وزارت خارجه: دفتر سازمان ملل در انقره، مسئول حل مشکلات پناه‌جویان افغان نیست

اطلاعات روز: به دنبال اعتراض صدها پنا‌ه‌جوی‌ افغان در ترکیه مبنی بر عدم رسیدگی به پرونده‌های‌شان از سوی دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرد که آن دفتر نظر به چند‌دلیل مسئول حل مشکلات پناه‌جویان افغان نیست.
شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که دفتر سازمان ملل در ترکیه نظر به چند‌دلیل پرونده‌های پناه‌جویان افغان را بررسی کرده نمی‌تواند. او افزود که مسئول بررسی پرونده‌های این پنا‌ه‌جویان، سوریه، عراق و ایران اند.
سخن‌گوی وزارت خارجه تأکید کرد که آن عده از اتباع افغان که قبلاً از سوی دفترهای سازمان ملل به عنوان مهاجر در کشورهای دیگر فرستاد شده‌اند، آن کشورها انتقاد کرده‌ و گفته‌اند که بیش‌ترین این‌ها مهاجران واقعی نیستند. او می‌‌گوید که دفتر سازمان ملل در انقره گفته‌ است که مهاجران افغان از خود حکومت ترکیه در‌خواست پناهندگی کنند.
حدود بیست روز پیش، صدها پناه‌جوی افغان در ترکیه به دلیل کم‌کاری در بررسی پرونده‌های‌شان از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در انقره، پایتخت ترکیه دست به اعتراض زدند. آنان تأکید دارند که شماری از پناه‌جویان افغان از سال ۲۰۰۶ تا کنون منتظر مشخص شدن سرنوشت‌شان‌‌ اند.
شماری از آنان در چند‌روز اخیر به دلیل عدم رسیدگی به خواست‌های مدنی‌شان، لبان‌شان را دوختند. پناه‌جویان افغان در ترکیه تأکید دارند که دفتر سازمان ملل در ترکیه به آنان گفته‌ است که به اعتراض خود ادامه بدهید و خود را بکشید، به هیچ‌وجه برای شما پناهندگی داده نخواهد شد.
هم‌چنان برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که شماری از پناه‌جویان افغان در ترکیه مورد خشونت پولیس این کشور قرار گرفته‌اند. این عمل پولیس ترکیه واکنش‌های تند‌ مسئولان نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته‌ است. آنان گفته‌اند که پناه‌جویان افغان به صورت مسالمت‌آمیز دست به اعتراض زده‌اند و خشونت بر آنان، نقض صریح حقوق بشر پنداشته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *