تدامیچی یاماموتو، نماینده سازمان ملل برای افغانستان

سازمان ملل خواستار توقف خشونت در روزهای عید شد

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان از طرف‌های جنگ در افغانستان خواسته است که در روزهای عید از خشونت دست کشیده و جنگ‌شان را توقف دهند.

در پیامی که آقای یاماموتو امروز (دوشنبه، ۱۳ جوزا) به مناسبت عید سعید فطر به نشر رسانده، گفته است: «برای این‌که افغان‌ها بتوانند از این جشن سعید و مبارک به‌خوبی تجلیل کنند، از همه‌ی طرف‌های درگیر با جدیت می‌خواهم تا خشونت را متوقف کنند.»

نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد همچنان از طرف‌های درگیر خواسته است که به‌منظور لذت‌بردن از روزهای عید به‌صورت صلح‌آمیز، «به این موعد تأمل و بردباری» احترام بگذارند.

در همین حال سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در یک پیام ویدیویی از مخالفان مسلح دولت و حکومت افغانستان خواسته است که با اعلام آتش‌بس و تلاش برای ختم جنگ به مردم افغانستان اجازه دهند تا در آرامش، رفاه و عدالت زندگی کنند.

خانم سمر همچنان در خطاب به شهروندان کشور گفته است که برای برقراری صلح با هم متحد شوند و برای عدالت و زندگی باکرامت زمینه‌سازی کنند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان دو روز پیش (شنبه، ۱۱ جوزا) در پیام عیدی خود بر دوام جنگ در افغانستان تأکید کرده بود و آتش‌بس را نیز در ایام عید منتفی دانسته بود.