دانش: در دانشگاه‌ها نباید ایدئولوژی‌های تندروانه جایگزین علم و تحقیق شود

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که در دانشگاه‌های کشور نباید اجازه داده شود تا رویکردهای افراطی و ایدئولوژی‌های تندروانه جایگزین علم و تحقیق شود.

آقای دانش که امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ سرطان) در نشست (گفتمان علمی اهمیت و مزایای اقتصادی استفاده از بندر چابهار) در دانشگاه کابل صحبت می‌کرد، افزود که جایگزینی ایدئولوژی‌های تندروانه و رویکردهای افراطی، دانشگاه‌های کشور را به سمت «انحراف و بحران » می‌کشاند.

در همین حال او از استادان دانشگاه‌ و عالمان دین خواست که در مقابل افراطیت با دلیل و منطق مقابله کنند و اجازه ندهند که «جوانان کشور شکار افکار انحرافی و تباه‌کن» افراطیت شوند.

آقای دانش همچنان افزود که نظارت و کنترل «دقیق و همه‌جانبه‌»‌ی وزارت تحصیلات عالی کشور نیز می‌تواند دانشگاه‌های کشور را از افراطیت در امان نگهدارد و به مراکز تولید دانش و اندیشه مبدل کند.

از سویی هم عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی کشور در این نشست از تطبیق ۳۸ برنامه برای معیاری‌سازی نهادهای تحصیلی کشور خبر داد و گفت که با تطبیق این برنامه‌ها نظام تحصیلات عالی کشور مطابق با انتظارات جامعه و معیارهای روز برابر خواهد شد.

آقای دانش در حالی از خطر ترویج رویکردهای افراطی در دانشگاه‌های کشور هشدار می‌دهد که ریاست عمومی امنیت ملی چهار روز پیش (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) اعلام کرده بود که یک شبکه‌ی چهارنفری گروه داعش مشتکل از دانشجویان و استادان دانشگاه کابل را بازداشت کرده‌اند.

این ریاست از اعضای این شبکه به نام‌های احمدفاروق، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه کابل، احمدطارق و مبشر مسلمیار، استاد دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل نام برده، افزوده بود که این افراد مسئول استخدام و سازماندهی حملات تروریستی گروه داعش در کشور بوده‌‌اند.

در اعلامیه‌ی این ریاست به نقل از احمدفاروق، یکی از بازداشت‌شدگان آمده بود: «احمدفاروق فرزند جنت‌گل، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه کابل اعتراف کرده که توسط ظاهر داعی، محمدمعروف راسخ، مبشر مسلمیار و ابوعبیدالله متوکل به گروه تروریستی داعش جذب شده بود.»

ریاست عمومی امنیت ملی تأکید کرده بود که استادان دانشکده‌ی شرعیات که بازداشت شده‌اند، نخست جوانان و دانشجویان دانشگاه‌ها را به سلفیت و از آن طریق به گروه تروریستی داعش جذب می‌کرده‌اند.

پیش از آن نیز نیروهای این ریاست مولوی راسخ و ابوعبیدالله، دو تن از استادان دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل را به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه تروریستی داعش بازداشت کرده بودند.