وزارت داخله: تقرر فرمانده جدید پولیس بلخ ربطی به مسایل سیاسی ندارد

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور امروز (پنجشنبه، ۲۳ حوت) به دنبال افزایش تنش‌ها روی معرفی عبدالرقیب مبارز به‌عنوان فرمانده‌ی جدید پولیس ولایت بلخ، اعلام کرده است که این تقرری هیچ ربطی به مسایل سیاسی ندارد.

در اعلامیه‌ای که از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که تغییر و تبدیلی در حکومت و به خصوص در نهادهای امنیتی به منظور بهبود وضعیت یک اصل می‌باشد و تقرر آقای مبارز هم به منظور بهبود وضعیت امنیتی در بلخ روی‌دست گرفته شده است.

در اعلامیه به نقل از ارزیابی‌های وزارت داخله‌ی کشور در مورد وضعیت امنیتی در بلخ گفته شده است که امنیت این ولایت به‌صورت عمومی و مشخصاً امنیت شهر مزار شریف و ولسوالی‌های شولگره، بلخ، چمتال و زارع نگران‌کننده می‌باشد.

وزارت داخله‌ی کشور همچنان گفته است که وجود افراد مسلح غیرمسئول، افزایش فعالیت باندهای جنایت‌کار و فعالیت گروه‌های تروریستی و وضعیت بدامنیتی تاجران در بندر حیرتان نیز از دیگر نگرانی‌های امینتی در این ولایت می‌باشد.

در همین حال در اعلامیه تأکید شده است که وزارت داخله در تقرری آقای مبارز به فرماندهی پولیس این ولایت جدی است.

پیشتر خوشحال سادات، معین ارشد امنیتی این وزارت نیز در یک رشته‌تویتی گفته بود که به دنبال تهدید به مقاومت محمداکرم سامع، فرمانده پیشین پولیس بلخ در این مقام، نیروهای ویژه‌ی پولیس در شهر مزارشریف مستقر شده‌اند.

به گفته‌ی او، آقای مبارز به جای آقای سامع، امروز بدون هیچ «تأخیری» به‌حیث فرماندهی پولیس این ولایت معرفی می‌شود.

با این حال عطامحمد نور، والی پیشین بلخ نیز ناوقت شب گذشته (چهارشنبه، ۲۲ حوت) با نشر اطلاعیه‌ای از شهروندان بلخ خواسته بود که شهر مزارشریف را امروز تعطیل کنند و به دلیل مشکلات امنیتی به دفاتر و محل کار شان، اعم از دولتی و خصوصی حاضر نشوند.

او با اشاره به برکناری آقای سامع نگاشته بود: «ارگ توطئه‌های تازه‌ای برای برهم زدن آرامش و‌ امنیت مردم روی‌دست گرفته است. ارگ از تفاهمي كه اخيراً ميان آنان و بلخ صورت گرفته بود، دارد تخطي می‌كند و برنامه‌های شومی را در قبال مردم ما روی‌دست دارد.»

در همین حال شماری از باشندگان شهر مزارشریف نیز گفته‌اند که از صبح امروز تا کنون ادارات و بازار در این شهر بسته است و وضعیت ویژه‌ی امنیتی در آن حاکم است.