شی‌ جین‌پینگ؛ مردی که اصلاحات چین را به دوران جدیدی هدایت می‌کند

شی‌ جین‌پینگ؛ مردی که اصلاحات چین را به دوران جدیدی هدایت می‌کند

شینهوا

وان جون، معاون سردبیر و نویسنده‌ی کتاب «مطالعه‌ی اندیشه‌ی شی جین‌پینگ در مورد اصلاحات و گشایش اقتصادی» است. دفتر او پر است از کاغذ و اسنادی که روی هم انباشته شده‌اند. آن‌ها را تیم وی برای تحقیق در نوشتن این کتاب جمع‌آوری کرده است.

وانگ، رییس آکادمی علوم اجتماعی گوانگدونگ می‌گوید: «شی‌ جین‌پینگ مردی است که به طور جدی وقف اصلاحات و گشایش [اقتصادی] شده است.»

مصمم به اصلاحات

وقتی چین در سال 1978 شروع به اصلاحات و بازشدن کرد، شی در دانشگاه چینهوا مهندسی شیمی می‌خواند. پدرش شی ژونگ‌شان در آن‌زمان رییس حزب ایالت گوانگدونگ بود.

شیِ پدر امید زیادی برای اصلاحات داشت. او به دنبال اجازه‌ی دنگ برای «برداشتن گام اول» برای ایجاد منطقه‌ی اقتصادی ویژه‌یی بود که زمینه را برای اصلاحات فراهم کند.

شجاعت و حس ماموریت پدر، تاثیر عمیقی بر پسر گذاشت.

در اوایل دهه‌ی 1980، پس از اینکه شی پدر در نتیجه‌ی ترفیع به بیجینگ آمد، شی جین‌پینگ برای کار به شهرستان ژنگدینگ در ایالات هبئی فرستاده شد. او تجربیات اصلاحات خود را در آن‌جا آغاز کرد. شروع کار او از بررسی قرارداد زمین‌های روستایی و اولین فرد در هبئی بود که این کار ـ که قبلا در ایالات‌ جنوبی مورد آزمایش قرار گرفته بود ـ را روی دست گرفت.

شهرت شی به عنوان یک اصلاح‌طلب با پیشرفت وی در عرصه‌ی سیاست تقویت شد.

او در شهر نینگده، شیامن و فوجوی ایالت فوجیان، چجیانگ و شهرداری شانگ‌های، شروع به راه‌اندازی استراتژی‌های اصلاحات نوآورانه برای مقابله با انواع مختلف چالش‌ها کرد.

1. شی جین‌پینگ در حال ورود به محل اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا ـ اقیانوس آرام (APEC) در بندر مورسبی، پاپا گینه نو، 17 نوامبر 2018. (شنهوا/هوانگ جینگون)

رابرت کوهن، کارشناس ایالات متحده در امور چین و رییس بنیاد کوهن می‌گوید: «شی به معنای واقعی از یک خانواده‌ی اصلاح‌طلب می‌آید. مهم‌تر از همه، شی عمیقا متعهد به اصلاحات می‌باشد.»

شی جیهونگ معاون سابق اداره‌ی تحقیقات سیاست کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین می‌گوید: «اصلاحات شی حاصل تجربه‌ی وی است. او می‌دانست که راه‌های انعطاف‌ناپذیر قدیمی ره به جایی نمی‌برند و اینکه اصلاحات یک باید است.»

«نوسازی پنجم»

در 15 نوامبر سال 2012، شی درست پس از انتخاب‌شدن به عنوان دبیرکل کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین، با مطبوعات دیدار کرد.

او از نیاز به وفادارماندن به اصلاحات و بازشدن برای ادامه‌ی آزادی نیروهای مولد اجتماعی، حل مشکلات مردم در زندگی و کار و متعهدماندن به مسیر رفاه مشترک صحبت کرد.

پس از گرفتن بالاترین مقام حزب، شی در اولین تور بازرسی داخلی‌اش به گوانگدونگ آمد. برحسب تصادف نبود که دنگ در سال 1992 از گوانگدونگ ـ طی سفری که حالا به نام «تور جنوبی» دنگ شناخته می‌شود ـ بازدید کرد. گفت‌وگوهای دنگ در طول این تور در پیش‌برد اصلاحات و بازشدن اقتصادی ـ اجتماعی نقش مهمی داشت.

2. عکس که در سال 1983 گرفته شده است، شی جین‌پینگ را در دفترش در شهرستان ژنگدینگ، شمال استان هبئی نشان می‌دهد. (شینهوا)

شی در سفر سال 2012 اش به گوانگدونگ، به مجسمه‌ی برنزی دنگ ادای احترام کرد. شی گفت: «اصلاحات و بازشدن بازی برد و باختی است که سرنوشت چین را تعیین می‌کند. هیچ اما و اگری در کار نیست.»

شی اصرار داشت که اصلاحات باید مناسب نیازهای خود چین برای تغییر باشد و چین اصلاحات را برای راضی کردن دیگران انجام نخواهد داد. او گفت: «تنها کسی که کفش را می‌پوشد می‌داند که آیا این کفش‌ها مناسب است یا خیر.»

هدف کلی تقویت اصلاحات، بهبود و توسعه‌ی نظام سوسیالیسم با ویژگی‌های چین و نوسازی نظام و ظرفیت حکومت‌داری چین می‌باشد.

این هدف اصلی از سوی ناظران به عنوان محرک «نوسازی پنجم» چین توصیف شده است.

ژنگ یونگیان رییس انستیتوت شرق آسیا در دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید که شی به سوالات مربوط به چه چیزی، چگونه در دور جدید اصلاحات تغییر کند و چه کسی اصلاحات را اجرا کند، پاسخ داده است.

3. شی جین‌پینگ گزارشی را به نزدهمین کنگره‌ی ملی حزب کمونیست چین در بیجینگ، پایتخت چین گزارش ارائه می‌کند. 18 اکتبر 2017. (شینهوا/ جو پینگ)

هدایت و رهبری با عمل

شی به عنوان رییس گروه پیشرو در راستای تقویت اصلاحات کلی کار کرده است. وقتی این گروه به یک کمیته تغییر شکل یافت، او به عنوان رییس کمیته باقی ماند.

شی هر نسخه از اسناد اصلاحات اساسی را مرور کرد، درک شخصی خود را به آن اضافه و برای پیشرفت عمده تلاش کرد.

شی به منظور دست‌یابی به پیشرفت‌ها، اصلاحات را در جبهات متعددی رهبری کرد: شکاف میان مردم شهری و رستایی تنگ‌تر شد، سیاست دو‌ فرزندی آغاز و به نتیجه رسانده شد، ریخت‌وپاش‌های دولتی محدود شد و منافع مقرره از میان برداشته شد.

پیشرفت اصلاحات شامل گستره‌ی وسیعی از عرصه و زمینه‌ها می‌شود.

در عرصه‌ی اقتصاد، شی تصمیم گرفت چه‌ چیزهای نا‌هنجارهای جدید دانسته شوند، اصلاحات ساختاری عرضه‌یی اقتصادی نماد شی را به راه‌ انداخت و خط روشنی میان دولت و بازار کشید.

در زمینه علم، او تبدیل‌کردن چین را به یکی از مراکز علمی جهان و عرصه‌یی برای نوآوری، هدف تعیین کرد.

او مبارزه با فساد را رهبری کرد تا موج ضد فسادِ له‌کننده‌یی را شکل دهد و در این عرصه پیروزی اساسی را از آن خود کرد.

او اصلاحات اساسی نهادی را برای تغییر شکل ارگان‌های حزب و دولت، از جمله ایجاد کمیسیون نظارتی ملی و کمیسیون حکومت‌داری مبتنی بر قانون کمیته مرکز حزب کمونیست چین، آغاز کرد.

از پیشرفت اصلاحات در جبهه‌های دیگر نیز گزارش شده است: اینکه مردم از اعتماد به نفس فرهنگی و حس رضایت برخوردارند، سیستم‌های حفاظت از محیط زیست بهبود و نیروهای مسلح تغییرشکل یافته‌اند.

در اواخر سال 2012، بیش از 1500 اقدامات اصلاحاتی روی دست گرفته شده است. اصلاحات پس از نزدهمین کنگره‌ی ملی حزب کمونیست چین در اواخر سال 2017 سرعت گرفت.

4. شی جین‌پینگ با یوان لانگپینگ و سایر کارشناسان کشاورزی در پایگاه علمی و تحقیقاتی ننفان صحبت می‌کند. شهر سنیا، ایالت هینان در جنوب چین، 12 آپریل 2018. (شینهوا/ شای هوانچی)

تعامل و ارتباط با جهان

جهان از اصلاحات چین سود برده است. براساس گزارش اداره‌ی ملی آمار، پس از ایالات متحده، چین در رده‌ی دوم در 40 سال گذشته به رشد جهانی با میانگین سالانه 18.4 درصد کمک کرده است.

در سال 2017، چین 27.8 درصد رشد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داد که بیشتر از ایالات متحده و جاپان به صورت یک‌جا است.

شی در مواجهه با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد راکد جهان، ترویج نوع جدیدی از روابط بین‌الملل را پیشنهاد کرد که ویژگی آن همکاری بردـ‌‌برد می‌باشد و از اصل دست‌یابی به رشد مشترک از طریق گفت‌وگو و همکاری در مشارکت در حکومت‌داری جهانی پیروی می‌کند.

شی جیهونگ می‌گوید یکی از ویژگی‌های مهم اصلاحات شی، ادغام ترویج اصلاحات داخلی با مشارکت اصلاحات حکومت‌داری جهانی می‌باشد.

شی جیهونگ علاوه می‌کند که پیشنهاد شی برای ساختن یک جامعه با آینده‌ی مشترک برای بشریت نشان‌دهنده‌ی پی‌گیری ارزش‌های مشترک است.

5. شی جین‌پینگ با کارگران در مزرعه Qixing صحبت می‌کند، ایالت هیلونگجیانگ در شمال شرق چین، 25 سپتامبر 2018. (شینهوا/ شای هوانچی)

تخریب محیط زیست یک چالش کلیدی جهانی است. شی در نوامبر سال 2015 در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس شرکت کرد. چین یکی از اولین کشورهایی است که توافق‌نامه‌ی پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی را امضا کرده است. شی در سپتامبر سال 2016 شخصا سند پیوستن چین به توافق‌نامه‌ی پاریس را به بان‌ کی‌مون که در آن زمان دبیرکل سازمان ملل متحد بود، تحویل داد.

شی گشایش اقتصادی چین را به سطح جدیدی ارتقا داد. او افتتاح اولین نمایشگاه ملی وارداتی جهان را طراحی و به پیش برد.

شی گفت: «بازبودن [از لحاظ اقتصادی و دسترسی به بازارهای آزاد] پیشرفت را به ارمغان می‌آورد، در حالیکه انزوا و گوشه‌نشینی منجر به عقب‌ماندگی می‌شود.»

در راه

جیوف رابی در ستون خود در نشریه‌ی فایننشال ریویوی استرالیا گفته است که «شی چین را با سرعت شگفت‌آوری متحول کرده است. چین با بیش از 8 هزار دالر درآمد سرانه، حالا در بالاترین حد درآمد متوسط بانک جهانی قرار دارد و تقریبا 40 درصد آن در دوران شی افزوده شده است.»

اصلاحات شی تهداب محکمی برای جوان‌سازی دوباره‌ی کشور چین نهاده است. این اولین بار در تاریخ بشر خواهد بود که کشوری با بیش از 1 میلیارد نفر جمعیت به سمت نوسازی قدم بر می‌دارد.

6. شی جین‌پینگ در حال بازدید از نمایشگاهی با موضوع اصلاحات در موزیم شنژن، ایالت گوانگدونگ در جنوب چین در جریان تور بازرسی، 24 اکتبر 2018. (شینهوا/ شای هوانچی)

اصلاحات چین برای جهان الهام‌بخش واقع شده است: کشورهای در حال توسعه می‌توانند در مسیر جدیدی برای نوسازی گام بردارند که از غرب متفاوت است. الگوی اصلاحات چین بحث «پایان تاریخ» و ذهنیت‌های «غرب محور» را از میان بر می‌دارد.

اصلاحات هنوز در راه است و به انجام نرسیده. شی چالش‌های بسیاری در پیش رو دارد. او با شجاعت بسیار آماده است تا حزب و کشور را برای پیشبرد اصلاحات رهبری کند.

شی گفت: «پیشرفت‌های زیادی در چند سال گذشته صورت گرفته است. اما همان‌طور که سفر جدیدی را در پیش می‌گیریم، چیزهای بسیاری است که هنوز می‌توان به دست آورد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *