GMIC

وزارت اطلاعات و فرهنگ کار کندن‌کاری ساحه‌های باستانی در هشت ولایت را آغاز کرد

اطلاعات روز: وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور اعلام کرد که این وزارت کار کندن‌کاری ساحه‌های باستانی در هشت ولایت را آغاز کرده است.

حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ که امروز (سه‌شنبه، 27 حمل) در برنامه‌ی «حساب‌دهی حکومت به ملت» در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در کابل صحبت می‌کرد، گفت که مصرف 91 درصدی بودجه، تعیین بیست‌وهفتم حوت به عنوان روز ملی خبرنگار، آغاز کندن‌کاری ساحه‌های باستانی در هشت ولایت، ایجاد شورای فرهنگ و هنر و معرفی بیش از چهار هزار جوان به دانشگاه‌های خصوصی با تخفیف فیس از جمله دست‌آوردهای این وزارت در سال 1397 خورشیدی بوده است.

خانم صافی همچنان گفت که با آغاز کندن‌کاری ساحه‌های باستانی در هشت ولایت کشور برای یک هزار نفر زمینه‌ی کاری ایجاد شده است.

او افزود که نخستین بار از سوی بورد کاپی‌رایت، مسوده‌ی پالیسی نشراتی و مسوده‌ی پالیسی ملی فرهنگی ترتیب شده است. به گفته‌ی او، در سال 1397 خورشیدی، 44 آبده‌ی تاریخی سروی و 97 آبده‌ی تاریخی دیگر در مرکز و ولایات تثبیت، تسجیل و نام‌گذاری شده است. همچنان در این سال برای 29 آبده‌ی تاریخی پروژه ساخته شده است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ علاوه کرد که این وزارت از طریق عواید نمایشگاه‌های خارجی مبلغ 530 هزار دالر امریکایی و از طریق فروش تکت‌های داخلی موزیم ملی 269 هزار و 460 افغانی جمع‌آوری و به حساب دولت انتقال داده است.

خانم صافی علاوه کرد که 21 هزار و 631 نسخه‌ی خطی در آرشیف ملی دیجیتل شده و 45 هزار نسخه‌ی خطی دیگر در سال جاری خورشیدی (1398) دیجیتل خواهد شد. او در بخشی از سخنانش گفت که این وزارت در سال 1397 به‌خاطر پشتیبانی از رسانه‌های آزاد و تعهد به آزادی بیان، برای 113 رسانه‌ی مختلف جواز داده شده است.

به گفته‌ی خانم صافی، برای انستیتوت توریزم و هوتل‌داری نصاب ساخته شده و کتلاک افغانستان در تصویر به زبان‌های دری، پشتو و انگلیسی ترتیب شده است.

او همچنان گفت که ترمیم قلعه‌ی شاه علم خان و حوض حقینی در ولایت زابل و زیارت سبزعلی در ولایت لوگر و همچنان ادامه‌ی کار دیوار احاطوی منارهای غزنی و فاز دوم سراج قلعه و بازسازی باقی‌مانده‌ی قصر سراج‌العماره از برنامه‌های این وزارت در سال جاری خورشیدی است.