فعالان مدنی: از تشکیل حکومت ائتلافی جلوگیری شود

اطلاعات روز: مسئولان مجمع تبادله‌ی افکار جامعه‌ی مدنی اعلام کردند که از تشکیل حکومت ائتلافی باید جلوگیری شود و مردم خودشان حکومت آینده را انتخاب کنند. آنان هم‌چنان افزودند که تشکیل حکومت ائتلافی در کشور مبنای قانونی ندارد و نامزدان ریاست جمهوری در ایجاد حکومت آینده باید به تصمیم مردم احترام بگذارند.
این در حالی است که برخی گمانه‌‌زنی‌ها‌ وجود دارند که حامد کرزی تلاش دارد با میانجی‌گری میان دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری، حکومتی ائتلافی ایجاد کند. قرار است نتایج نهایی انتخابات پس انجام بررسی شکایت‌های انتخاباتی از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، به تاریخ 24 ثور اعلام شود.
با این حال، اعضای مجمع تبادله‌ی افکار جامعه‌ی مدنی از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواستند که شکایت‌های انتخاباتی را بدون فشارها و معامله‌های سیاسی بررسی کند. کلثوم ستارزی، عضو این مجمع دیروز در کابل گفت که روند رسیدگی به شکایت‌ها به‌دور از هر‌نوع فشار و معامله‌ی سیاسی انجام شود تا از آرای مردم به بهترین شکل حراست شود.
اعضای این مجمع هم‌چنان با صادر كردن اعلامیه‌‌ای گفتند،‌ مردم در انتخابات 16 حمل به طور گسترده اشتراک کردند، اما برخی کوتاهی‌ها از سوی کمیسیون انتخابات صورت گرفت. براساس اعلامیه، انتخابات 16 حمل با مشکلاتی چون کمبود برگه‌های رای‌دهی در بعضی محلات، دور بودن مرکزهای رای‌دهی، نبود مأمورران پولیس زن برای تلاشی زنان در برخی مرکزهای رای‌دهی و برخی تخطی و تخلف‌های دیگر روبه‌رو بوده است.
در اعلامیه‌ی اعضای جامعه‌ی مدنی هم‌چنان تأکید شده است، اگر انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم برود، باید تمام مشکلات دور نخست در این دور حل شوند. براساس اعلامیه، کمیسیون‌های انتخاباتی و ارگان‌های امنیتی برای برگزاری انتخابات دور دوم آمادگی کامل بگرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *