازی اقدام نکند اکثر ولسوالی‌های این ولایت به‌دست طالبان سقوط خواهند کرد و حتا احتمال سقوط شهر قلعه‌ نو نیز وجود دارد.

دیر رسیدن نیروهای کمکی هوایی  و زمینی یکی دیگر از مواردی است که همواره در اکثر نقاط کشور باعث افزایش تلفات نیروهای امنیتی بوده است. این موضوع  در ولایت بادغیس نیز به دردسر بزرگ به نیروهای پولیس در این ولایت تبدیل شده است.

نقیب‌الله امینی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بادغیس نیز یک قسمت از تلفات نیروهای پولیس در این ولایت را به عدم رسیدگی نیروهای کمکی می‌داند و از مقام‌های ارتش در این زمینه گلایه‌مند است.

در کنار نگرانی اعضای شورای ولایتی، نمایندگان مردم بادغیس در مجلس نمایندگان و مسوولان فرماندهی پولیس از تلفات نیروهای امنیتی، فعالین مدنی این ولایت نیز اوضاع امنیتی این ولایت را به‌شدت نگران‌کننده می‌خوانند و خواهان توجه جدی به این ولایت‌اند.