خلیل‌زاد از به تأخیرافتادن نشست دوحه ابراز ناامیدی کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از به تأخیرافتادن «نشست بین‌الافغانی» در دوحه ابراز ناامیدی کرده و گفته است که تمام طرف‌ها را تشویق می‌کند تا به گفت‌وگو و روند صلح افغانستان متعهد بمانند.

 آقای خلیل‌زاد در یک رشته توئیتی گفته است: «ما با تمام طرف‌ها در ارتباط هستیم و آن‌ها را تشویق می‌کنیم که همه به گفت‌وگو و روند صلح افغانستان متعهد بمانند.»

او همچنان نوشته است که «گفت‌وگو» یک کلید همیشگی برای یک نقشه‌ی راه سیاسی و صلح پایدار خواهد بود و هیچ جایگزینی دیگری وجود ندارد.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در ادامه از تمام طرف‌ها خواسته است تا از فرصت استفاده کرده و با کنار گذاشتن همه چیز، روی فهرست اشتراک‌کنندگانی به توافق برسند که از همه‌ی افغان‌ها نمایندگی کنند.

آقای خلیل‌زاد همچنان گفته است در صورتی که به همکاری او نیاز باشد، آماده است در این زمینه همکاری کند.

در همین حال، سلطان برکت، رییس «مرکز مطالعات نزاع‌ها و مطالعات بشری» که قرار بود نشست دوحه را میزبانی کند، نیز از به تأخیرافتادن این نشست ابراز تأسف کرده است.

آقای برکت در یک رشته توئیتی گفته است: «هیچ طرف بر سر آجندا اختلاف نظر ندارند، تعهد همه طرف‌ها به آمدن صلح قابل پرسش نیست، اما بر سر اشتراک‌کنندگانی که از همه جوانب نمایندگی خوبی کند و کنفرانس را موفق بسازد هنوز توافق صورت نگرفته است.»

او همچنان نوشته است که تمام طرف‌های ذی‌دخل بر سر تعداد و نمایندگی اشتراک‌کنندگانی که باید به دوحه بیایند، باهم کار می‌کنند تا اختلاف‌ها در این مورد را از بین ببرند.

نشست قطر قرار بود امروز (جمعه، 30 حمل) برای سه روز در دوحه برگزار شود.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اما اعلام کرده که حکومت قطر تقاضای حکومت افغانستان را عملی نتوانسته و نشست «بین‌الافغانی» دوحه را لغو کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که حکومت قطر یک فهرست جدید افرادی که باید در این نشست اشتراک می‌کردند، را به حکومت افغانستان ارسال کرده است.

در اعلامیه گفته شده است که در فهرست ارائه شده از سوی قطر شمولیت متوازن مردم افغانستان مراعات نشده است. همچنان تأکید شده است که این عمل‌کرد قطر به معنای بی‌احترامی به اراده‌ی ملی مردم افغانستان است و مردم آن را نخواهند پذیرفت.