فعالان مدنی هرات، ایران و روسیه را به حمایت از طالبان متهم کردند

اطلاعات روز هرات: شماری از فعالان مدنی و باشندگان هرات، در یک حرکت اعتراضی در برار دفتر والی این ولایت، ایران و روسیه را به ‌پشتیبانی و تجهیز گروه طالبان در حوزه‌ی غرب کشور متهم کرده و می‌گویند که کشورهای همسایه به‌دنبال تخریب کار پروژه‌های اقتصادی در هرات‌اند.

این فعالان امروز (چهارشنبه، 29 جوزا) با شعارهای دست‌داشته‌ی‌شان در شهر هرات از کشورهای همسایه خواستند تا در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

منیره غلامی، یکی از اشتراک‌کنندگان در این تجمع اعتراضی به روزنامه اطلاعات روز گفت که در آستانه‌ی توافق صلح با طالبان، کشورهای همسایه به‌جای تسریع روند این مذاکرات، به‌دنبال پرورش گروه‌های هراس‌افگن هستند.

به گفته‌ی او، منافع کشورهای همسایه به‌ویژه ایران در ناامنی ولایت‌های حوزه‌ی غرب کشور نهفته است.

در همین حال امید ناب، یکی دیگر از فعالان مدنی در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «روسیه و ایران به‌دنبال سبوتاژ پروژه‌های زیربنایی اقتصادی در هرات هستند.»

فعالان مدنی هرات می‌گویند که ایران و روسیه به‌دنبال سبوتاژ پروژه‌های اقتصادی در هرات هستند

این فعال مدنی باورمندند که جوانان در هرات توسعه و رفاه جامعه را می‌خواهند، اما دخالت کشورهای همسایه روند توسعه در این حوزه‌ی راهبردی را کُند ساخته است.

او از رهبران این کشورها می‌خواهد تا دست از تخریب پروژه‌های زیربنایی کشور برداشته و در روند صلح مردم افغانستان را کمک کنند.

فعالان مدنی هرات در حالی ایران و روسیه را به پشتیبانی از گروه طالبان در حوزه‌ی غرب کشور متهم می‌کنند که این کشورها بارها ادعای دخالت و حمایت از هراس‌افگنان در افغانستان را رد کرده‌اند.

همکاری کشورهای همسایه در روند صلح، خواست باشندگان هرات

درحالی‌که قرار است در روزهای آینده هفتمین دور مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و طالبان آغاز شود، شماری از باشندگان هرات می‌گویند که کشورهای همسایه می‌توانند به‌عنوان تسریع‌کننده‌ی این روند در این معادله‌ی سیاسی نقش بازی کنند.

فردینا سروری، یکی از این باشندگان می‌گوید: «برقراری صلح و ثبات در افغانستان به نفع کشورهای همسایه است و اگر آنان حاضر به همکاری در روند مذاکرات صلح شوند تهدیدهای امنیتی در این کشورها نیز از بین خواهد رفت.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *